بهبود زخم های بیماران با گل همواره بهار

به گزارش کشتی کروز، مسوول فنی مرکز خدمات تخصصی فراوری فرآورده های دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی گفت: گل همواره بهار با نام علمی Calendula officinalis با توجه به قیمت مناسب و در دسترس بودن آن می تواند در درمان زخم ها مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان یک روش درمانی در بیمارستان ها و منازل برای بهبود زخم های بیماران تجویز و استفاده گردد.

بهبود زخم های بیماران با گل همواره بهار

دکتر حورا آموزگار، داروساز و مسئول فنی مرکز خدمات تخصصی فراوری فرآورده های دارویی این پژوهشکده مطرح نمود: از خواص گل همواره بهار می توان به درمان مسائل مختلفی اشاره نمود؛ از جمله انواع بثورات جلدی، آلرژی، اگزما، درماتیت، ورم و التهاب ناشی از گرفتگی عضلات، آسیب های عضلانی و رگ به رگ شدن، التهاب چشم و خارش ناشی از التهاب ملتحمه و عفونت های قارچی.

وی اظهار کرد: تحقیقات گیاه شناسان نشان می دهد که گل همواره بهار از نوع کالاندولا، حاوی عناصر فعال متعددی ازجمله انواع آنتی اکسیدان ها و روغن های فرار است. بوی قوی و رنگ روشن این گل به خاطر وجود همین عناصر است که باعث دفع برخی از انواع قارچ ها، حشرات و آفات می گردد. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و التهاب را کنترل می نماید.

آموزگار با اشاره به اینکه رادیکال های آزاد یکی از مهم ترین عوامل زوال سلولی و پیری است، گفت: کالاندولا نه تنها آسیب های اکسیدنماینده رادیکال های آزاد که بر بافت های حساس بدن ازجمله چشم تاثیر می گذارند را کنترل می نماید، بلکه با عفونت های پوست، عفونت های دستگاه تناسلی و دستگاه گوارش نیز که ناشی از ویروس ها و باکتری هاست، مقابله می نماید. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده که گل همواره بهار می تواند از رشد باکتری در زخم ها جلوگیری کند و حتی می تواند علائم مرتبط با شیمی درمانی و انواع درمان های مرتبط با سرطان را کاهش دهد. قابلیت گل همواره بهار برای یاری به درمان زخم ها، به دلیل تحریک فراوری سلول های بافت پوششی است و این ویژگی به دلیل وجود گلیکوپروتئین ها و نوکلئوپروتئین هاست.

وی به افزایش سرعت چرخه سلولی و بهبود فراوری کلاژن این گل بهاری اشاره و اظهار داشت: در طب سنتی از محصولات تهیه شده از گل همواره بهار برای درمان زخم های داخلی و خارجی استفاده می نمایند و علاوه بر افزایش سرعت بهبود زخم، از عفونی شدن آن پیشگیری می نماید. حتی امروزه نیز از محصولات تهیه شده از کالاندولا برای بهبود و سرعت بخشیدن به ترمیم اِسکارها (جای زخم)، بعد از عمل های جراحی استفاده شده و درد ناشی از پرتو درمانی را نیز کاهش می دهد.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی؛ وی در انتها اظهار کرد: تی ترپنهای موجود در گل های این گیاه مهم ترین اجزای ضد التهابی آن را تشکیل می دهند. گل همواره بهار واجد خواص ضد التهابی، ترمیمی و ضد میکروبی است از این رو در درمان التهاب های پوستی، اگزما، ترک ها و انواع زخم ها استفاده می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1791

به "بهبود زخم های بیماران با گل همواره بهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود زخم های بیماران با گل همواره بهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید