19 بوستان عمومی در 2 سال

به گزارش کشتی کروز، تا پایان سال جاری 11 بوستان عمومی به شهر تهران اضافه خواهد شد. با از بین رفتن بسیاری از باغات پایتخت در دوره های گذشته مدیریت شهری از 2 سال گذشته حفظ و صیانت از باغ ها را در دستور کار شهرداری تهران قرار داد.

19 بوستان عمومی در 2 سال

خبرنگاران - محمود مولایی: شورای پنجم شهر تهران با لغو مصوبه برج باغ یکی از تصمیمات مهم را در مدیریت شهری گرفت تا امروز علاوه بر 8باغی که از سال 96 به بعد به بوستان عمومی تبدیل شده، 11باغ دیگر نیز برای تملک مورد توجه شهرداری قرار بگیرد. این 11باغ در مناطق کم برخوردار مانند 7، 8، 10، 12، 11 و 17 واقع شده است. مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران در این رابطه به خبرنگاران می گوید: باغات شهر تهران و اصولا لکه های سبز شهری عنصر جدایی ناپذیر از سیستم شهری است. با 2 نوع پیدایش طبیعی(دامنه جنوبی البرز و راستا روددره های شهر تهران) و با توجه به ایجاد باغ عمارت ها در راستا قنوات و چشمه ها منابع بسیار ارزشمندی محسوب می شوند.

با توجه به ارزش مالی زمین، حفاظت و نگهداشت باغات برای جلوگیری از سوداگران(ساخت وساز غیرمجاز در باغات) که در گذشته سبب تخریب این منابع شده، احتیاج است که توجه ویژه به آن گردد. برای همین، سازمان بوستان ها در امسال با شناسایی 11قطعه باغ حائز اولویت تملک نسبت به خریداری این باغات اقدام نموده است. با هماهنگی ای که با مناطق کم برخوردار داشتیم و مذاکره ای که با مالکان این اراضی کردیم، ان شاءالله تا انتها سال بتوانیم این باغات را به تملک شهرداری دربیاوریم.

علی محمد مختاری معتقد است: حفاظت و صیانت از باغات شهر تهران با توجه به ارزش های اکولوژیکی آن برای شهر که هم ارتقای کیفیت زیست محیطی و هم تلطیف محیط را در پی دارد، مهم است. ما سعی کردیم این ارتقای کیفیت زیست محیطی را داشته باشیم و در شهر تهران علاوه بر ارزش های اکولوژیکی، ارزش هویتی و تاریخی را با هم درنظر بگیریم، زیرا بخشی از تاریخ و ثروت معنوی شهر به حساب می آیند.

  • تبصره9 بودجه شهرداری

امسال در تبصره 9 بودجه شهرداری تهران که مصوب اعضای شورای تهران است، مقرر شد برای حفاظت از باغات و اراضی مشجر با اولویت مناطق کم برخوردار نسبت به تملک آنان اقدام گردد. بنابراین، سازمان بوستان ها به عنوان متولی حفظ باغات و اراضی مشجر شهر تهران اقداماتی را در این زمینه انجام داده است. مدیرعامل این سازمان یادآور می گردد: درمناطق 7، 8، 10، 11، 12 و 17 بافت فشرده مسکونی وجود دارد و بنا به سرانه پایین فضای سبز در اولویت نهاده شده اند. ما براساس مصوبه شورای شهر تهران حتما باید سرانه فضای سبز این مناطق را بالا ببریم. آقای حناچی هم دستور دادند که شما حتما در مناطق کم برخوردار باغات را تملک کنید تا از این باغات حفظ و صیانت گردد. او ادامه می دهد:

در سال گذشته چندین باغ را تملک کردیم و 2باغ نیز مورد بهره برداری نهاده شد. باغ وثوق الدوله در ماه های آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. در محدوده مناطق 8 و 13نیز باغاتی را به پارک عمومی تبدیل کردیم. البته ما در یکسری از مناطقی که سرانه شان از 15متر پایین تر بود نیز سعی کردیم فضای سبز را توسعه دهیم. یعنی علاوه بر تملک باغات نسبت به توسعه فضای سبز چه در معابر و چه در حاشیه های بزرگراه ها اقداماتی انجام داده ایم. خوشبختانه به غیر از مناطق کم برخوردار در مناطق دیگر سرانه فضای سبز قابل قبول است.

  • مبلمان ساده برای باغ ها

اگر 11باغ به بوستان عمومی تبدیل شوند، تعداد باغ های تحت تملک شهرداری تهران در 2سال گذشته به عدد 19خواهد رسید. یعنی مدیریت شهری در دوره جدید با حفظ اندک باغ باقیمانده در کلانشهر تهران به دستاورد مهمی دست یافته است. اکنون قرار است بعد از نهایی شدن تملک این 11باغ، اسامی باغات رسانه ای گردد، اما پرسش این است که بعد از تملک چه تغییری در باغ ها صورت خواهد گرفت؟

مختاری در این رابطه می گوید: دیوار باغات بعد از تملک برداشته می گردد و با یک مبلمان ساده به بوستان عمومی تبدیل خواهد شد؛ البته با درختانی که سرمایه های طبیعی شهر تهران محسوب می شوند و قدمت زیادی دارند. او همچنین تأکید می نماید: اولویت با باغات و اراضی مشجر در مناطق کم برخوردار است. البته باغات ویژه در کلیه مناطق نیز در اولویت واقع شده است. املاک مزروعی با کاربری پارک و فضای سبز در مناطق کم برخوردار نیز در اولویت است. سعی می کنیم با مالکان این املاک وارد مذاکره شویم و با رضایت آنها بتوانیم این املاک را تملک کنیم. املاک دیگری هم مانند املاک بایر با کاربری پارک و فضای سبز در مناطق کم برخوردار در اولویت است؛ یعنی ما سعی می کنیم توزیع عادلانه فضای سبز را در مناطق شهر تهران به طور یکسان داشته باشیم. در واقع طوری نباشد که در یک منطقه سرانه فضای سبز برای هر نفر 70متر داشته باشیم و در منطقه دیگر این سرانه 5متر باشد. این عادلانه نیست و باید توزیع عادلانه فضای سبز را داشته باشیم. مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران: درمناطق 7، 8، 10، 11، 12 و 17 بافت فشرده مسکونی وجود دارد و بنا به سرانه پایین فضای سبز در اولویت نهاده شده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 739

به "19 بوستان عمومی در 2 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 بوستان عمومی در 2 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید