مزایا و معایب خشک کردن مواد غذایی به روش انجمادی

به گزارش کشتی کروز، خشک کردن انجمادی فرایندی جهت حفظ مواد غذایی است، در حالی که تمام مواد مغذی و طعم آن حفظ می گردد. این تکنیک بسیار مؤثر بوده اما اشکالاتی نیز دارد. این مقاله هم از مزایا و هم معایب خشک کردن مواد غذایی

مزایا و معایب خشک کردن مواد غذایی به روش انجمادی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

خشک کردن انجمادی فرایندی جهت حفظ مواد غذایی است، در حالی که تمام مواد مغذی و طعم آن حفظ می گردد. این تکنیک بسیار مؤثر بوده اما اشکالاتی نیز دارد. این مقاله هم از مزایا و هم معایب خشک کردن مواد غذایی به روش انجمادی صحبت خواهد نمود.

آیا می دانستید؟

فرایند خشک کردن ماده ای بوسیله منجمد کردن آن در لوله خالی از هوا نخستین بار در طول جنگ جهانی دوم به منظور حفظ پلاسمای خون اختراع شد.

علم، نگهداری و حفظ مواد غذایی را بسیار آسان ساخته است. اکنون این امکان وجود دارد که مواد غذایی منجمد شده را حمل و پیش از مصرف به سرعت آن را گرم کنیم. وعده های غذایی آماده، در وقت و انرژی صرفه جویی می نمایند.

بعلاوه مزیت بزرگی برای فضانوردان، کسانی که به اردو و پیاده روی می فرایند به شمار میرود به این علت که مجبور نیستند بار اضافی حمل نموده و نگران خراب شدن مواد غذایی باشند. بعلاوه به حفظ بعضی میوه های فصلی یاری نموده و آنها را در تمام طول سال در دسترس قرار می دهد.

دو فرایند بسیار متداولی که جهت حفظ مواد غذایی بکار برده می گردد، آبزدایی و خشک کردن انجمادی است. این مقاله فرایند خشک کردن انجمادی را شرح داده و مزایا و معایب آن را به صورت لیست نشان می دهد.

خشک کردن انجمادی چیست؟

فرایندی را گویند که طی آن مواد غذایی به سرعت منجمد شده و آنگاه در محیطی بدون هوا یا خلاء قرار داده می شوند. ماده غذایی که قرار است خشک منجمد گردد می تواند پخته و یا به صورت خام باشد. هنگامی که در خلاء قرار داده می گردد تمام یخ آن تصعید شده در نتیجه رطوبت این ماده غذایی از بین می رود. 98% از رطوبت آن از بین رفته که به طور قابل توجهی وزن ماده غذایی را کاهش می دهد. سپس ماده غذایی به طور صحیح بسته بندی و نگهداری می گردد. خشک کردن انجمادی تنها به مواد غذایی اختصاص ندارد، این روش بعلاوه جهت نگهداری داروهایی مانند واکسنها و سایر داروهای تزریقی بکار برده می گردد.

مواد غذایی که به طور معمول خشک انجمادی می شوند

قهوه فوری محبوب ترین ماده غذایی است که به این روش خشک می گردد. سبزیجات موجود در پاکتهای سوپ و یا میوه های موجود در نودل به طور معمول فریز و خشک می شوند. گیاهان دارویی، ادویه جات، طعم دهنده های خوراکی، میوه و گوشت نیز می توانند خشک انجمادی شوند. فضانوردادن مواد غذایی خشک انجمادی را در فضا مصرف می نمایند. بسیاری از کسانی که به اردو می فرایند و رهنوردان نیز ترجیح می دهند این مواد غذایی را با خود حمل نمایند.

مزایا

 از آنجا که تمام رطوبت ماده غذایی گرفته شده است، وزن آن کاهش یافته و حمل و نقل این ماده غذایی نیز آسان خواهد بود.

 تمام مواد مغذی و طعم ماده غذایی به هنگام خشک انجمادی حفظ می گردد. حتی عطر و بوی ماده غذایی حفظ می گردد.

 به هنگام استفاده از روش خشک انجمادی ماده غذایی جمع و چروکیده نشده و بافت آن تغییر نمی کند. این امر آن را گزینه بهتری نسبت به روش آبزدایی می سازد.

 از آنجا که یخ آن تصعید می گردد، حفره های کوچکی را بر روی ماده غذایی برجای می گذارد. در نتیجه هنگامی که به ماده غذایی مجدداً گرما داده می گردد، سرتاسر آن به طور مساوی آبدار می گردد. تنها 10 دقیقه جهت آبدار شدن مجدد زمان صرف می گردد.

 تاریخ مصرف و یا دوام بسیار بالایی داشته و بعلاوه می تواند به سرعت مجدداً آبدار گردد. این امر حمل آن را برای رهنوردان و کوهپیمایان ایده آل می سازد.

 مواد غذایی خشک انجمادی می توانند در صورتی که باز نشوند تا 25 سال قابل خوردن باشند. میوه و یا بستنی را می توان بدون آبدار کردنشان مصرف نمود. این امر آن را گزینه غذایی بسیار مناسبی می سازد.

معایب

 بزرگترین عیب خشک کردن انجمادی هزینه تمام شده آن است. این روش بسیار پر هزینه بوده و ممکن است برای بعضی مواد غذایی ارزان نباشد.

 تجهیزات مورد احتیاج جهت خشک کردن مواد غذایی بسیار گران می باشند و پر واضح است که امکان انجام این روش در خانه وجود ندارد.

 تمام مواد غذایی را نمی توان خشک انجمادی نمود بعضی ممکن است به هنگام انجام این کار فاسد شوند بعضی دیگر ممکن است جهت حفظ رنگ و طعم خود به پیش آماده سازی احتیاج داشته باشند.

 افزودنی های غذایی ممکن است به هنگام خشک کردن انجمادی ماده غذایی مورد استفاده قرار گیرند.

 در مقایسه با خشک کردن انجمادی، روش کنسروی و یا آبزدایی ارزان تر می باشند.

 علاوه بر آب، سایر مایعات مانند سرکه می توانند تصعید شده، منجر به فاسد شدن ماده غذایی شده و یا در بعضی موارد طعم آن را تغییر دهد.

 نگهداری به روش هوابندی شده و کنترل رطوبت به منظور اطمینان از فاسد نشدن ماده غذایی کاملاً لازم است. حتی قرار گرفتن مختصر در معرض رطوبت می تواند به راحتی ماده غذایی را فاسد نماید.

 ماده غذایی آبزدا شده متداول تر بوده و ماده غذایی خشک انجمادی ممکن است به راحتی در هر جایی موجود نباشد.

خشک کردن انجمادی مواد غذایی مزایای زیادی داشته و بسیار مفید است. سایر معایب آن جزئی بوده و تنها عامل هزینه می تواند برای بیشتر افراد مشکل ساز باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2054

به "مزایا و معایب خشک کردن مواد غذایی به روش انجمادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب خشک کردن مواد غذایی به روش انجمادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید