بزرگترین تونل عبور کشتی در دنیا در اِستاد نروژ ساخته خواهد شد

به گزارش کشتی کروز، تکنولوژی همه محدودیت ها را بر می‌دارد، پروژه جدیدی در نروژ کلید خورده است که هدفش ساختن مسیری در دل کوه برای عبور کشتی های بزرگ است.

بزرگترین تونل عبور کشتی در دنیا در اِستاد نروژ ساخته خواهد شد

بزرگترین تونل عبور کشتی در دنیا، تونل اِستاد نام دارد. این تونل قرار است برای دور زدن شبه جزیره اِستاد Stad peninsula در نروژ احداث شود؛ جایی که دریا آنقدر خشن و بی رحم است که حتی در گذشته به شدت موجب وحشت وایکینگ ها شده بود. این تونل دریایی بسیار بزرگ مخصوص عبور و مرور کشتی کروز و قایق های کوچک است.

شبه جزیره استاد (Stad peninsula)

جزیره اِستاد که از سواحل شمال غربی نروژ سربرآورده، زندگی ملوانان این منطقه را سخت تر از قبل کرده است. نزدیک شدن به جزیره اِستاد به معنای رویارویی با دریای متلاطم، جریان های آبی خروشان و شدیدترین طوفان های کشور نروژ می باشد. حتی وایکینگ ها، این ملوانان جنگجوی اسکاندیناوی، دوست نداشتند که با چنین شرایطی مواجه شوند.

و اکنون پس از قرن ها برنامه ریزی، نروژ به یک راه حل اساسی برای معضل دست پیدا کرده است:

برنامه ریزی برای ساخت تونل اِستاد

آنها قصد دارند یک تونل بزرگ به اندازه کشتی کروز غول پیکر تا شبه جزیره اِستاد حفر کنند. یک ضرب المثل قدیمی می گوید: اگر نمی توانی در اطراف جایی حرکت کنی و اگر نمی توانی از زیر و یا روی آن عبور کنی، پس باید راهی برای نفوذ به داخل آن پیدا کنی. کیت سولویک-اولسن، وزیر حمل و نقل نروژ در بیانه ای اظهار داشت: “این طرح، به طور حتم، مسیری ایمن و قابل اطمینان برای عبور از میان خطرناک ترین آب ها و سواحل نروژ محسوب می شود”.

مشخصات تونل اِستاد

عرض این تونل عظیم به 100 فوت می رسد و در طول یک مایل، کشتی های غول پیکر را همراهی خواهد کرد. تونل اِستاد از “Moldefjorden” تا “Kjødepollen” کشیده خواهد شد. در موکاپ هایی که توسط اداره کل ساحلی نروژ طراحی شده، این طور به نظر می رسد که تونل اِستاد قرار است درست مثل تونل های عبور و مرور ماشین ساخته شود و در داخل آن چراغ های آبی رنگ و تلفن های اضطراری تعبیه شود.

مهندسین اهل اسکاندیناوی از سال 1874 همواره رویای ساختن این تونل را در سر داشتند. پس از سال ها تجزیه و تحلیل و برآورد هزینه و سود، سرانجام دولت به طور رسمی حکم ساخت این پروژه بزرگ را امضا کرد. گزارشات حاکی از آن است که ساخت و ساز تونل استاد از سال 2019 شروع خواهد شد تا دریانوردان به راحتی بتوانند در میان آبدره ها و سواحل پر هیاهوی نروژ آمد و رفت کنند.

احداث تونل استاد

نخستین قدم برای احداث تونل این است که خدمه حفاری را از دو طرف کوه آغاز کرده و در وسط تونل همدیگر را ملاقات می کنند. هر دو طرف تونل با استفاده از بلوک های بتنی و سپرهای پلاستیکی تجهیز می شود تا در مقابل تاثیرات ناشی از نزدیک شدن کشتی ها مقاومت کند. همچنین، کشتی ها دید محدودی نسبت به مسیر پیش رو و پشت سر خواهند داشت تا خطر برخورد را به حداقل ممکن برسانند.

اداره ساحلی نروژ، مسئول این پروژه عظیم، برآورده کرده است که برای احداث تونل اِستاد باید 3 میلیون متر مکعب سنگ حفر کنند که وزن آن در پایان ساخت گذرگاه به 8 میلیون تن می رسد. به گزارش اداره ساحلی نروژ: اتمام پروژه 3 تا 4 سال زمان می برد اما به محض آماده شدن گذرگاه، روزانه حدود 100 کشتی مسافربری و باربری قادر خواهند بود از میان دریای متلاطم سواحل نروژ و باریک ترین نقطه شبه جزیره با آسودگی عبور کنند.

کشتی های غول پیکر برای ورود به تونل در اولویت هستند و قایق های کوچکتر باید منتظر بمانند تا ابتدا کشتی های باری و مسافربری داخل شوند.

این نخستین باری نیست که ما شاهد شاهکارهای ناب نروژ در زمینه حمل و نقل هستیم. نروژ همچنین در صدد است تا رویاهای بلندپروازانه خود را عملی کند و به اولین کشوری تبدیل شود که استفاده از خودروهای گازسوز را در اسلو، پایتخت خود ممنوع می کند و به طور حتم هزینه های هنگفتی را برای ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری صرف خواهد کرد.

انتشار: 17 فروردین 1401 بروزرسانی: 17 فروردین 1401 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 54

به "بزرگترین تونل عبور کشتی در دنیا در اِستاد نروژ ساخته خواهد شد" امتیاز دهید

2 کاربر به "بزرگترین تونل عبور کشتی در دنیا در اِستاد نروژ ساخته خواهد شد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین تونل عبور کشتی در دنیا در اِستاد نروژ ساخته خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید