پیچ و خم رنگین سحابی مرغ دریایی

به گزارش کشتی کروز، سحابی مرغ دریایی یا Seagull nebula مجموعه ای از اجرام جذاب و تماشایی است که در کنار هم شکلی مشابه پرنده ای در حال پرواز را پدید آورده اند. جرمی که در واقع یک زایشگاه ستاره ای و محلی برای تولد ستارگان جدید است.

پیچ و خم رنگین سحابی مرغ دریایی

تصویر چشم نواز بالا را تلسکوپ VST رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) ثبت نموده است. تصویری که در آن می توان جزئیاتی فوق العاده را از سحابی مرغ دریایی نظاره کرد.

سحابی مرغ دریایی از اجرام مختلفی تشکیل شده است که بارزترین آن ها سحابی Sharpless 2-296 است. این سحابی بال های این مرغ دریایی آسمانی را تشکیل می دهد و وسعتی در حدود صد سال نوری دارد. سحابی Sh2-296 نمونه ای زیبا از سحابی های نشری است.

سحابی های نشری که به رنگ قرمز دیده می شوند بیشتر از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده اند و محلی برای تولد ستاره های جدید هسنند. ابرهای گاز در سحابی های نشری دمای بالایی دارند. تا حدی که گاز درون این سحابی ها یونیزه می گردد و از خود نور تابش می نماید. تابش ستاره های جوان درون سحابی نیز به ابرهای گاز شکل می دهد و اشکال متوعی را که در سحابی های نشری می بینیم پدید می آورد.

از آن جا که توزیع ستاره ها در هر سحابی متفاوت است شکل های مختلفی را می توان در سحابی ها مشاهده کرد. همین مسئله باعث تنوعی قابل توجه در شکل سحابی های نشری می گردد. از مرغ دریایی تا مرداب و عقاب و حتی سحابی هایی مانند سحابی کالیفرنیا که شبیه به نقشه جغرافیایی بعضی از مناطق زمین هستند.

تفاوت شکل سحابی های نشری را می توان با مقایسه سحابی های Sh2-296 و Sh2-292 به خوبی متوجه شد. سحابی Sh2-292 که سر مرغ دریایی را شکل می دهد ابر فشرده تری از گاز و غبار است. ستاره ای که در این سحابی جای گرفته یک ستاره بسیار درخشان است که بیست برابر از خورشید پرجرم تر است. ستاره ای که نقش چشم مرغ دریایی را در این مجموعه بر عهده دارد.

اجرام دیگری نیز در مجموعه سحابی مرغ دریایی وجود دارند که در ترکیب با یک دیگر این قاب رنگین و پر پیچ و خم را شکل داده اند.

سحابی مرغ دریایی در مرز صورت های فلکی کلب اکبر (سگ بزرگ) و تک شاخ جای گرفته و 3700 سال نوری از ما فاصله دارد.

تصویر با کیفیت و اندازه اصلی را می توانید در این جا مشاهده کنید (با حجم حدود صد مگابایت).

(Image Credit: ESO/VPHAS+ team/N.J. Wright (Keele University

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 563

به "پیچ و خم رنگین سحابی مرغ دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیچ و خم رنگین سحابی مرغ دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید