نقوش جانوری در قره کلیسا چالدران
به گزارش کشتی کروز، نقوش حجاری شده این بنای تاریخی را می توان به پنج دسته از جمله نقوش انسانی، نقوش جانوری، نقوش گیاهی، نقوش هندسی و نقوش اسطوره ای تقسیم بندی کرد، این نقوش با ظرافت، تناسب و زیبایی بی نظیری توسط استادکاران هنرمند و با تجربه ای حجاری شده اند و نگاه تجریدی-تزئینی خلاق هنرمند به بهترین شکل در همه نقوش نمود یافته و هر نقش نماد و سمبل خاصی است.
در میان نگاره های قره کلیسا، نقش جانوران بیشتر از دیگر نقوش مورد توجه بوده که هم به دلیل تنوع گونه های جانوران در محیط اطراف و هم نمادینه بودن بسیاری از حیوانات چون شیر، اژدها، پلنگ، قوچ، گوزن،گاو، اسب، شتر، ماهی، طاووس، عقاب، کبوتر و... است.
این نقوش صرفاً جنبه تزئینی ندارند و معانی و مفاهیم عالی تری ارائه می نمایند و به خاطر جنبه های نمادین یکی از متنوع ترین نمادگرایی هستند.
نقوش جانوری قره کلیسا، با تداوم بعضی سنت های هنری ایران باستان همراه بوده و یکی از مهمترین حلقه های واسطه هنر ایران قبل و بعد از اسلام است، این امر خصوصاً در کیفیت ترسیم، نوع پرداختن به جزئیات، نحوه قرارگیری و نمایش حیوانات، ابعاد عظیم جانوران و خشکی و سنگینی در طراحی نقوش حیوانی قره کلیسا کاملاً واضح و مشهود است.
ترسیم حیوانات با حالت پویا، تنوع در اندازه جانوران، به لحاظ کوچک، عظیمی در طبیعت، توجه به واقع نمایی، افزایش طبیعت گرایی، تنوع در طراحی پا، چشم، شاخ، سر و گردن، بال و بدن از خصوصیات نقوش جانوری قره کلیساست.
به طور کلی نقوش قره کلیسا صرفاً جنبه تزئینی ندارند و معانی و مفاهیم عالی تری ارائه می نمایند و به خاطر جنبه های نمادین یکی از متنوع ترین نمادگرایی هستند و یافته های این بنا نشان می دهد که قره کلیسا تنها یک بنای تاریخی صرف نیست که در پرتو به خدمت گرفته شده و عبادتگاه تعریف گردد، بلکه این بنا مظهر انکشاف حقیقت و ظهور عالم است که امکان وصول به دنیای مطلوب را برای انسان به ارمغان می آورد.
افراسیاب گراوند
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سلماس
منبع: گردشبان