ثبت میراث دیجیتال برای 14 هزار اثر تاریخی سودان

به گزارش کشتی کروز، مسئولان آثار باستانی سودان یک تفاهمنامه ای را با شرکت ملی آثار باستانی و موزه های آلمان امضا کرده اند که طبق این تفاهمنامه مقرر شده پروژه ای به نام سودان دیجیتال را به اجرا درآورند که در آن بیش از 14 هزار آثار باستانی و تاریخی کشور سودان به صورت دیجیتال ثبت شده و حتی تورهای مجازی دیجیتالی مجزایی را برای آن ها اماده کنند.

ثبت میراث دیجیتال برای 14 هزار اثر تاریخی سودان

این ثبت میراث دیجیتال به حفظ هرچه بهتر و گسترده تر آثار باستانی و فرهنگی سودان کمک می کند و اجازه نمی دهد تا افراد یا نهادهای سودجو بخواهند از این آثار سوء استفاده کرده و به قدمت و ارزش آن ها آسیبی وارد کنند.

همچنین این پروژه سودان دیجیتال در طولانی مدت از قاچاق آثار موزه ها و سایر اقلام فرهنگی ارزشمند این کشور جلوگیری می کند و میزان خطا در بایگانی آن ها را به صفر می رساند.

در واقع بقایای مهم تعدادی از فرهنگ ها که از تبادل مداوم با تمدن های مصر و مدیترانه برخوردار بودند و هر یک از طرفین بر دیگری تاثیر می گذارند و در مکان های باستانی در سودان یافت شده اند، همگی باید در این پروژه ثبت شوند و دیجیتال شدن آن ها، به نمایش هرچه درخشان تر و بهتر این آثار به جهانیان کمک شایانی خواهد کرد. این مکان ها شامل بناهای یادبودی مانند اهرام Meroë، Jebel Barkal ، El-Kurru و Nuri و همچنین بسکمک از معابد و قلعه ها می شوند.

لازم به ذکر است، میراث باستان شناسی سودان از قرن نوزدهم موضوع پروژه های تحقیقاتی بین المللی بوده است؛ به عنوان مثال، ساخت سد عظیم اسوان و پر شدن دریاچه ناصر در دهه 1960 میلادی منجر به رویکرد فشرده تری به مطالعه علمی و دانشگاهی فرهنگ مادی شد، که باید با استفاده از کاوش های اضطراری در شمال کشور مورد حافظت قرار گیرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1466

به "ثبت میراث دیجیتال برای 14 هزار اثر تاریخی سودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت میراث دیجیتال برای 14 هزار اثر تاریخی سودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید