تهدیدها و فرصت های دوران کرونا در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید

به گزارش کشتی کروز، میراث آریا/ این خبر پیرامون تهدیدها و فرصت های دوران کرونا در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید برای شما نگارش شد.

تهدیدها و فرصت های دوران کرونا در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید

محوطه های خالی از هیاهوی زندگی و گردشگرانی کمتر از نقش سربازان هخامنشی، همه اما امیدوار به روزهایی بهتر هستند و از سویی اما محوطه های تاریخی و طبیعی در مدت همه گیری کرونا و تعطیلی کسب و کار گردشگری برای تنفس و حفاظت و احیای زیرساخت ها فرصتی یافتند.

در خلوت تخت جمشید برای نخستین بار در یک دهه گذشته است که امکان تعمیراتی گسترده فراهم شد؛ بخش عمده ای از کفپوش های چوبی در جهت بازدید که همواره مملو از حضور بازدیدکنندگان بود امکان تعویض و تعمیر یافتند و شیب کف و حیاط کاخ ها که به علت تردد مداوم محل تجمع آبها شده بود، مجدد تصحیح شد و با انجام شیب بندی تازه، آب های حاصل از بارندگی با کمترین فرسایش به درون آبراهه های زیرین صفه راهنمایی شدند.

کرونا فرصتی برای احیا، تقویت یا توسعه زیرساخت های مرتبط با گردشگری را فرارو آورده است.

تقویت این زیرساخت ها به ویژه در حوزه مجازی فرصتی است برای استفاده از فناوری های نوین در معرفی کاملتر ارزش های متنوع مواریث فرهنگی و درنتیجه تقویت حس هویت که قاعدتا هیچگاه تعطیلی برنمی تابد و از این روست که میتوان تهدید کرونا را تبدیل به فرصت کرد.

میتوان همه گیری کرونا را تلنگری به حوزه فرهنگ و تاریخ در بازنگری روش های سنتی و پیشین معرفی پنداشت.

برنامه ریزی و فراوری محتوا با شیوه نو و با هدف عبور از تنگناها و تهدیدهایی که ارتباط میان تجارب تاریخی و هویتی ما و مردمان این سرزمین را نشان و هدف قرار داده، نیازمند توجه ویژه و فراوان است.

در این جهت فرهنگی قطعاً دریافت و آنالیز نقاط ضعف که پرتعداد هستند و یافتن راهکار های مطمئن با حداقل آزمون وخطا، نجات بخش خواهد بود و راهبردی است که می تواند جبران کننده چنین گسست فرهنگی باشد و منتج به توسعه پایدار خواهد بود؛ بنابراین کرونا علاوه بر آشکار ساختن نقاط ضعف و ظرفیت های مهجور گردشگری، لزوم توجه حدبیشتری به سرمایه گذاری و بهره برداری مطمئن از چنین ظرفیتی را متذکر می گردد.

این همه گیری فرصتی هم برای بازنگری در تجارب ارزشمند قبلی بوده و نقاط قوت یا ضعف آن در قالب فرصت های آموزشی قابل عرضه است.

آموزش، همواره فرصتی است همگانی برای بروز شدن و بروز ماندن و درنگی است کوتاه که امکان بازنگری در تجارب سرزمینی و تفکر در چگونه پیمودن راه بلند فردا را فراهم می آورد.

توجه همگانی به موضوع سلامت مهمترین پیغام این همه گیری است که لازم است محور برنامه های فرهنگی و گردشگری هم قرار گیرد، بعلاوه برای توجه به قوانین و دستورالعمل ها در زمینه بهداشت فردی و جمعی فرصتی است و در همین زمینه در محوطه های تاریخی فضای باز بعلت فراهم شدن شرایط فاصله گذاری، میتوان مکانهایی ایمن برای حضور مخاطبین خود ایجاد و مدیریت کرد.

حضور سامانه های الکترونیکی یا مجازی فروش بلیت که خوشبختانه در بیشتر محوطه های میراث ملی و میراث جهانی همانند تخت جمشید و پاسارگاد راه اندازی شده که گامی مثبت به منظور کاهش ازدحام و مدیریت حضور ایمن گردشگران در محوطه ها قلمداد می گردد.

همه این ابزار و روش ها در دوران کرونا و پسا کرونا در خدمت تجربه ای آگاهانه برای تصحیح سبک زندگی و به منظور سلامت زیستن قرار می گیرند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2013

به "تهدیدها و فرصت های دوران کرونا در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدیدها و فرصت های دوران کرونا در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید