بچه ها شب سرد یلدا را با کتاب خوانی گرم نمایند

به گزارش کشتی کروز، به گزارش خبرنگاران ، شب یلدا بلندترین شب سال است که هرساله ما ایرانیان سعی می کنیم دورهم جمع شویم و با برگزاری مراسمی آن را جشن بگیریم. قصه خوانی معمولا یکی از رسوم این شب طولانی است و مادربزرگ ها در این شب، خاطرات، متل ها و قصه هایی را برای بچه ها تعریف می نمایند. اما سال جاری با وجود شیوع ویروس کرونا و تاکید بر خودداری از برگزاری دورهمی ها، می توانیم آخرین یلدای سال را به شکل دیگری جشن بگیریم و با خواندن قصه هایی از کتاب های مورد علاقه مان این شب طولانی را سپری کنیم.

بچه ها شب سرد یلدا را با کتاب خوانی گرم نمایند

کتاب شب یلدا

ازجمله کتاب هایی که خواندنش در این شب برای بچه ها و نوجوانان خالی از لطف نیست، کتاب شب یلدا نوشته احمدرضا احمدی است که با تصویرگری محمدعلی بنی اسدی از سوی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان منتشر شده است.

داستان شب یلدا درباره نوجوانی است که در بلندترین شب سال، به خواب می رود و در خواب دنیاهای متفاوتی را تجربه می نماید. او در خواب نام ندارد و هرکدام از افراد خانواده او را به نامی صدا می زنند که پسر برای مدتی با آن نام زندگی می نماید و تجربه های متفاوتی با هر نام دارد.

نوجوانان علاقه مند به ادبیات داستانی می توانند از خواندن این داستان شاعرانه لذت ببرند.

فوت کوزه گری: مثل های فارسی و داستان های آن

شنیدن مثل ها و ضرب المثل های قدیمی ایرانی از سرگرمی های این شب طولانی است که با خواندن مجموعه دوجلدی فوت کوزه گری: مثل های فارسی و داستان های آن نوشته مصطفی رحماندوست میسر می گردد. محتوای این مجموعه دو جلدی، به بیان قصه های چهار هزار ضرب المثل فارسی پرداخته است که برای بیشتر رده های سنی قابل استفاده است. در این مجموعه، داستان شکل گیری ضرب المثل، به زبانی ساده و روان بیان شده و همچنین ضرب المثل های مشابه آن و معنای کلمات سخت را می توان مشاهده کرد.

ضرب المثل های این کتاب بر اساس حروف الفبا نوشته شده است. محتوای جلد اول از حرف (الف) آغاز شده و تا حرف (ر) ادامه دارد و مابقی را در جلد دوم می توان مطالعه کرد.

کتاب فوت کوزه گری با تصویرگری محمد حسین صلواتیان از جمله آثار برجسته ای است که از سوی انتشارات مدرسه چاپ شده و در سال 1388 به عنوان کتاب برتر شناخته شد.

شب یلدا: زمستان

از دیگر آثاری که با مضمون این شب نوشته شده، می توان به کتاب شب یلدا: زمستان نوشته افسانه شعبان نژاد اشاره نمود که خواندنش در این شب سرد زمستانی می تواند گرمی بخش محفل بچه ها باشد.

این کتاب با تصویرگری داریوش منجزی در 86 صفحه، نخستین بار در سال 1377 از سوی انتشارات محراب قلم منتشر شد و پنج بار از سوی این ناشر تجدید چاپ شد.

کتاب مهمان انار

بچه ها گروه سنی 3 سال به بالا هم می توانند با کتاب مهمان انار شب یلدای خوبی را سپری نمایند. این کتاب تصویری از سوی سحر حق گو تصویرگری شده و از سوی انتشارات پرتقال منتشر شده است.

داستان درباره کرم سفیدی است که شبانه وارد یک انار می گردد. موضوع کتاب بر پایه دگرپذیری است. مهمان انار، از شیوه برخورد با یک تازه وارد می گوید. در این کتاب مخاطب با رواداری و مهربانی با کسی که شبیه مان نیست و از جای دیگر آمده است آشنا می گردد.

به گفته سپیده خلیلی نویسنده مهمان انار، این کتاب نتیجه مشاهدات او از سختی های زندگی مهاجران در کشورهای گوناگون است. خلیلی می گوید: بارها و بارها دیده ام که وقتی مهاجری به کشوری تازه پا می گذارد با انواع مقاومت های مردم مقیم روبرو می گردد که او را نمی پذیرند.

مهمان انار در 32 صفحه گلاسه تمام رنگی با قیمت 39 هزار تومان در آذرماه 1399 به چاپ رسیده است.

بازی با انگشت ها

بازی کردن به همراه سایر اعضای خانواده نیز ازجمله مواردی است که می تواند این شب سرد زمستانی را برای بچه ها گرم و لذت بخش کند. کتاب بازی با انگشت ها نوشته مصطفی رحماندوست از جمله کتاب هایی است که می تواند در این زمینه مفید باشد.

بچه ها بازی با انگشت ها حین خواندن شعر را بسیار دوست دارند. این کتاب 16 شعر ویژه بچه ها پیش از دبستان در خود دارد که در کنار بازی با انگشتان، خوانده می شوند. راهنمای بازی هر شعر، خطاب به بزرگسالان، در کنار اشعار کتاب آمده است.

کتاب بازی با انگشت ها مجموعه ای از شعرهای شاد بچه ها ویژه گروه سنی الف (پیش دبستانی و سال اول) است که خوانش این شعرها به همراه بازی با دست های کودک لحظه های شادی را برای آن ها خلق می نماید. این کتاب پیش از این 40 هزار نسخه در پنج دوره تجدید چاپ شده و در ششمین دوره تجدید چاپ با شمارگان 6 هزار نسخه در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

داستان صوتی نارنج یلدا

شنیدن کتاب صوتی هم می تواند از دیگر سرگرمی های این شب باشد. داستان صوتی نارنج یلدا داستانی نوشته محمدهادی محمدی با گویندگی سهیلا فلاح پور است که به مناسبت جشن شب یلدا از سوی تارنمای کتابک، وابسته به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات بچه ها منتشر شده است.

نسخه صوتی این اثر برای گرمابخشی به شب یلدای بچه ها در مناطق زلزله زده استان های کرمانشاه و کرمان سال 1396 منتشر شد و البته همگان و به ویژه بچه ها حق گوش سپردن به آن را در هرجا و هر مکانی دارند.

این داستانِ تصویری که هنوز تصویرهای آن کار نشده است، پیشکش محمدهادی محمدی و برنامه ترویج کتابخوانی با من بخوان است، به همه بچه های که اهریمن و دیو زلزله آمد، روشنی زندگی شان را برد و تاریکی را بر سر آن ها فرو آورد.

یلدا داستان ستیز تاریکی و روشنی است. هنگامی که دل ها فسرده است، باید که خورشید امید را در دل زنده نگه داشت، تا دوباره روز و روشنی سر زند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1586

به "بچه ها شب سرد یلدا را با کتاب خوانی گرم نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها شب سرد یلدا را با کتاب خوانی گرم نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید