تومور و کیست فک چه علائمی دارد و چطور درمان می شود؟

به گزارش کشتی کروز، تومور ها و کیست های فک، رشد غیرعادی یا ضایعات نسبتاً نادری هستند که در استخوان فک یا بافت های نرم دهان و صورت ایجاد می شوند. تومور ها و کیست های فک بسته به منشأ آن ها - می توانند از نظر مقدار و شدت بسیار متفاوت باشند. این توده ها معمولاً غیرسرطانی (خوش خیم) هستند، اما می توانند تهاجمی باشند و استخوان، بافت و دندان اطراف را منبسط کرده، جابجا کرده یا از بین ببرند.

تومور و کیست فک چه علائمی دارد و چطور درمان می شود؟

گزینه های درمانی برای تومور ها و کیست های فک بسته به نوع رشد یا ضایعه، مرحله رشد و علائم شما فرق دارد. جراحان دهان، فک و صورت (دهان و فک و صورت) می توانند تومور یا کیست فک شما را معمولاً با جراحی یا در برخی موارد با درمان دارویی یا ترکیبی از جراحی و درمان دارویی درمان کنند.

علائم

تومور یک رشد غیر طبیعی یا توده بافتی است. کیست ضایعه ای است که حاوی مواد مایع یا نیمه جامد است. نمونه هایی از تومور ها و کیست های فک عبارتند از:

  • آملوبلاستوم. این تومور نادر و معمولاً غیرسرطانی (خوش خیم) از سلول هایی شروع می شود که پوشش محافظ مینای دندان را تشکیل می دهند. اغلب در فک نزدیک دندان های آسیاب ایجاد می شود. شایع ترین نوع آن تهاجمی است که تومور های بزرگی را تشکیل می دهد و تا استخوان فک رشد می کند. اگرچه این تومور می تواند پس از درمان عود کند، درمان تهاجمی جراحی معمولاً احتمال عود را کاهش می دهد.
  • گرانولوم سلول غول پیکر مرکزی. گرانولوم های سلول غول پیکر مرکزی ضایعات خوش خیمی هستند که از سلول های استخوانی رشد می کنند. آن ها اغلب در قسمت جلویی فک پایین رخ می دهند. یک نوع از این تومور ها می تواند به سرعت رشد کند، باعث درد و تخریب استخوان شود و بعد از درمان جراحی تمایل به عود دارد. نوع دیگر کمتر تهاجمی است و ممکن است علائمی نداشته باشد. به ندرت، یک تومور ممکن است به خودی خود کوچک یا برطرف شود، اما معمولاً این تومور ها نیاز به درمان جراحی دارند.
  • کیست دنتیژروس. این کیست از بافتی نشأت می گیرد که دندان را قبل از بیرون زدن به دهان احاطه کرده است. این شایع ترین شکل کیست است که فک ها را درگیر می کند. اغلب این کیست ها در اطراف دندان های عقل که به طور کامل رویش نکرده اند ایجاد می شوند، اما می توانند دندان های دیگر را نیز درگیر کنند.
  • کراتوسیست ادنتوژنیک این کیست به علت تمایل تومور مانند آن به عود پس از درمان جراحی به عنوان یک تومور ادنتوژنیک کراتوسیستیک نیز شناخته می شود. اگرچه این کیست معمولاً به کندی رشد می کند، اما اگر در مدت طولانی درمان نشود، همچنان می تواند برای فک و دندان ها مخرب باشد. اغلب کیست در فک پایین نزدیک دندان آسیاب سوم ایجاد می شود. این کیست ها همچنین ممکن است در افراد مبتلا به یک بیماری ارثی به نام سندرم کارسینوم سلول بازال نووید یافت شوند.
  • میکسوم ادنتوژنیک این یک تومور نادر، با رشد آهسته و خوش خیم است که اغلب در فک پایین رخ می دهد. تومور می تواند بزرگ باشد و به طور تهاجمی به فک و بافت اطراف حمله کند و دندان ها را جابجا کند. میکسوم های ادنتوژنیک پس از درمان جراحی عود می کنند. با این حال، احتمال عود تومور معمولاً با روش های تهاجمی تر درمان جراحی کاهش می یابد.
  • ادنتوم. این تومور خوش خیم شایع ترین تومور ادنتوژنیک است. ادونتوما اغلب هیچ علامتی ندارد، اما ممکن است در رشد یا رویش دندان اختلال ایجاد کند. ادونتوما از بافت دندانی تشکیل شده است که در اطراف دندان در فک رشد می کند. آن ها می توانند شبیه دندان هایی با شکل عجیب باشند یا می توانند یک تومور کلسیفیه کوچک یا بزرگ باشند. این تومور ها ممکن است بخشی از برخی از سندرم های ژنتیکی باشند.
  • انواع دیگر کیست ها و تومور ها. این ها عبارتند از تومور ادنتوژنیک آدنوماتوئید، تومور ادنتوژنیک اپیتلیال کلسیفیک، کیست ادنتوژنیک غددی، تومور ادنتوژنیک سنگفرشی، کیست ادنتوژنیک کلسیفیه، سمنتوبلاستوما، کیست استخوان آنوریسمال، فیبروم استخوانی ساز، استئوبلاستوما. فیبروم ادنتوژنیک مرکزی و دیگران.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر نگران این هستید که ممکن است علائم تومور یا کیست فک را داشته باشید، با ارائه دهنده مراقبت های اولیه یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

بسکمک از اوقات، کیست ها و تومور های فک علائمی ندارند و معمولاً در غربالگری اشعه ایکس به دلایل دیگر کشف می شوند. اگر تشخیص داده شد یا مشکوک به داشتن تومور یا کیست فک هستید، ارائه دهنده مراقبت های اولیه می تواند شما را برای تشخیص و درمان به یک متخصص ارجاع دهد.

علل

تومور ها و کیست های ادنتوژنیک فک از سلول ها و بافت هایی منشا می گیرند که در رشد طبیعی دندان نقش دارند. تومور های دیگری که روی فک ها تأثیر می گذارند می توانند غیردندانتوژن باشند، به این معنی که می توانند از سایر بافت های داخل فک که به دندان ها مرتبط نیستند، مانند استخوان یا سلول های بافت نرم، ایجاد شوند. به طور کلی، علت تومور های فک و کیست معین نیست. با این حال، برخی از آن ها با تغییرات ژنی (جهش) یا سندرم های ژنتیکی مرتبط هستند.

افراد مبتلا به سندرم کارسینوم سلول بازال نووید که سندرم گورلین-گولتز نیز نامیده می شود، فاقد ژنی هستند که تومور ها را سرکوب کند. جهش ژنتیکی که باعث این سندرم می شود ارثی است. این سندرم منجر به ایجاد کراتوسیست های ادنتوژنیک متعدد در فک ها، سرطان های پوستی سلول های بازال متعدد و سایر ویژگی ها می شود.

تشخیص

برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد تومور یا کیست فک، پزشک ممکن است آزمایش هایی را قبل از درمان توصیه کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مطالعات تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، CT یا MRI
  • بیوپسی برای برداشتن نمونه ای از سلول های تومور یا کیست برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما از این اطلاعات برای تهیه یک برنامه درمانی که برای شما بهترین است و موثرترین گزینه برای درمان تومور یا کیست شما استفاده می کند.

درمان

گزینه های درمانی برای تومور ها و کیست های فک بسته به نوع ضایعه، مرحله رشد ضایعه و علائم شما فرق دارد. تیم درمانی شما همچنین اهداف درمانی و ترجیحات شخصی شما را هنگام ارائه توصیه درمانی در نظر می گیرد.

درمان تومور های فک و کیست به طور کلی شامل مراقبت های جراحی می شود. در برخی موارد، درمان ممکن است درمان دارویی یا ترکیبی از جراحی و درمان دارویی باشد.

در طول جراحی، جراح شما تومور یا کیست فک شما را که ممکن است شامل برداشتن دندان ها، بافت و استخوان فک نزدیک باشد، برمی دارد و آن را برای بررسی به آزمایشگاه می فرستد. یک پاتولوژیست بافت برداشته شده را بررسی می کند و تشخیص را در طول عمل گزارش می دهد تا جراح بتواند فوراً بر اساس این اطلاعات عمل کند.

درمان های دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بازسازی استخوان فک یا سایر ساختار ها
  • درمان دارویی برای انواع خاصی از تومور ها و کیست های فک
  • مراقبت های حمایتی برای کمک به حفظ کیفیت زندگی شما، از جمله کمک به تغذیه، گفتار و بلع، و جایگزینی برای دندان های از دست رفته

معاینات پیگیری طولانی مدت پس از درمان می تواند هرگونه عود تومور و کیست فک را برطرف کند. شناسایی زودهنگام عود بسیار مهم است تا بتوان آن ها را به طور مناسب درمان کرد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2240

به "تومور و کیست فک چه علائمی دارد و چطور درمان می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تومور و کیست فک چه علائمی دارد و چطور درمان می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید