شیوه نامه های آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی اصلاح شد

به گزارش کشتی کروز، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آئین نامه ها و شیوه نامه های آموزشی این دانشگاه اصلاح شده و این اقدام منجر به تدوین ضوابط حذف ترم برای چهار گروه اصلی دانشگاه که در معرض آسیب از ویروس کرونا بودند، شد.

شیوه نامه های آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی اصلاح شد

گروه دانشگاه خبرنگاران، شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی از تدوین و اصلاح آئین نامه ها و شیوه نامه های آموزشی اطلاع داد و گفت: این اقدام منجر به تدوین ضوابط حذف ترم برای چهار گروه اصلی دانشگاه که در معرض آسیب از ویروس کرونا بودند، شد.

احمدوند ضمن بیان این مطلب به تشریح فعالیت های آموزش مجازی دانشگاه علامه طباطبائی در دوران شیوع کرونا پرداخت و اضافه کرد: به دنبال نشست های تخصصی، تدوین انواع آئین نامه ها و بخشنامه های مختلف و همچنین آماده سازی زیرساخت های مورد احتیاج، برگزاری کلاس های درس را از نیمه دوم اسفندماه 1398 شروع کرد، در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای راه اندازی کلاس های هایبریدی و فراوری محتوا و آموزش آفلاین بعضی از دروس با جمعیت بالا نظیر دروس عمومی، آموزش های تعاملی برای استفاده از همه ظرفیت های آموزش و یادگیری الکترونیکی توسط استادان و دانشجویان، تدارک نظام های جدید سنجش و ارزیابی برای سوق دادن امتحانات انتهای به ارزیابی عملکرد و سنجش مستمر فعایت های کلاسی و ارزشیابی جامع تر دانشجویان است.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: اقدامات اجرا شده در دانشگاه علامه طباطبایی در جهت ارتقای سیستم آموزش الکترونیکی شامل اقداماتی در حوزه های اجرایی، حقوقی، فرهنگی و سنجشی می گردد. در بخش اقدامات اجرایی، فعالیت های این دانشگاه در دو حوزه تقویت زیرساخت های فنی و تکنولوژی و تقویت و تدارک زیرساخت های اجرایی (کلاس ها، انتها نامه ها و جلسات) تقسیم می گردد.

وی ادامه داد: مذاکره و تفاهم با شرکت ارائه دهنده خدمات مجازی دانشگاه، اجاره سرور از شرکت ابرآوران و تهیه 10 سرور جدید و جایگزین نمودن آن با سرور های اجاره ای از جمله اقدامات در بخش نخست و صدور بخشنامه هایی با هماهنگی بخش های مختلف داخل و بیرون دانشگاه از جمله اقدامات در بخش دوم می باشد.

احمدوند تاکید نمود: در بخش حقوقی، معاونت آموزشی دانشگاه به تدوین و اصلاح آئین نامه ها و شیوه نامه ها پرداخت که این اقدام منجر به تدوین ضوابط حذف ترم برای چهار گروه اصلی که در معرض آسیب از ویروس کرونا بودند، تمدید و طولانی تر کردن نیم سال و همین طور مهلت زمان حذف اضطراری برای یاری روحی و ایجاد آرامش خاطر، تدوین شرایط و مقررات لازم برای امکان تصویب طرح نامه، مشخص داور و آنالیز درخواست های دانشجویی و انجام سایر امور آموزشی دانشجویان و تدوین سازوکار نظارت بر کلاس های برخط به وسیله کارشناس دانشکده و ارسال روزانه گزارش برگزاری کلاس ها شد.

وی اضافه کرد: چهار گروه مورد اشاره درخصوص آسیب از ویروس کرونا شامل کسانی که خود یا افراد درجه اول خانواده شان مبتلا به کرونا شده بودند، دانشجویانی که به علت واقع شدن در مناطق کم برخوردار زیرساخت های اینترنتی از شرکت در کلاس های مجازی محروم بودند، دانشجویانی که دروس عملی داشتند و امکان ارائه آن درس به تشخیص استاد به شیوه الکترونیکی ممکن نبود و دانشجویان فعال در یاری رسانی به آسیب دیدگان از کرونا می گردد.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، در بخش بعدی اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه علامه می توان به مشخص تکلیف دروس عملی، انجام هماهنگی های لازم با کتابخانه مرکزی دانشگاه برای تأمین منابع مورد احتیاج پژوهش ها به وسیله سامانه مجازی، کتابخانه مرکزی و سامانه به پژوه، مشخص تکلیف مبالغ پرداخت شده بابت اسکان در خوابگاه به وسیله ذخیره سازی آن برای ترم های آینده و عودت آن به دانشجویان فارغ التحصیل و اعطای تخفیف های لازم به وسیله هیئت امنای دانشگاه به دانشجویان به دلیل برگزاری مجازی کلاس ها به رغم افزایش هزینه این گونه کلاس ها اشاره نمود.

وی در مورد اقدامات فرهنگی و سنجشی دانشگاه نیز گفت: در بخش اقدامات فرهنگی دانشگاه فعالیت هایی همچون برگزاری 44 دوره آموزش مجازی برای استادان با هدف وارد کردن ایشان به فاز آموزش مجازی، تکنیک های تدریس در فضای مجازی، تهیه طرح درس، نحوه ارزیابی های مستمر و آزمون های انتها نیم سال به شیوه الکترونیکی، برگزاری دوره های متعدد آموزش مجازی برای دانشجویان و اطلاع رسانی مناسب در سایت های رسمی دانشگاه و فضای مجازی، تهیه کلیپ های ویدئویی آموزش کوتاه مدت (3 تا 5 دقیقه) برای دانشجویان و استادان با هدف ارتقای توانمندی های آن ها در استفاده از سامانه آموزش الکترونیکی، شرکت در برنامه های زنده با هدف پاسخگویی به دانشجویان، برطرف ابهام ها و آماده سازی آن ها برای ورود به گونه ای جدید از آموزش که پیش از آن تجربه آن را نداشته اند از جمله این برنامه ها بود.

احمدوند گفت: آنالیز آمار ها نشان از برگزاری مناسب بالغ بر 96 درصدی کلاس ها و حضور بالغ بر 99 درصدی استادان و شرکت بالغ بر 98 درصدی دانشجویان در کلاس ها دارد. سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه از مزایای مناسبی برخوردار است به طوری که در طول هفته بین 800 تا 1000 کلاس با حضور 50 هزار کاربر (حضور همزمان بالغ بر 3500 دانشجو در یک روز و یک ساعت) تشکیل می گردد. همچنین امکانات صوتی، تصویری، ضبط کلاس ها توسط دانشجویان و استادان، امکان رصد کلاس ها به لحاظ حضور استاد و دانشجو و استفاده از ابزار یاری آموزشی نظیر پاورپوینت، موشن گرافی، فیلم، اسلاید و گفت و گوی چندنفره در کلاس از دیگر مزایای سامانه آموزش مجازی دانشگاه است.

وی ادامه داد: آنچه در بخش چشم انداز آینده این گزارش آمده، با توجه به احتیاج انطباق مقررات آموزشی با شرایط جدید، هم اکنون نظام آموزشی دانشگاه ها بر پایه آموزش حضوری راسخ شده و هم اینک ضروری است بازخوانی جدید آن ها متناسب با شرایط جدید انجام گردد و راه چاره های حقوقی و قانونی برای آن تدارک و تدوین گردد. مدیریت امتحانات به شکل مجازی، یکی از چالش های فرآروی آموزش مجازی در واپسین روز های نیمسال دوم 1399 -1398 چگونگی برگزاری امتحانات انتها ترم بود که دانشگاه توانست تمامی امتحانات را (از صفر تا صد) به صورت مجازی برگزار کند و البته که باید تحولی در نظام آزمون ها و تکیه بر آزمون مستمر برای آینده به عمل آید.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید نمود: آموزش مجازی فرآیندی سنگین و پرهزینه و احتیاجمند زیر ساخت های قوی، سرور های پرقدرت، آموزش های مختلف در همه سطوح استادی، دانشجویی و کارمندی است، لذا باید در کنار پیشبرد امور جاری آموزش مجازی، تقویت زیرساخت ها و تأمین بودجه ارتقای سطح کیفی آن را نیز در نظر داشت. از الزامات مهم آموزش مجازی فراوری محتوا چه به لحاظ آفلاین و چه ارائه مناسب محتوا های آموزش به شکل آنلاین است، لذا دانشگاه با پیگیری تأسیس کلاس های هایبریدی و تدارک ساختار های حقوقی، آموزشی و فنی لازم، شرایط امکان فراوری محتوای الکترونیکی را در دستور کار دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1462

به "شیوه نامه های آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی اصلاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه نامه های آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی اصلاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید