در 100 هزار هکتار از شمال، شرق و حومه خرم آباد آب وارد مرکز شهر می گردد

به گزارش کشتی کروز، خبرنگاران/لرستان نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: نقش و اهمیت آبخیزداری در کنترل سیلاب بسیار حائز اهمیت است.

در 100 هزار هکتار از شمال، شرق و حومه خرم آباد آب وارد مرکز شهر می گردد

مرتضی محمودوند در حاشیه بازدید از فاز دوم ساختمان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان و اجرای عملیات های آبخیزداری در حوزه آبخیز شمال شهر خرم آباد، اظهار کرد: آبخیزداری یک عملیات مکانیکی و بیولوژیکی جهت استحصال آب است.

وی توضیح داد: با به کارگیری صحیح از اجرای عملیات آبخیزداری می توان خسارت های ناشی از سیل را به حداقل رساند.

محمودوند با بیان اینکه عملیات آبخیزداری اهمیت بسزایی در کاهش خسارات سیل و فرسایش خاک دارد، گفت: اقداماتی نظیر جنگل کاری، حفاظت، عملیات بیولوژیکی، بیومکانیکی و... می تواند باعث کاهش خسارت سیل گردد.

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این بازدید ضمن بیان گزارش کاملی از سیمای منابع طبیعی استان، خصوصاً کارهای اجرا شده در حوزه آبخیزداری اظهار کرد: با اجرای این عملیات، می توان تا حد زیادی از سیلاب ورودی به شهر خرم آباد جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه در 100 هزار هکتار از شمال، شرق و حومه خرم آباد آب وارد مرکز شهر می گردد، افزود: با انجام یکسری عملیات آبخیزداری از قبیل خشکه چین، بندهای سنگی ملاتی، بندهای گابیونی، بندهای خاکی، بانکت و دیگر روش های مختلف آبخیزداری می توان رواناب وارده به شهر خرم آباد را کنترل کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اعلام کرد: حوزه آبخیز سرمرغ به دلیل نزدیکی به خرم آباد در اولویت قرار گرفته که با وجود این بند سنگی ملاتی، می توان 60 هزار مترمکعب آب را نگهداری کرد و آبی که در چند دقیقه به خرم آباد می رسد را تا 24 ساعت به تأخیر انداخت.

نجفی مزایای بندهای آبخیزداری خصوصاً بند سرمرغ را کاهش سرعت آب، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، جمع آوری رسوب، مبارزه با خشکسالی، بحث ایجاد تفرجگاه، احداث سکوهای تفریحی و ... دانست و افزود: با انجام اجرای عملیات های آبخیزداری، بسیار خوش بین هستیم که منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در راستای کاهش سیلاب و تلطیف هوا بسیار مؤثر واقع گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1436

به "در 100 هزار هکتار از شمال، شرق و حومه خرم آباد آب وارد مرکز شهر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در 100 هزار هکتار از شمال، شرق و حومه خرم آباد آب وارد مرکز شهر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید