خانه کیهان به نام اولین خانه نساجی سنتی استان خراسان جنوبی فعالیت خواهد کرد

به گزارش کشتی کروز، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، خانه کیهان به نام اولین خانه نساجی سنتی استان خراسان جنوبی فعالیت خواهد کرد.

خانه کیهان به نام اولین خانه نساجی سنتی استان خراسان جنوبی فعالیت خواهد کرد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بتازگی خاطرنشان کرد که از محل اعتبارات مشارکتی ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 15 بنای تاریخی شامل خانه و حسینیه در شهرهای قاین، بشرویه، خوسف، فردوس، بیرجند، درمیان، نهبندان و سرایان با مشارکت مالکان بازسازی شد.

علی شریعتی منش افزود: اعتبار تخصیص یافته از اعتبارات ملی به مبلغ 825 میلیون تومان بود که از سوی مالکان هم مشارکت در بازسازی بناها اجرا شده است.

به گفته وی فرایند افزایش مشارکت مالکان و تخصیص اعتبار ویژه از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موجب احیای بناهای تاریخی و این اقدام ارزنده موجب اشتغال و هم باعث جذب گردشگران به استان خراسان جنوبی شده است.

یکی از این بناهای تاریخی خانه کیهان در شهر مود است که در جبهه شمال غربی آن و در میان بافت قدیمی قرار گرفته و دارای عناصر معماری خانه های مسکونی ایرانی از قبیل سر در ورودی با تزئینات آجرکاری، هشتی، دالان ارتباطی به صحن خانه، صحن، ایوان در ضلع جنوب خانه و مطبخ، اطاق ها و فضاهای متعدد است.

خانه کیهان اواخر دوره قاجار بنا شد و بدلیل آب و هوای خاص منطقه مالکان عموما طی فصول گرم و سرد محل سکونت خود را در بخش های شمالی و جنوبی بنا تغییر می دادند و زمستان سرد در ضلع شمالی خانه که از نور مستقیم و حرارت خورشید تغذیه میشد، سکنی گزیده و تابستان گرم در ضلع جنوبی خانه که در سایه قرار می گیرد، زندگی می کردند.

ضلع غربی بنا هم به باغی که مربوط به مالک همین خانه بوده، راه داشت و دسترسی سریع و آسان به باغ را میسر کرده است.

ویژگی شاخص خانه کیهان را میتوان وسعت زیاد به همراه باغ، هشتی زیبای ورودی، اتاق های فراخ، استفاده از قاب بندی های زیبا در اطراف پنجره و درهایی نام برد که رو به حیاط باز می شوند.

خانه کیهان خانه ای است 2 ایوان که براساس شرایط محیطی و موقعیت محلی، شیبی به سمت شمال به جنوب دارد، ایوان شمالی مسدود شده که با تغییر کاربری و ساخت فضا ایجاد شده است.

اتاق انباری این ایوان، ایوان شمال شرقی بنا بوده و ایوان جنوب غربی هم بدلیل نیاز، مبدل به فضای انباری و از آن به نام مطبخ استفاده شده است.

ایوان شمال غرب هم مسدود شده و اتاق سازی اجرا شده که با توجه به این مساله، سه ایوان این بنا مسدود و برای فضاسازی از آن بهره برداری شده که اصالت بنا را تا مقدار ای مخدوش کرده است.

معمولا میتوان شرایط مالی مالک خانه را با توجه به تعداد چشمه ها، ارتفاع بادگیر و گچ بری دهانه چشمه ها تشخیص داد. بادگیرها یکی از ملحقات خانه های منطقه ها گرمسیری اند که علاوه بر خنک کردن فضای منزل، هوای اتاق ها را تهویه می کنند.

همه این ویژگی های با ارزش معماری و جذابیت ها سبب شده تا این اماکن مورد توجه علاقمندان به میراث فرهنگی و گردشگران باشد لذا حفظ و بازسازی بناهای تاریخی رسالتی است که وزارت میراث فرهنگی با مشارکت مالکان و مردم آن را پیوسته دنبال می کند.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سربیشه از آغاز فاز دوم بازسازی خانه تاریخی کیهان شهر مود خبر داد و گفت: فاز دوم بازسازی خانه تاریخی کیهان با اعتبار 500 میلیون ریال و با همکاری شهرداری و شورای اسلامی این شهر آغاز می شود.

هادی حق پناه افزود: در این مرحله از بازسازی، استحکام بخشی قسمتی از بنا، آجر فرش بام و گازکشی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر مود برای جابه جایی نخاله های ساختمانی، حمل مصالح مورد نیاز پروژه و تامین برخی از اقلام ساختمانی قول همکاری داده اند.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سربیشه گفت: فاز اول بازسازی خانه تاریخی کیهان در سال 1398 انجام و حدود 70 درصد این خانه بصورت کامل بازسازی شد.

وی بیان نمود: سال گذشته هم با اقدام فرهنگی قابل توجه وارثین مرحوم کیهان این بنای با ارزش به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار و مقرر شد با توجه به جایگاه برتر شهر مود در نساجی سنتی شرق کشور این خانه بعد از بازسازی کامل به نام اولین خانه نساجی سنتی استان فعالیت خود را آغاز کند.

خانه تاریخی کیهان در بیست و چهارم مهر 1395 و با شماره 31579 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1977

به "خانه کیهان به نام اولین خانه نساجی سنتی استان خراسان جنوبی فعالیت خواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه کیهان به نام اولین خانه نساجی سنتی استان خراسان جنوبی فعالیت خواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید