ویلای ییلاقی دنیا پهلون تختی و شرح عضو شورای شهر تهران درباره تغییر نام خیابان ژاله به تختی

به گزارش کشتی کروز، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره تغییر نام خیابان تختی که در محدوده منطقه یک تهران اتفاق افتاده است گفت که در نامگذاری معابر به نام مشاهیر، تاکید بر تناسب واقعی مکان با نشانه های تاریخی زندگی فرد در محل و عدم تکرار هستیم.

ویلای ییلاقی دنیا پهلون تختی و شرح عضو شورای شهر تهران درباره تغییر نام خیابان ژاله به تختی

جهت دریافت خدمات ویلای باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمدجواد حق شناس روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: جمعی از مدال آوران کشتی ایران نامه ای خطاب به فرماندار تهران نوشته و نسبت به این نامگذاری و تغییر نام خیابان جهان پهلوان غلامرضا تختی اعتراض کردند که به نظر می رسد سو برداشتی برای علاقمندان و دلسوزان حوزه کشتی و ورزش کشور پیش آمده است.

وی گفت: خیابان تختی براساس نقشه سازمان جغرافیایی و کارتوگرافی ملی ایران به سال 1347 و 1355، به نام خیابان ژاله بوده و براساس نقشه های بعد از انقلاب (سال 1364)، این خیابان به نام تختی تغییر نام داد.

وی ادامه داد: انتصاب خیابان تختی به آن نام آور شاید به دلیل قرارگرفتن ویلای ییلاقی جهان پهلون تختی باشد که توسط محمدرضا پهلوی به وی اعطا شد و او نیز از ویلا استفاده نکرد و آن را به خواهرش واگذار نموده و همان ویلا هم حدود 20سال پیش تخریب شده و جای آن امروز یک برج احداث شده است.

حق شناس با بیان اینکه خانه پدری تختی در منطقه 12، محله خانی آباد قدیم واقع شده است که از سال ها پیش خیابان مجاور خانه او به نام جهان پهلوان تختی نامگذاری شده بود، عنوان نمود: به همین دلیل نیز آن محله به تختی مشهور شده و تابلو خیابان نیز به نام کامل جهان پهلوان غلامرضا تختی نصب شده است.

عضو شورای تهران تاکید نمود: قرار است براساس مصوبه شورا در بودجه 97 و 98 شهرداری تهران، خانه پدری تختی توسط مدیریت شهری خریداری و خانه موزه تختی در این محل راه اندازی گردد.

وی گفت: همچنین زورخانه گردان که در ابتدای تقاطع خیابان تختی و مولوی قرار داشت و محل ورزش جهان پهلوان تختی بود، در ادوار گذشته تخریب شده که براساس مصوبه شورا قرار است بازسازی گردد و یادمان تختی نیز در ابتدای خیابان نصب گردد.

وی با بیان اینکه از خیابان تختی 15 معبر به همین نام در شهر تهران وجود دارد که سیاست شورای شهر تهران این است که اسامی اشخاص در جای اصلی خود حفظ شوند و اسامی تکراری به دلیل تکراری بودن و به اشتباه انداختن شهروندان در آدرس های شهری، به اسامی دیگر تغییر نام یابند.

حق شناس اضافه کرد: قطعا نام تختی برای همه مردم ایران زمین مهم و حائز اهمیت است و این موضوع بر شورای شهر نیز پوشیده نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این شورا در کوشش است نام تختی را در زادگاه اصلی او در منطقه 12 به عنوان یکی از مناطق تاریخی پایتخت حفظ کند و قطعا تغییر نام خیابان های دیگر که به اشتباه در ادوار گذشته به نام های یکسان از این نام آور و دیگر بزرگان نامگذاری شده است.

اعضای شورای شهر تهران در جلسه هفته گذشته این شورا، بن بست تختی در محدوده منطقه یک را به نام جلیل شهناز تغییر نام دادند.

ویلای ییلاقی نبود، خانه سال های واپسین بود

دراین باره روزنامه پیروزی نوشت: چیزی که در خصوص منزل تختی عنوان می گردد، درست نیست و به نظر می رسد ضروری است در این خصوص تحقیقات بیشتری گردد. این مکان ویلای ییلاقی نبوده است. او همراه با خانواده اش (مادر و خواهران) در این منزل سکونت داشت. بعد از مدت کوتاهی پس از ازدواج، همراه با همسرش مرحوم شهلا توکلی در خانه ای دیگر سپری کرد، به دلیل مسائل اقتصادی بار دیگر به منزل مسکونی اش در منطقه تجریش بازگشت و در این خانه نیز پسرش بابک به جهان آمد.

او خانه را به خواهرش واگذار ننموده بود بلکه براساس یکی از چند وصیت نامه ای که بعد از مرگ جهان پهلوان به آن استناد شد، خانه غلامرضا تختی تا سن قانونی بابک تختی، در اختیار مادر و خواهرانش نهاده شد. البته این خانه هرگز به بابک تختی نرسید و پیش از آن ایده تبدیل آن به موزه تختی اجرایی گردد، مثل خیلی دیگر از خانه های قدیمی که جهانیی از خاطره و تاریخ را در خود داشت، با خاک یکسان شده و به ساختمانی جدید تبدیل شد اما آن خیابان از دهه 60 به بعد، به نام تختی باقی ماند و کسی نتوانست نام جهان پهلوان را از آن خیابان بگیرد.

منبع: چمدان
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 826

به "ویلای ییلاقی دنیا پهلون تختی و شرح عضو شورای شهر تهران درباره تغییر نام خیابان ژاله به تختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویلای ییلاقی دنیا پهلون تختی و شرح عضو شورای شهر تهران درباره تغییر نام خیابان ژاله به تختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید