حمل و نقل عمومی در کوالالامپور، مالزی (قسمت اول)

به گزارش کشتی کروز، سیستم حمل و نقل عمومی کوالالامپور به لطف شبکه عظیم اتوبوس، قطارهای مسافری شهری و تاکسی هایی که گردشگران را در همه نقاط شهر جابجا می نمایند، بسیار متنوع و کارآمد است.

حمل و نقل عمومی در کوالالامپور، مالزی (قسمت اول)

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

سیستم حمل و نقل کوالالامپور در دره کلانگ (Klang Valley) از زیرساخت چندگانه بسیار پیشرفته ای برخوردار است. کوالالامپور به عنوان پایتخت مالزی در این زمینه در کل کشور بی رقیب است، چرا که علاوه بر یک شبکه ریلی یکپارچه، دارای یکی از بلندترین سیستم های مترو اتوماتیک فاقد راننده در دنیا است که خط کلانا جایا نام دارد.

کوالالامپور شهری بسیار مدرن و شلوغ با مناظر دیدنی متعدد، رستوران های شیک، قهوه خانه های جذاب، بازارهای خیابانی، فروشگاه های بزرگ، هتل های لوکس پنج ستاره و ... است. البته باید به ترافیک وحشتناک و سنگین این شهر در ساعات اوج رفت و آمد نیز اشاره کنیم، هر چند اکثر گردشگران ترجیح می دهند با پای پیاده به مقصد خود برسند. با این حال به عنوان یک گردشگر باید از سیستم حمل و نقل عمومی شهر به خصوص مونوریل، قطار سبک شهری (LRT) و قطار شهری آگاه باشید. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

قطار کلیا اکسپرس

قطار کلیا اکسپرس (KLIA Ekspres) یکی از راحت ترین راه های سفر از مرکز شهر کوالالامپور به دو فرودگاه اصلی آن و بالعکس است. این قطار فرودگاهی یک سره مجهز به سیستم تهویه بوده و علاوه بر جایگاه های راحت، دارای بخش انبار چمدان و وای فای پر سرعت است. در ساعات اوج شلوغی هر 15 دقیقه و در روزهای شنبه هر 20 دقیقه فعالیت دارد و سفر بین خاتمهه حمل و نقل کی.ال سنترال و کلیا (فرودگاه بین المللی کوالالامپور) حدود 28 دقیقه و تا کلیا 2 نیز 32 دقیقه زمان می برد. حرکت اولین قطار از کلیا در ساعت 5 صبح و آخرین قطار ساعت 1 بامداد است، در حالی که اولین قطار کی.ال سنترال ساعت 5 صبح و آخرین قطار 40 دقیقه بامداد خواهد بود.

در صورتی که می خواهید روزهای آدینه و یکشنبه از قطار بهره ببرید، در جریان باشید که از ساعت 6 الی 9 و 16 الی 22 بسیار شلوغ است. اما در ساعات 5 الی 6 صبح، 9 الی 16 و همینطور 22 تا 12 شب از میزان شلوغی کاسته می گردد. تمامی قطارها بعد از نیمه شب هر 30 دقیقه توقف دارند.

ایستگاه قطار کلیا اکسپرس در کلیا در سطح 1 قرار گرفته، در حالی که در کلیا 2 در محدوده مرکز خرید [email protected]2 است. برای تهیه بلیط به پیشخوان اصلی بروید یا از کیوسک فروش بلیط که در هر دو فرودگاه وجود دارد، بهره ببرید. قیمت بلیط یک طرفه 55 هزار تومان و بلیط دو طرفه 100 هزار تومان است. زمانی که به کی.ال سنترال رسیدید، بهتر است از مونوریل، تاکسی یا قطار سبک شهری بهره ببرید.

کلیا اکسپرس همچنین خدمات تا درب منزل یا هتل را به مشتریان ارائه می نماید که قیمت آن 155 هزار تومان تمام می گردد، این خدمات وی آی پی شامل خوشامدگویی در محل دریافت چمدان ها، باربری که شما را تا ایستگاه کلیا اکسپرس به سمت کی.ال سنترال همراهی می نماید و یک لیموزین اختصاصی است که شما را به مقصد می رساند.

از خدماتی که خطوط هوایی نظیر مالزی ایرلاینز، کتی پاسیفیک ایروِیز (Cathay Pacific Airways) و مالیندو ایر (Malindo Air) برای رفاه حال گردشگران ارائه می نمایند، می توان به خدمات ثبت نام پرواز در کی.ال سنترال اشاره نمود. اگر از این ایستگاه قصد حرکت به فرودگاه را دارید، می توانید بلیط قطار تهیه نموده، بعد به پیشخوان سالن خروج کلیا اکسپرس مراجعه کنید که در ترمینال کی.ال سیتی ایر واقع شده است و بلیط هواپیمای خود را اوکی کنید. به این ترتیب وقتی به فرودگاه می رسید می توانید چمدان های خود را تحویل داده و با خیال راحت سوار هواپیما شوید.

قطار سبک شهری

قطار سبک شهری کوالالامپور معروف به LRT یک سرویس حمل و نقل عمومی است که در دو راستا اصلی یعنی خط کلانا جایا LRT و خط آمپانگ LRT حرکت می نماید. خط کلانا جایا LRT با 27 کیلومتر طول از شمال به جنوب کشیده شده که بین کلانا جایا (که 17 کیلومتر با مرکز کوالالامپور فاصله دارد) و گومباک (در فاصله 16 کیلومتری از مرکز شهر) واقع شده است.

در عین حال خط آمپانگ به دو مقصد مجزا با راستاهای 20 و 11 کیلومتری تقسیم می گردد که هر دو از ایستگاه سنتول تیمور LRT در شمال کوالالامپور آغاز می شوند، خط 20 کیلومتری به سری پتالینگ در جنوب منتهی شده و خط دیگر به آمپانگ در حومه شرقی شهر می رسد. زمان آغاز به کار این قطارها از ساعت 6 صبح تا 12 شب است و هر 15 دقیقه یک قطار عبور می نماید. اوج شلوغی در ساعات 7 الی 9 و 17 الی 19 است که کارمندان برای برگشت به منزل از این راستاها استفاده می نمایند.

مونوریل

مونوریل کوالالامپور یک شبکه قطار واقعا ساده و عالی است که بین مرکز حمل و نقل اصلی شهر، کی .ال سنترال و تی تی وانگسا (Titiwangsa) در مرکز کی .ال فعالیت می نماید. خط آهن اصلی در داخل شهر شامل 11 ایستگاه در مسافت 11 کیلومتری است.

زمان فعالیت مونوریل 6 صبح تا ساعت 24 است و در ساعات اوج شلوغی در هر پنج دقیقه یک مونوریل عبور می نماید، هر چند در بقیه ساعات به 12 دقیقه هم می رسد. هزینه سفر با مونوریل از 1200 تومان آغاز می گردد، البته می توانید ژتون هایی را از دستگاه های مخصوص بخرید که قبل از ورود به ایستگاه قطار باطل می گردد.

قطار اتوماتیک

قطار کاملا اتومات کوالالامپور مترو SBK یک وسیله نقلیه عمومی حمل و نقل عمومی است که مرکز شهر را به نقاط مختلف کوالالامپور متصل می نماید. این خط در راستا 51 کیلومتری خود شامل 31 ایستگاه می گردد که هر یک از امکاناتی نظیر آسانسور و رمپ برای معلولان، پله برقی، مراکز خدمات مشتری، دستگاه های فروش بلیط، اتاق نماز و سرویس بهداشتی برخوردار است.

ضمناً راستا این خط از سونگای بلو (Sungai Buloh) به کاجانگ (Kajang) کشیده شده و قیمت بلیط های تک سفره از 1200 تومان به بالا است که گردشگران می توانند از دستگاه های فروش بلط مستقر در تمامی ایستگاه بلیط خود را خریداری نمایند. این قطار هر روز کار خود را از ساعت 6 صبح آغاز می نماید، اما ساعت خاتمه کار قطار به ایستگاه ها بستگی دارد. به طور کلی ایستگاه های مترو از دوشنبه تا آدینه در نیمه شب و در آخر هفته در ساعت 23 تعطیل می شوند.

منبع: کجارو / kuala-lumpur
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 520

به "حمل و نقل عمومی در کوالالامپور، مالزی (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در کوالالامپور، مالزی (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید