به گزارش کشتی کروز، دانشمندان سیاره ای غول پیکری را کشف نموده اند که به دور یک جفت ستاره بسیار داغ می چرخد، محیطی که قبلا تصور می شد برای شکل گیری یک سیاره بسیار نامساعد است.

در یک مقاله پژوهشی که روز چهارشنبه در مجله علمی Nature منتشر شد، نوشته شده: کشف این سیاره با نام b Centauri (AB)b یا b Centauri b باور رایج در میان ستاره شناسان را رد می نماید.

در بیانیه رصدخانه جنوبی اروپا که از این سیاره با تلسکوپ بسیار بزرگ خود در صحرای شیلی عکس گرفته، نوشته شده: تا به امروز هیچ سیاره ای در اطراف ستاره ای بیش از سه برابر جرم خورشید دیده نشده بود.

رهبر این مطالعه، مارکوس جانسون، استاد نجوم در دانشگاه استکهلم، در این مورد گفت: این کشف تصور ما را از ستاره های بزرگ به عنوان میزبان سیاره ها را کاملاً تغییر می دهد.

ستاره دوگانه نوع B که در مرکز یک منظومه شمسی در صورت فلکی قنطورس قرار گرفته است، بسیار پرجرم و داغ است و اندازه زیادی از اشعه ماوراء بنفش و پرتو ایکس پرانرژی ساطع می نماید که تاثیری قوی بر محیط گازی اطراف می گذارد، طوری قائدتا که باید شکل گیری سیاره را سخت کند.

ستارگان نوع B به طور کلی به عنوان محیط های کاملا مخرب در نظر گرفته می شوند، بنابراین اعتقاد بر این بود که تشکیل سیارات بزرگ در اطراف آن ها بسیار سخت است.

این کشف در ماه ژوئیه اجرا شده و در روز چهارشنبه به طور رسمی در Nature منتشر شده.

جرم سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده، 10 برابر مشتری است که آن را به یکی از پرجرم ترین سیارات کشف شده تبدیل می نماید.

فاصله این سیاره از مرکز منظومه اش، 100 برابر بیشتر از فاصله مشتری و خورشید است. همین فاصله زیاد از جفت ستاره های مرکزی می تواند کلیدی برای بقای سیاره باشد.

این کشف محققان را تشویق نموده تا تحقیقی به نام BEAST را پی بگیرند که برای آنالیز 85 ستاره مشابه است.

منبع: یک پزشک