مصرف بیش از حد ویتامین آ چه تاثیری بر بدن خواهد داشت؟

به گزارش کشتی کروز، دینو/ویتامین آ یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. این ویتامین محلول در چربی بوده و برای حفظ سلامت بینایی، سیستم ایمنی و عملکرد باروری تاثیر زیادی خواهد داشت. این ویتامین همچنین به قلب، ریه ها، کلیه ها و سایر اندام ها کمک می کند تا در سطح مطلوب خود کار کنند. در واقع دو شکل طبیعی ویتامین A وجود دارد که ما از غذای خود دریافت می کنیم. اولین ویتامین آ در گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات یافت می شود. نوع دوم پرو ویتامین آ نام دارد که در میوه ها، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی یافت می شود.

مصرف بیش از حد ویتامین آ چه تاثیری بر بدن خواهد داشت؟

مقدار توصیه شده ویتامین آ برای بزرگسالان به طور متوسط 900 میکروگرم برای مردان و 700 میکروگرم برای زنان است و برای برخی که شرایط خاص دارند، ویتامین A اضافی می تواند مفید باشد. آکنه، سرطان، دژنراسیون ماکولای وابسته به سن و کمبود ویتامین آ همه با دوزهای بالاتر ویتامین آ قابل درمان هستند. اما اگر در مصرف ویتامین A زیاده روی کنید چه اتفاقی می افتد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

طبق کلینیک مایو، حتی یک دوز بیش از حد ویتامین آ می تواند باعث مسائل سلامتی مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و تاری دید شود. مصرف بیش از 10 هزار میکروگرم در روز از ویتامین آ برای مدت زمان طولانی می تواند شرایط بدتری از جمله سردرد، نازک شدن استخوان، آسیب کبدی، اسهال، سوزش پوست، درد مفاصل و استخوان و نقایص مادرزادی را در زنان باردار ایجاد کند. به همین دلیل هنگام مصرف مکمل ویتامین A باید مراقب نسخه پزشک یا دستورالعمل های موجود در ظرف قرص باشید.

اما محصولات پوستی حاوی ویتامین A چطور؟ ممکن است شایعاتی شنیده باشید مبنی بر اینکه رتینول می تواند باعث مصرف بیش از حد ویتامین A شود. آیا این موضوع صحت دارد؟ طبق گفته دکتر Jeannette Graf ، استادیار بالینی پوست در مرکز پزشکی Mount Sinai، این موضوع صحت ندارد. وی گفت که چنین شایعاتی دیوانه وار است و توضیح داد که، اول از همه، هرگز موردی از هیپرویتامینوز A توسط کسی وجود نداشته که بیش از حد از محصولات پوستی حاوی ویتامین A استفاده کند. رتینول طبیعی ترین شکل ویتامین A در پوست است. در واقع در میزان ذخیره رتینول در هر نقطه از پوست محدودیت طبیعی وجود دارد. در نتیجه اگر بیش از حد از آن استفاده کنید مطمئناً جذب نمی شود و جای نگرانی نخواهد بود.

بنابراین نتیجه نهایی چیست؟ ویتامین A کافی دریافت کنید، اما در مصرف مکمل ها زیاده روی نکنید و با نسخه پزشک از این مکمل ها استفاده کنید. در نهایت هم نگران استفاده از رتینول نباشید.

منبع: همگردی
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1482

به "مصرف بیش از حد ویتامین آ چه تاثیری بر بدن خواهد داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف بیش از حد ویتامین آ چه تاثیری بر بدن خواهد داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید