چگونه تاچ پد لپ تاپ را در ویندوز 11 غیرفعال کنیم؟

به گزارش کشتی کروز، بعضی کاربران علاقه بسیار زیادی به تاچ پد لپ تاپ دارند و حتی ترجیح می دهند به جای ماوس، از تاچ پد بهره ببرند. اما از سوی دیگر، همین تاچ پد به علت لمس های تصادفی می تواند برای بعضی کاربران به قابلیت آزاردهنده ای تبدیل گردد. در ادامه به 5 روش مختلف برای غیرفعال کردن تاچ پد در ویندوز 11 می پردازیم.

چگونه تاچ پد لپ تاپ را در ویندوز 11 غیرفعال کنیم؟

استفاده از کلید مخصوص در کیبورد

بسیاری از لپ تاپ های موجود در بازار، در کیبورد خود از یک کلید به خصوص برای غیرفعال کردن تاچ پد بهره می برند. برای بهره گیری از این مشخصه، کافی است ابتدا کلید Fn و سپس کلید موردنظر برای غیرفعال کردن تاچ پد را فشار دهید. شرکت های مختلف برای این کلید از آیکن های متفاوتی استفاده می نمایند اما در کل معمولا به شکل تاچ پد است. برای فعال کردن هم کافی است همین فرایند را بار دیگر انجام دهید. البته همانطور که گفتیم، در بعضی لپ تاپ ها چنین مشخصه ای وجود ندارد.

غیرفعال کردن تاچ پد به وسیله Settings

اگر لپ تاپ شما فاقد کلید اختصاصی برای غیرفعال کردن تاچ پد است، می توانید از روش های نرم افزاری برای این کار بهره ببرید. یکی از این روش ها، مراجعه به قسمت Settings است. برای این کار کافی است کلیدهای Windows+i را فشار دهید تا محیط Settings باز گردد و سپس در پنل کناری روی Bluetooth & devices کلیک کنید و راهی قسمت Touchpad شوید.

در پنجره باز شده، کافی است گزینه قرار گرفته در کنار عبارت Touchpad را غیرفعال کنید.

به همین سادگی، تاچ پد لپ تاپ غیرفعال می گردد و طبیعتا برای فعال سازی دوباره، کافی است این گزینه را دوباره فعال کنید.

بهره گیری از کنترل پنل

با وجود اینکه مایکروسافت در حال انتقال بسیاری از گزینه های کنترل پنل به بخش Settings است، اما در این قسمت از ویندوز همچنان

گزینه های زیادی برای کارهای مختلف قرار گرفته است. از دیگر روش های مربوط به غیرفعال کردن تاچ پد، می توانیم به بهره گیری از محیط کنترل پنل اشاره کنیم. یکی از راه ها برای وارد شدن به این بخش، نوشتن عبارت Control Panel در بخش جستجوی منوی استارت است. سپس روی Hardware and Sound و در نهایت Mouse کلیک کنید.

حالا در پنجره Mouse Properties، راهی تب Hardware شوید و بعد از انتخاب نام تاچ پد، روی Properties کلیک کنید.

در تب General، باید روی Change settings کلیک کنید.

در گام بعدی باید به سراغ تب Driver بروید و Disable Device را انتخاب کنید. با این کار یک پیغام نمایش داده می گردد که کافی است روی Yes کلیک کنید.

بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل، تاچ پد لپ تاپ غیرفعال می گردد.

استفاده از Device Manager

به احتمال زیاد تا حدی با Device Manager ویندوز آشنایی دارید. این قسمت از ویندوز برای آپدیت کردن درایورها، رفع کردن مسائل آن ها و دیگر موارد این چنینی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در پی غیرفعال کردن تاچ پد با استفاده از Device Manager هستید، ابتدا کلیدهای Windows+X را فشار دهید و سپس روی Device Manager کلیک کنید.

در این بخش روی قسمت Mice and other pointing devices دو بار کلیک کنید و سپس بعد از انتخاب درایور تاچ پد، راست کلیک کنید و پس از انتخاب گزینه Disable device برای تایید نهایی، روی گزینه Yes کلیک کنید.

با غیرفعال کردن درایور تاچ پد، طبیعتا این قسمت از لپ تاپ غیرفعال می گردد و هر زمانی که خواستید دوباره از این مشخصه بهره ببرید، کافی است از این قسمت درایور را فعال کنید.

غیرفعال کردن تاچ پد با رجیستری

رجیستری ویندوز برای کاربران حرفه ای امکانات مجذوب کننده و گسترده ای دارد و کارهای متنوعی را می توانید با این محیط انجام دهید. البته به طور کلی توصیه می کنیم قبل از اعمال تغییرات در رجیستری، از آن بک آپ تهیه کنید تا اگر به هر دلیلی با مشکل روبرو شدید، بتوانید سیستم را به شرایط قبل برگردانید.

برای باز کردن این محیط، ابتدا در منوی استارت عبارت regedit را بنویسید و سپس در ادیتور رجیستری، راهی این مسیر شوید.

در این بخش دو بار روی گزینه Enabled در پنل سمت راست کلیک کنید و سپس در قسمت Value data عدد 0 را قرار دهید. با کلیک بر روی OK، تاچ پد لپ تاپ غیرفعال می گردد.

بعد از انجام این کار، باید سیستم را ریستارت کنید. هروقت هم که خواستید تاچ پد را دوباره فعال کنید، عدد را به 1 تغییر دهید.

غیرفعال کردن تاچ پد در صورت وصل شدن ماوس

با وجود اینکه با روش های مطرح شده به راحتی قادر به غیرفعال کردن تاچ پد لپ تاپ هستید، اما اینکه هر بار با اتصال ماوس بخواهید چنین کاری را انجام دهید، به سرعت آزاردهنده می گردد. برای رفع کردن این مشکل، کافی است تنظیمات کامپیوتر را طوری تغییر دهید که در صورت وصل شدن ماوس به کامپیوتر، تاچ پد به طور اتوماتیک غیرفعال گردد.

برای این کار، راهی Settings شوید و سپس به Bluetooth & devices > Touchpad سر بزنید. حالا باید قسمت Touchpad را باز کنید و گزینه Leave touchpad on when a mouse is connected را غیرفعال کنید.

به همین سادگی، ویندوز به طور اتوماتیک بعد از وصل شدن ماوس به لپ تاپ، تاچ پد را غیرفعال می نماید.

چگونه بدون ماوس، تاچ پد را فعال کنیم؟

در این میان ممکن است قبلا تاچ پد را غیرفعال نموده باشید و بدون دسترسی به ماوس و عدم امکان استفاده از کلید موردنظر در کیبورد، نمی دانید چگونه می توانید دوباره این مشخصه را فعال کنید. در این صورت می توانید صرفا با استفاده از کیبورد چنین کاری انجام دهید. برای این کار ابتدا کلید Windows را فشار دهید و بعد از باز شدن منوی استارت، عبارت Turn the touchpad on or off را تایپ کنید و در نهایت هم Enter را بزنید. سپس با چند بار فشار دادن کلید Tab، می توانید راهی گزینه مربوط به Touchpad شوید و به منظور فعال کردن این گزینه، باید کلید اسپیس را فشار دهید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 آبان 1402 بروزرسانی: 16 آبان 1402 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2487

به "چگونه تاچ پد لپ تاپ را در ویندوز 11 غیرفعال کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تاچ پد لپ تاپ را در ویندوز 11 غیرفعال کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید