بهشت در حاشیه دریاچه

به گزارش کشتی کروز، شاید اغراق باشد اگر لقب بهشت رؤیایی مازندران را که پیش از این به تالاب بین المللی میانکاله نسبت داده شده بود هم اکنون بخواهیم به دودانگه نسبت دهیم، اما بدون شک این منطقه یکی از منحصر به فرد ترین اکوسیستم های طبیعی مازندران است که پاییز آن همچون دیگر فصل ها زیباست. از ساری به سمت جنوب غرب استان که حرکت کنیم به جنگل های زیبای کیاسر می رسیم که این روزها با عنوان پارک ملی کیاسر از آن یاد می شود. منطقه ای که 4 سال قبل با مصوبه شورای عالی محیط زیست در زمره یکی از 19 پارک ملی ایران به ثبت رسیده

بهشت در حاشیه دریاچه

بهشت در حاشیه دریاچه

شاید اغراق باشد اگر لقب بهشت رؤیایی مازندران را که پیش از این به تالاب بین المللی میانکاله نسبت داده شده بود هم اکنون بخواهیم به دودانگه نسبت دهیم، اما بدون شک این منطقه یکی از منحصر به فرد ترین اکوسیستم های طبیعی مازندران است که پاییز آن همچون دیگر فصل ها زیباست. از ساری به سمت جنوب غرب استان که حرکت کنیم به جنگل های زیبای کیاسر می رسیم که این روزها با عنوان پارک ملی کیاسر از آن یاد می شود. منطقه ای که 4 سال قبل با مصوبه شورای عالی محیط زیست در زمره یکی از 19 پارک ملی ایران به ثبت رسیده و هم اکنون نیز شمار قابل توجهی از گوزن های مرال را در خود جای داده است.

بعد از کیاسر، ارتفاعات پوشیده از جنگل دودانگه دیده می شود که در فاصله میان 2 کوه سدی را در میان خود در آغوش گرفته است. اگرچه دریاچه پشت این سد زیبایی منطقه را 2 چندان کرده اما آثار منفی ناشی از ساخت این سد بر روی منابع فیزیکی و بیولوژیک کاملاً هویداست. پیرمرد روستایی که یکی از شکارچیان منطقه هم هست می گوید: از وقتی این سد ساخته شده است دیگر پلنگ در این منطقه ندیدم در حالی که زمانی اینجا زیستگاه پلنگ بود؛ سد، زمین های جنگلی زیادی را زیر آب برد ولی در کنار آن، جاده منطقه را که تا آن زمان خاکی بود، آسفالت کرد. هر چند برای ما روستاییان خوب شد اما راه برای شکارچیان و گردشگرانی باز شد که مراعات حال طبیعت را نمی کنند.

دودانگه با همه زیبایی وصف ناپذیرش در منتهی الیه جنوب شرق استان مازندران در دامنه رشته کوه های البرز و جنگل های هیرکانی قرار گرفته است. سد سلیمان تنگه (دودانگه) با وجود برخی مسائل ایجاد شده ناشی از ساخت آن یکی از جاذبه های گردشگری این استان نیز محسوب می شود، در 45 کیلومتری جنوب غرب ساری در منطقه ای کوهستانی و در نزدیک روستای افراچال واقع شده است که در سال 1379 به بهره برداری رسید. این سد که بر روی رودخانه تجن ساخته شده دارای 4 دهانه است که بیشتر به منظور راه اندازی نیروگاه آبی و تأمین آب مورد نیاز کشاورزی ساخته شده است اما چندی بعد، به دلیل وجود جاذبه های زیاد برای بازدید مسافران و گردشگران هم آماده شد.

اقامت شبانه در کنار رود خانه زیبای تجن با طنین دلنشین آب اوقات خوشی را برای گردشگران در تمام فصول فراهم می کند، در مجموعه سد سلیمان تنگه امکانات تفریحی مناسبی برای اقامت، قایقرانی و اسکی روی آب ایجاد شده است که با توجه به عظمت سد، زیبایی دریاچه و فضای دلپذیر اطراف آن در حال حاضر یکی از زیبا ترین چشم انداز های مازندران محسوب می شود که ظرفیت و قابلیت فوق العاده ای برای تور گردانی داراست. در حال حاضر طرح ساخت یک شهرک توریستی از سوی بخش خصوصی در این منطقه در دست اجراست. بعد از عبور از سد سلیمان تنگه و دریاچه زیبای آن به محل تلاقی جاده و رودخانه تجن بعد از ریگ چشمه می رسیم که چشم انداز زیبایی را برای همه رهگذران به ارمغان می آورد. قله های مخروطی شکل البرز با پوشش انبوهی از گیاهان متنوع، جنگل های انبوه راش و توس بویژه در منطقه سنگده، مزارع برنج، تپه های زیبای اطراف روستاها که مملو از گله های گوسفندان است، منطقه ها ییلاقی خوش آب و هوا و منابع فراوان آبی این منطقه را به یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان ساری تبدیل کرده است.

جنگل های سنگده که در پایین دست قله نرو و زرجو واقع شده مکانی است آرام، دنج و دیدنی برای آنها که در جست وجوی جایی هستند تا چند روزی را دور از زندگی رخوت بار شهری در دل طبیعت زیبای پاییزی بگذرانند. تنوع رنگ درختان جنگلی در فصل خزان، زیبایی این منطقه را صد چندان کرده است. جاده های خاکی داخل جنگل را به قصد بازدید از منطقه تالار سربند طی می کنیم، هر چه جلوتر می رویم سکوت و آرامش حاکم بر جنگل بیشتر می شود.

تالار سربند آخرین نقطه ایست که می توانیم ببینیم، چون سرمای هوا و ذرات ریز برف که از سمت قله به حرکت در آمده اند چنان تازیانه ای بر سر و صورت ما می زند که بالارفتن را مشکل می کند. همین جا توقف می کنیم و غرق در آرامش به تماشای این همه زیبایی می نشینیم.

منبع: راسخون
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2073

به "بهشت در حاشیه دریاچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشت در حاشیه دریاچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید