فراوری نسل جدید پتوهای فضایی با الهام از ماهی مرکب

به گزارش کشتی کروز، تهران- خبرنگاران- محققان دانشگاه ایروین کالیفرنیا نسل جدیدی از پتوهای فضایی را ساختند که امکان تنظیم دما توسط کاربر را در اختیار می گذارد.

فراوری نسل جدید پتوهای فضایی با الهام از ماهی مرکب

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران از پایگاه خبری ساینس، برای طراحی این پتوی جدید محققان از ساختار پوست تطبیق پذیر و پویای گونه های مختلف ماهی مرکب، اختاپوس ها و سپیداج ها الهام گرفتند. توانایی منحصر به فرد سرپایان (رده ای از نرم تنان)در تغییررنگ سریع آن ها نتیجه بهره مندی از سلول های پوستی موسوم به chromatophore است که قادرند به سرعت از حالت دانه های برجسته به دیسک های تخت تغییرشکل دهند.

محققان از ساختار مشابهی برای طراحی پتوی فضایی استفاده کردند. سطح این پتو از ماده ای پوشیده شده که به شکل یک لایه از صفحات فلزی مجاور یکدیگر است. در حالت عادی این صفحات کل سطح را پوشانده اند و ماده تمام گرما را به دام می اندازد، اما زمانی که پتو کشیده می گردد، این صفحات از هم جدا شده و امکان عبور پرتوهای مادون قرمز داخل و خروج گرما به فضا را فراهم می نماید.

محققان کاربردهای مختلفی را برای این فناوری جدید پیش بینی می نمایند. برای مثال ممکن است از این ماده بعنوان یک عایق حرارتی تطبیق پذیر استفاده گردد یا با استفاده از آن چادرهایی برای اقامت در طبیعت فراوری گردد. همچنین می توان از این فناوری برای مدیریت موثر دما در تجهیزات الکترونیکی ارزشمند استفاده کرد. یکی از مهمترین کاربردهای این فناوری در فراوری پوشاک با قابلیت تنظیم دمای بدن است. بدین ترتیب می توان بین 30 تا 40 درصد در هزینه های تهویه هوا و مصرف انرژی در محیط های بسته صرفه جویی کرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

علمی **9259**1485

منبع: ایرنا
انتشار: 23 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 321

به "فراوری نسل جدید پتوهای فضایی با الهام از ماهی مرکب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نسل جدید پتوهای فضایی با الهام از ماهی مرکب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید