10 فیلم اقتباسی که بهتر از کتاب های منبعشان هستند

به گزارش کشتی کروز، در کارنامه اغلب فیلم سازان یک یا چند فیلم اقتباسی به چشم می خورد، اما تعداد کمی از این فیلم ها توانسته اند به سطح کیفی منبع اقتباس شان برسند و در این مطلب قصد داریم به معرفی 10 فیلم اقتباسی بپردازیم که پیروز شده اند در روایت داستان و ترسیم دنیای شخصیت ها بهتر از کتاب ها عمل نمایند.

10 فیلم اقتباسی که بهتر از کتاب های منبعشان هستند

اصلی ترین چالش پیرامون فیلم نامه نویسان در نگارش یک فیلم نامه اقتباسی پایدار ماندن به اصول و دنیا منبع اقتباس ضمن همگام سازی آن با قواعد مدیوم سینما است. اگر یک کتاب هواداران زیادی داشته باشد، دشواری های اقتباس چند برابر خواهد شد؛ زیرا سازندگان فیلم می بایست بخش عمده ای از توجه خود را به کسب رضایت این افراد -به دنبال مطابقت فیلم با کتاب- معطوف نمایند و سویی دیگر باید برای جذب مخاطبان جدید و سینمادوستان هم کوشش نمایند.

  • بدترین فیلم های سینمایی اقتباسی از بازی های ویدیویی

فیلم های اقتباسی وجود دارند که توانسته اند در تصویرگری کلمات و نوشته ها بهتر از منبع اصلی عمل نمایند و در این مطلب به چنین آثاری می پردازیم.

10. زنان گوچک

عنوان اصلی: Little Women

کارگردان: گرتا گرویگ

امتیاز imdb به فیلم: 7.8 از 10

محصول 2019

این فیلم در سال 2019 به کارگردانی گرتا گروینگ بر اساس کتابی با همین نام نوشته لوییزا می الکات ساخته شد. فیلم زنان کوچک تنها یک برداشت ساده و درست از داستان می الکات نیست، بلکه خاتمه قصه را اصلاح می نماید و شور و حلاوتی دو چندان به ماجراجویی های خواهران مارچ می بخشد. گروینگ یکی از مستعدترین و پیروز ترین فیلم سازان دهه اخیر به شمار می رود که با فیلم لیدی برد هم نشان داده بود در تصویرگری دنیا دختران جوان توانایی و تبحر خاصی دارد.

اتفاقات فیلم زنان کوچک دقیقا براساس رخدادهای کتاب پیش نمی رود. گروینگ فاصله زمانی بین نوجوانی و بزرگسالی خواهران مارچ را از میان برداشته است و همین امر لذت تماشای فیلم را دو چندان می نماید. بازی بسیار خوب بازیگران از جمله سورشا رونان، اما واتسون و فلورنس پیو نیز باعث شده است شخصیت های داستان ملموس تر از کتاب الکات باشند.

9. سیاره میمون ها

عنوان اصلی: Rise of the Planet of the Apes

کارگردان: روپرت وایت

امتیاز imdb به فیلم: 7.6 از 10

محصول 2011

چند دهه قبل و پیش از ظهور و قدرت دریافت جنگ ستارگان، رمان سیاره میمون ها اثر پیر بول طلایه دار دنیای علمی-تخیلی بود. در سال 1968 فرانکلین جی شافنر با اقتباس از این رمان، فیلمی با همین نام ساخت که اثری بسیار قابل توجه است. در این فیلم بازی بازیگران و خاتمه بندی اثر چشم گیر هستند و بنابر عقیده بعضی از سینمادوستان حتی نقاط قوت فیلم جی شافنر باعث شد عموم مردم به سراغ تهیه و مطالعه رمان بول بروند.

در سال 2011 هم فیلمی تحت نام ظهور سیاره میمون ها به کارگردانی روپرت ویات بر اساس رمان سیاره میمون ها ساخته شد که کیفیت هنری به مراتب بالاتری نسبت به کتاب منبع اقتباس خود ارائه می داد. دو فیلم دیگر هم در ادامه ظهور سیاره میمون ها ساخته شد تا شاهد یکی از بهترین سه گانه های علمی-تخیلی سینما باشیم.

8. رستگاری در شاوشنک

عنوان اصلی: The Shawshank Redemption

کارگردان: فرانک دارابونت

امتیاز imdb به فیلم: 9.3 از 10

محصول 1994

محبوب ترین فیلم رتبه بندی آی ام دی بی یک فیلم اقتباسی است. رستگاری در شاوشنک بر اساس داستان کوتاهی از استیون کینگ به نام ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک ساخته شده است. محبوبیت این فیلم آن قدر زیاد است که بدون شک می توان گفت منبع اقتباس آن زیر سایه فیلم فرانک دارابونت قرار گرفته است. داستان فیلم درباره بانکدار جوانی به نام اندی دوفرین است که به اتهام قتل همسر و معشوق همسرش به زندان می افتد، اما او ادعا می نماید که بی گناه است.

شما می توانید به خوبی رنگین کمان را برای کسی که هرگز آن را ندیده توصیف کنید، اما تصویرگری دقیق و درست آن کار بسیار مسئله ای است. رابطه داستان کوتاه ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک با فیلم رستگاری در شاوشنک هم چنین است. نوشته کینگ اثر جذاب و دوست داشتنی است که می توان آن را با جزئیات زیاد تعریف کرد، اما دارابونت در فیلم خود ابعاد جدید و احساسی به داستان اضافه نموده و همین عامل رستگاری در شاوشنک را به یکی از محبوب ترین فیلم های اقتباسی تمام دوران ها تبدیل نموده است.

7. آقای فاکس شگفت انگیز

عنوان اصلی: Fantastic Mr. Fox

کارگردان: وس اندرسن

امتیاز imdb به فیلم: 7.9 از 10

محصول 2009

رولد دال، داستان نویس و فیلم نامه نویس انگلیسی یکی از محبوب ترین نویسندگان در نزد کارگردان ها است و بیشتر نوشته های او به فیلم تبدیل شده اند. فیلم انیمیشن استاپ موشن آقای فاکس شگفت انگیز به کارگردانی وس اندرسون هم اقتباسی از داستان کوتاهی نوشته رولد دال تحت عنوان آقای روباه شگفت انگیز است که فیلم نامه آن توسط وس اندرسن و نوآ بامباک نوشته شده است. داستان فیلم و کتاب از این قرار است که آقای فاکس به همراه همسر و فرزندانش در دامنه یک تپه و در همسایگی خانواده های گورکن، خز و خرگوش زندگی می نمایند. فاکس هر شب به مزرعه یکی از سه مزرعه دار پایین تپه دستبرد می زند. تا اینکه کشاورزها تصمیم می گیرند با یاری یکدیگر روباه را به دام بیندازند.

داستان دال بسیار جذاب، خواندنی و خیال انگیز است، اما فیلم اندرسون وجه های فانتزی و هیجانی آن را بسیار تقویت نموده است و با فیلم انیمیشنی روبرو هستیم که می تواند به شکل بهتری در قیاس با کتاب مفاهیم داستان را به مخاطب منتقل کند. عملکرد صداپیشگان آقای فاکس شگفت انگیز هم تا حدی دوست داشتنی و عالی است که شما می توانید فیلم را با چشمان بسته ببینید و باز هم از آن لذت ببرید! جرج کلونی (آقای فاکس)، مریل استریپ (خانم فاکس)، جیسون شوارتزمن (اش)، بیل موری (بجر/گورکن) و ویلم دافو (رت/موش) به جای شخصیت ها صحبت نموده اند.

6. ارباب حلقه ها

عنوان اصلی: The Lord of the Rings: The Motion Picture Trilogy

کارگردان: پیتر جکسون

امتیاز imdb به فیلم: 8.8 از 10

محصول 2001، 2002 و 2003

رمان ارباب حلقه ها نوشته جی.آر.آر. تالکین بی تردید یکی از بهترین داستان های سبک خیال پردازی حماسی است که طی سال های 1954 و 1955 در 3 جلد با عنوان های یاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه به چاپ رسید. ارباب حلقه ها میان دوست داران ادبیات بسیار شناخته شده است، اما محبوبیت این اثر در میان عامه مردم به سری فیلم های ارباب حلقه ها به کارگردانی پیتر جکسون بازمی گردد. رمان های تالکین بسیار مفصل و پرجزئیات بودند، اما فیلم های سینمایی ارباب حلقه ها با حذف جزئیات تمرکز بیشتری روی چگونگی و هیجان سفر فرودو و سم دارند. همچنین جلوه های بصری خیره نماینده و صحنه های اکشن بی نقص فیلم های جکسون باعث شدند راستاهای جدیدی برای ژانر خیال پردازی در سینما طی سال های نخست هزاره جدید باز گردد.

پیتر جکسون علاوه بر حذف بعضی از بخش های کتاب تغییرات جزئی هم در راستا کلی داستان ایجاد کرد تا فیلم های ارباب حلقه ها بتوانند ارتباط بهتری با مخاطب برقرار نمایند. این تغییرات باعث می شوند ما سه گانه سینمایی ارباب حلقه ها را در قیاس با کتاب های تالکین اثر بهتری بدانیم؛ زیرا ضمن حفظ ساختار کلی داستان، به لطف جلوه های بصری چشم نواز و شخصیت پردازی بهتر با اثری روبرو هستیم که خیلی ساده تر می توان با آن ارتباط برقرار کرد.

5. درخشش (تلألو)

عنوان اصلی: The Shining

کارگردان: استنلی کوبریک

امتیاز imdb به فیلم: 8.4 از 10

محصول 1980

فیلم درخشش محصول سال 1980 یکی از بهترین فیلم های استنلی کوبریک و تنها اثر او در سبک وحشت است. این فیلم ترسناک براساس داستانی با همین نام نوشته استیون کینگ ساخته شده است. داستان کتاب و فیلم درباره نویسنده ای به نام جک تورنس است که تصمیم می گیرد برای نوشتن کتابش فصل زمستان را به همراه همسر و پسرش به عنوان سرایدار در یک هتل دور افتاده و تعطیل سپری کند. در میانه های فصل زمستان به دلیل بارش برف بسیار راه های مواصلاتی به هتل بسته می شوند و این سرشروع اوج گیری روان گسیختگی جک تورنس است.

رمان کینگ را بسیاری از دوست داران سبک وحشت، یکی از بهترین داستان های ترسناک نوشته شده طی 50 سال اخیر به شمار می آورند، اما فیلم کوبریک قادر است به شکل بهتری اتمسفر و فضای سرد و خوفناک هتل دور افتاده قصه را ترسیم کند. همچنین بازی درخشان جک نیکلسون در نقش جک تورنس یکی دیگر از عواملی است که سبب می گردد فیلم درخشش در قیاس با کتاب اثر بهتری باشد.

4. چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟

عنوان اصلی: ?Who Framed Roger Rabbit

کارگردان: رابرت زمکیس

امتیاز imdb به فیلم: 7.7 از 10

محصول 1988

فیلم چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ به کارگردانی رابرت زمکیس براساس داستانی تحت نام چه کسی راجر رابیت را سانسور کرد؟ نوشته گری ک. ولف ساخته شده است. این فیلم احتمالا مهجورترین اثر حاضر در این لیست است. رمان را می توان یک اثر پر رمز و راز و جذاب دانست، اما فیلم زمکیس بی تردید اثر جذاب و قابل ستایشی است که در تصویرگری یک شخصیت کمیک بوکی بسیار بهتر از منبع اقتباس خود عمل می نماید.

توجه زمکیس در فیلم به جزئیات داستانی و دقت بسیار بالا در ساخت سکانس های خنده دار و احساسی کار، باعث شده اند با فیلم لایو اکشنی روبرو باشیم که پس از گذشت بیش از سه دهه از ساخت آن همچنان جذاب و تاثیرگذار است.

3. بلید رانر

عنوان اصلی: Blade Runner

کارگردان: ریدلی اسکات

امتیاز imdb به فیلم: 8.1 از 10

محصول 1982

فلیپ ک. دیک یکی از بهترین و سرشناس ترین داستان نویسان سبک علمی و تخیلی است. دیک از زمان خود جلوتر بود و در رمان هایش از اتفاقات هیجان انگیز و عجیبی درباره آینده بشر صحبت می کرد. فیلم بلید رانر بر اساس رمانی از این نویسنده تحت نام آیا آدم مصنوعی ها خواب گوسفند برقی می بینند؟ ساخته شده است.

ریدلی اسکات در فیلم خود پیروز شده یکی از بهترین داستان های علمی و تخیلی قرن بیستم را به شکل تحسین برانگیزی تصویرگری کند و با افزودن هیجان بیشتر به داستان، بلید رانر را به اثر بهتری در قیاس با آیا آدم مصنوعی ها خواب گوسفند برقی می بینند؟ تبدیل نموده است. در کتاب کاوش در معنای انسان بودن بسیار جذاب و دوست داشتنی است، اما در فیلم با موضوعات فلسفی عمیقی روبرو هستیم که مخاطب را بسیار بیشتر به فکر وا می دارد.

2. فارست گامپ

عنوان اصلی: Forrest Gump

کارگردان: رابرت زمکیس

امتیاز imdb به فیلم: 8.8 از 10

محصول 1994

بسیاری از مردم نمی دانند که فیلم فارست گامپ به کارگردانی رابرت زمکیس بر اساس کتابی با همین نام نوشته وینستون گروم ساخته شده است. خواندن کتاب گروم بسیار سرگرم نماینده است، اما فیلم زمکیس به لطف بازی درخشان تام هنکس ابعاد تازه ای به شخصیت فارست می بخشد و همراهی با او را بسیار ساده تر می نماید. به همین خاطر فیلم فارست گامپ را می توان بسیار تأثیرگذارتر دانست.

فارست مرد ساده دلی است که بهره هوشی کمتری نسبت به هم سن و سال های خود دارد. داستان فیلم و کتاب از جایی شروع می گردد که فارست در ایستگاه اتوبوس نشسته است و با آمدن خانمی ناشناس، او خود را معرفی می نماید و سپس داستان زندگی اش را روایت می نماید. سرگذشت فارست فراز و فرود بسیار زیادی دارد و بار احساسی آن باعث می گردد مخاطب از همان دقایق ابتدایی به این شخصیت دل ببندد. علاوه بر این در فارست گامپ کنایه های سیاسی و اجتماعی بسیاری وجود دارد و این نکات فیلم را در زمان اکرانش به یک پدیده اجتماعی تبدیل کردند. این فیلم نامزد دریافت 13 جایزه اسکار شد و از این بین توانست 6 اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم، بهترین جلوه های ویژه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص دهد.

1. آرواره ها

عنوان اصلی: Jaws

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

امتیاز imdb به فیلم: 8.0 از 10

محصول 1975

کتاب آرواره ها نوشته پیتر بنچلی اثر سرگرم نماینده و جالبی است، اما ماندگار و خاطره انگیز نیست. در حالی که اقتباس اسپیلبرگ از این کتاب به فیلمی تبدیل شده است که در عین حال که بسیار سرگرم نماینده است، تا سال ها در ذهن بینندگانش باقی می ماند و او را از آب و دریا می ترساند! آرواره ها در زمان اکرانش توانست به فروشی بالغ بر 470 میلیون دلار دست یابد و این درحالی است که برای ساخت این فیلم تنها 7 میلیون دلار هزینه شده بود. بر اساس آمارها، با محاسبه نرخ تورم، فیلم آرواره ها یکی از ده فیلم پرفروش در تمام دوران هاست.

داستان این فیلم اقتباسی درباره حمله یک کوسه سفید بزرگ به مردم و کوشش یک افسر پلیس برای نگاهبانی از مردم در برابر این کوسه است. اگر صادق باشیم، چنین داستانی برای مدیوم سینما بسیار مناسب تر است؛ زیرا روبرو با یک کوسه بزرگ الجثه و تقلای انسان ها برای زنده ماندن به وسیله یک فیلم روی پرده سینما بسیار هیجان انگیزتر از روبرو با چنین قصه ای در دنیای ادبیات است.

منبع: Screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1470

به "10 فیلم اقتباسی که بهتر از کتاب های منبعشان هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم اقتباسی که بهتر از کتاب های منبعشان هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید