تولید انگور در خراسان شمالی اما فروش با نام شاهرود

به گزارش کشتی کروز، خراسان شمالی دارای 18 هزار هکتار باغ انگور است که میزان تولید سالیانه انگور در این تاکستان ها به 175 هزار تن می رسد.

تولید انگور در خراسان شمالی اما فروش با نام شاهرود

از میزان انگور تولیدی، 67 هزار تن انگور کلاهداری، 100 تن کشمشی و مابقی سایر انگورهای تولیدی است.

علاوه بر آن از انگورهای تولیدی در استان، 54 هزار تن انگو.ر کلاهداری، 18 هزار تن انگور کشمشی و شش هزار تن سایر ارقام انگور مازاد هستند که باید صادر شوند اما در این میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان انگور خراسان شمالی با مشکلاتی روبرو هستند.

قیمت تمام شده تولید انگور برای صادرات بسیار بالاست

اشکان کاویانی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در میز توسعه تولید و صادرات انگور و کشمش خراسان شمالی، با اشاره به اینکه بحث بازارهای صادراتی و صادرات کالا همیشه بسیار جذاب بوده است، گفت: در این میان برای اینکه بتوان محصولی همچون انگور را به بازارهای هدف تولید کرد باید به کمیت و کیفیت آن توجه ویژه داشت.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد سموم و کودهای شیمیایی است که در تاکستان ها استفاده می شود و شاید در بحث تازه خوری انگور تاکستان های ما نتواند از استاندارد بازارهای هدف خارجی گذر کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشورها از کودهای بیولوژیک در باغات و مزارع خود استفاده می کنند.

وی به قیمت تمام شده محصول نیز اشاره کرد و ادامه داد: قیمت تمام شده انگور بسیار بالاست و صرفه مالی برای صادرات آن وجود ندارد.

تاکداران توان مالی قوی برای خرید سموم ندارند

غدیر علی جعفری یکی دیگر از فعالان عرصه انگور در ادامه بیان نمود: یکی از مشکلاتی که تاکستان های این استان در چند سال اخیر با آن روبرو بوده اند بیماری سفیدک انگور بوده است و در بحث مبارزه آن یا سمومی که باغداران استفاده می کنند از کیفیت خوبی برخوردار نیست و یا اینکه باغداران توان مالی برای خرید سموم خوب و مناسب ندارند.

وی با بیان اینکه در سه، چهار سال گذشته صادرات انگور به کشور پاکستان داشته ام، توضیح داد: یک باره بعد از گذشته مدتی به علت بستن تعرفه های بالا از سوی پاکستان، صادرات این محصول قطع شد.

جعفری در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که در محصول تولیدی انگور خراسان شمالی وجود دارد این است که انگور این استان به نام شاهرود به سایر استان ها ارسال می شود که آن نقص بزرگی برای این استان است.

وی گفت: یکی از عللی که سبب شده تا این مشکل به وجود آید این بوده که در سالیان گذشته در خراسان شمالی سردخانه ای برای ذخیره سازی انگور وجود نداشته در نتیجه انگور این استان در شاهرود دپو می شد و همین امر موجب شده تا حال حاضر انگور این استان به نام انگور شاهرودی نام گیرد.

باید به دنبال برندسازی برای انگور خراسان شمالی باشیم

آزاد فتحی یکی دیگر از فعالان این عرصه همچنین به موضوع برندسازی برای انگور این استان اشاره و تاکید کرد: باید به دنبال آن باشیم تا انگور خراسان شمالی با نام این استان در کشور و دنیا مطرح شود.

وی توضیح داد: سال گذشته انگور خراسان شمالی را به فروشگاه بزرگ مگ نت در روسیه صادر کردیم که وقتی آن ها برای خرید همین انگور دوباره به ما مراجعه می کردند اعلام می داشتند که انگور شاهرودی می خواهیم این درحالیست، انگور متعلق به خراسان شمالی است.

فتحی افزود: اکنون سردخانه های خوبی در خراسان شمالی وجود دارد که نیاز نیست تا انگور برای دپوسازی به شاهرود ارسال شود.

اکنون بازار فروشی برای انگور خراسان شمالی وجود ندارد

مهری از دیگر فعالان این عرصه توضیح داد: در حال حاضر باغ های انگور خراسان شمالی پر از انگور است و بازاری برای فروش نداریم.

وی تاکید کرد: اگر این وضعیت ادامه یاید تا 20 روز آینده که هوا سرد می شود و فرصت نیز برای برداشت انگور خیلی کم است، خسارت فراوانی به تاکداران استان وارد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 620

به "تولید انگور در خراسان شمالی اما فروش با نام شاهرود" امتیاز دهید

1 کاربر به "تولید انگور در خراسان شمالی اما فروش با نام شاهرود" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید انگور در خراسان شمالی اما فروش با نام شاهرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید