مشهد، پیش فروش آپارتمان در بنگاه املاک رسمیت و توجیه قانونی ندارد

به گزارش کشتی کروز، رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهدمقدس گفت: پیش فروش آپارتمان در بنگاه املاک رسمیت و توجیه قانونی ندارد.

مشهد، پیش فروش آپارتمان در بنگاه املاک رسمیت و توجیه قانونی ندارد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران از مشهدمقدس، علی مرادزاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اتحادیه مشاورین املاک مشهد از سال 1340 تشکیل شد و در آن موقع با اتحادیه اتومبیل داران ادغام بود اما در سال 1348 جدا شدند و از بعد انقلاب تا به امروز این اتحادیه هشت دوره مدیریتی را تجربه کرده، هیئت مدیره جدید در تاریخ 13 آبان 96 انتخاب شدند و از 24 دی ماه نیز آغاز به کار کردند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد با اشاره به توقف چاپ پروانه و مجوز گفت: نخستین اقدام هیئت مدیره جدید، آماده سازی و چاپ پروانه های کسانی بود که سال گذشته تقاضا داده بودند و به دلیل نداشتن متولی، پیگیری صورت نگرفته بود، 720 پروانه وجود دارد که باید چاپ شود و تا به امروز 100 مورد آنالیز شده، همچنین هیئت مدیره جدید از زمان انتصاب، فعالیت های انتقالی را انجام داده و از هفته آینده برنامه هایی که تدوین کرده را اجرا می نماید.

وی در رابطه با فرایند درخواست مجوز طی سال های اخیر گفت: سال 85، تعداد 3600 عضو داشتیم و صدور مجوز حدود 100 مورد در سال و بسیار محدود بود اما در سال 86 درخواست مجوز رشد داشت و به حدود 4000 تا رسید، از سال 87 تا به امروز صدور مجوز برای خانم ها ممنوع بود اما با پیگیری های صورت گرفته، این قانون لغو شد و در حال حاضر برای بانوانی که درخواست دهند هم مجوز صادر می شود، همچنین آمار بانوانی که تا به امروز درخواست صدور مجوز داده اند حدود 304 نفر است.

مرادزاده با بیان اینکه از سال 87 تا به امروز رشد طبیعی در زمینه درخواست مجوز و پروانه وجود داشته، مطرح کرد: در حال حاضر 12 هزار جواز صادر شده اما تعدادی از این ها غیرفعال هستند و تعداد واحدهای فعال 5700 مورد است، وجود رکود در بازار مسکن از سال 90 تا به امروز، زیاد بودن هزینه های جاری به ویژه اجاره مکان و مالیات هایی که برای اعضا معین می شود از جمله علت های غیرفعال شدن تعداد بسیاری از واحدها است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد ادامه داد: افزایش تعاملات با قوه قضائیه، شهرداری، سازمان امور مالیات و اداره اماکن جزو برنامه های هیئت مدیره جدید است، همچنین هدف بلندمدت در نظر گرفته شده برای صنف نیز، ارتقا صندلی اجتماعی است زیرا صندلی اجتماعی این صنف در جهان چهارمین رتبه است ولی در ایران صندلی این شغل به شدت کاهش یافته چون مردم و افراد به حقوق و تکالیف صنفی شان آشنا نیستند.

وی در رابطه با نحوه برخورد با افراد متخلف گفت: برای برخورد با متخلفان، دو ابزار از جمله ماده 27 و 28 را داریم؛ برای برخورد با کسانی که جواز ندارند، جوازشان را به روز نکردند و نرخنامه جدید را نصب نکردند از تبصره 27 استفاده می کنیم و کسانی که تخلف انجام می دهند اگر به شکایت واصله رسیدگی ننمایند، محل کسب شان پلمب می شود؛ همچنین بیشتر شکایات مربوط به اضافه کمیسیون یا اشتباه در تنظیم قولنامه ها است.

مرادزاده ادامه داد: شروط ضمن قرارداد باید خیلی دقیق باشد و کامل نوشته شود؛ همچنین هفته ای سه روز کمیسیون رسیدگی به شکایات داریم و در هر روز حدود 20 پفراینده واصله آنالیز می شود و مقدار اندکی به مقامات قضایی ارجاع می شود؛ طی دو سال گذشته بازرسی و نظارت کم بود اما در حال حاضر 50 نفر اعلام آمادگی کردند و 25 نفر از آن ها پس از تائید هیئت مدیره، آغاز به کار کردند و آمار دقیق متخلفان تا 20 اسفند تعیین می شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد با اشاره به تقویت کمیسیون شکایات گفت: دو نفر از اعضا هیئت مدیره در این کمیسیون فعال هستند و سعی می کنیم با افزایش تعاملات شیوه پرداخت مالیات صنف خود را عادلانه کنیم. البته دو مدل مالیات وجود دارد یک نوع مالیات بر درآمد و نوع دیگر مالیات بر ارزش افزوده است.

وی بیان نمود: هفته آینده قرار است با همکاری شهرداری، مناقصه نرم افزاری برگزار شود که در این نرم افزار، واحدها روی نقشه تعیین هستند تا دسترسی شهفرایندان آسان تر شود، همچنین جواز در گذشته با حداقل مدرک سوم هدایت اعطا می شد اما در حال حاضر امتیازبندی علمی می کنیم و کسانی که نمره شان کمتر از 50 باشد؛ اجازه فعالیت ندارند و باید در دوره های آموزشی شرکت نمایند؛ در این راستا بودجه آموزش را سه برابر کردیم.

مراد زاده در رابطه با حوزه فعالیت مشاورین املاک گفت: حوزه فعالیت این واحدها مربوط به خدمات خرید و فروش و خدمات رهن و اجاره است و سایر خدمات از جمله خرید و فروش وام مسکن و پیش فروش آپارتمان ها رسمیت و توجیه قانونی ندارد؛ همچنین صدور قرارداد دست نویس ممنوع است و حتماً باید پرینتی و همراه با کد رهگیری باشد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد با اشاره به کاهش مبالغ کمیسیون مطرح کرد: مبالغ کمیسیون قبلا نیم درصد بود اما در حال حاضر 3 دهم درصد به علاوه نه درصد مالیات بر ارزش افزوده است، به دنبال اصلاح این قانون هستیم اما در حال حاضر اگر مشاورین املاک مبلغ بیشتر دریافت نمایند، حتماً با آن ها برخورد می کنیم؛ البته کمیسیون پرداختی بعد از تحریر قول نامه و تحویل ملک زمانی که معامله ای قطعی شده باشد دیگر بر نمی شود.

وی ضمن توصیه به مردم برای عدم اعتماد به اطلاعیه های موجود در فضای مجازی، گفت: اطلاعات فضای مجازی مانند سایت دیوار و شیپور اصلا معتبر نیست و اگر فردی طی این معاملات ضرر کند مقصر خودش است و مردم برای پرداخت حق کمیسیون اندک به سمت این معاملات غیر قانونی نفرایند، همچنین در منطقه 12 مشهد که الهیه و اطراف آن را شامل می شود به خاطر متراژ بزرگتر خانه ها و قیمت مناسب خرید و فروش بیشتری صورت می گیرد.

ز

منبع: تسنیم
انتشار: 10 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1033

به "مشهد، پیش فروش آپارتمان در بنگاه املاک رسمیت و توجیه قانونی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهد، پیش فروش آپارتمان در بنگاه املاک رسمیت و توجیه قانونی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید