سرزمینی اسرارآمیز که گردشگران ایرانی کمتر دیده اند

به گزارش کشتی کروز، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: متاسفانه مازندران فقط 6 ماه گردشگر دارد و در نیمه دوم سال اقدامی برای جذب گردشگر صورت نگرفته و ارائه خدمات گردشگری متوقف می گردد.

سرزمینی اسرارآمیز که گردشگران ایرانی کمتر دیده اند

علی رمضانی پاچی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: نبود تبلیغات شهری، امکانات رفاهی مناسب، گرانی هتل ها و رستوران ها و نبود بسترسازی های لازم برای جذب گردشگر در مازندران از جمله مسائل صنعت گردشگری این استان است.

وی با اشاره به اینکه شناسایی حوزه های تاریخی و گردشگری میراث به گردشگران حایز اهمیت است، اضافه کرد: نشر کتاب های تاریخی مازندران در حوزه میراث خوب بوده اما در اختیار گردشگران قرار داده نشده و این امر یکی از چالش های حوزه گردشگری است.

پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران یادآور شد: با توجه به اینکه اطلاعات هر روز در فضای مجازی و رسانه ها در حال گسترش و افزایش است و در حوزه میراث و گردشگری اطلاعات جدیدتری را مشاهده می کنیم، اما کتاب های ما در حوزه گردشگری به روز نبوده که این امر نیز باید آنالیز گردد.

تبلیغات شهری در معرفی مکان های گردشگری نداریم

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در مورد معرفی آثار گردشگری و تاریخی استان اعلام نمود: در کشورهای دیگر فضاهای تاریخی شهر و مکان های دیدنی به وسیله بیلبوردها و تبلیغات شهری به گردشگران و بازدیدنمایندگان معرفی می گردد تا با شناسایی و معرفی بیشتر، دسترسی به مکان های تاریخی برای گردشگران میسر گردد و جذب گردشگر به صورت سریع اتفاق بیفتد اما این مهم در استان ما و شاید حتی در کشور هنوز رقم نخورده است.

لزوم وجود اتوبوس های با تخفیف برای تردد گردشگران

رمضانی پاچی با اشاره به اینکه امکان بازدید گردشگران به وسیله اتوبوس های ویژه رایگان و یا تخفیف دار می تواند تاثیر شگرفی در جذب گردشگر داشته باشد، اضافه کرد: در برخی کشورها با قرار دادن اتوبوس هایی با تخفیف 50 درصدی جذب گردشگر به سمت مکان های تاریخی محقق شده و این مهم در مازندران تنها در زمان های تعطیلات عید از سوی شهرداری ها دیده شده است در صورتی که متولی این امر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری بوده و باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

گردشگری در مازندران صرفا طبیعت گردی نیست

وی با بیان اینکه نباید گردشگری در مازندران را صرفا به طبیعت گردی محدود کرد، گفت: این استان از قابلیت های فرهنگی و آثار تاریخی بیشماری برخوردار است که با معرفی آن به گردشگران، این صنعت به صورت جدی توسعه می یابد؛ به طور نمونه گزو یکی از آبشارهای است که قدمت سه هزار ساله دارد و مکانی مناسب برای گردشگران محسوب می گردد.

راهنماهای تور تحت آموزش قرار بگیرند

این پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران با اشاره به اینکه نقش راهنماها در حوزه معرفی مکان های تاریخی و تورهای گردشگری بسیار موثر است، توضیح داد: متاسفانه آموزش مناسبی به راهنمایان تور ارائه نشده و این امر نیز باید در دستور کار قرار بگیرد تا راهنمایان تور از اطلاعات کافی در بخش گستره فرهنگی تاریخی و میراث مازندران و معرفی آن به گردشگران ایفا نمایند.

رمضانی پاچی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر حوزه گردشگری در استان مازندران و در بسیاری از شهرها به شهرداری ها واگذار شده که به صعود و نزول در بخش توسعه گردشگری منجر شده است؛ شهرداری ها در مقطعی اقدام به ارائه خدمات تردد در تورها و ارائه نقاط دیدنی می نماید اما این امر یکپارچه نبوده و این خود آسیب زننده است؛ متولی حوزه گردشگری میراث فرهنگی بوده و هست و باید جلوی افول گردشگری در استان را سد کند.

جنگل نوردی و کوهنوردی از راهکارهای گردشگری زمستانی

وی با اشاره به اینکه مازندران در همه فصول قابلیت گردشگری ویژه دارد، گفت: مازندران حتی در زمستان نیز جذاب است اما متاسفانه ما در استان فقط 6 ماه گردشگر داریم و در نیمه دوم سال عملا ارائه خدمات گردشگری متوقف می گردد که این امر نیازمند اقدام جدی از سوی میراث فرهنگی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان توضیح داد: در فصل زمستان جنگل نوردی و کوهنوردی از راهکارهای جذب گردشگر بوده که نیازمند معرفی مکان ها و تسهیل عبور و مرور برای گردشگران است.

جای خالی پیست اسکی در دودانگه و چهار دانگه

وی ادامه داد: دودانگه و چهاردانگه ساری به علت برف گیر بودن توانایی جذب گردشگر را دارد زیرا دارای فضای مناسبی است که می تواند پیست اسکی در آن احداث گردد و با جذب سرمایه گذار این امر محقق کرد، اما در حال حاضر هیچ پیست اسکی در مازندران نداریم که به طور هدفمند در جهت جذب توریست در مازندران ایجاد شده باشد و تنها بومی های اطراف با شناسایی آن محل و استفاده از تیوپ از فضای برفی آن استفاده می نمایند.

رمضانی پاچی یادآور شد: حضور گردشگران یک ظرفیت است که باید استفاده مناسبی از آن صورت بگیرد اما با کم تدبیری ها و یا ارائه نشدن راهکارهای مناسب در این زمینه رکود گردشگری اتفاق می افتد.

سنگ اندازی در گردشگری مازندران تمام گردد

وی در ادامه با بیان اینکه طی دو سال اخیر استفاده از ظرفیت بومگردی در روستاها، نقطه قوت خوبی در توسعه صنعت گردشگری بوده است، اعلام نمود: در توسعه صنعت بومگردی اقدامات خوبی اجرا شده اما متاسفانه با چالش های جدی در این بخش نیز روبرو هستیم. افراد روستایی خانه های قدیمی خود را در اختیار گردشگران قرار داده و با این امر یاری به توسعه گردشگری کردند اما میراث فرهنگی به خانه های بومگردی به سختی مجوز داده و سنگ اندازی می نماید و در بخش دیگر هم نظارت کارشناس ها در برخی مکان ها دیده نمی گردد.

لزوم ارائه سوبسید به هتلداران در جهت توسعه گردشگری

پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از ظرفیت هتل ها و رستوران ها در بخش گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: استفاده از رستوران ها و هتل ها در مازندران از اقبال عمومی خوبی برخوردار نبوده و این مهم نیازمند ارائه سوبسیدها به رستوران دارها و هتلداران است تا با کاهش نرخ های رستوران ها و هتها مردم و گردشگران توان استفاده از خدمات رفاهی را داشته باشند اما در حال حاضر مشاهده می گردد تمامی خانواده ها با زدن چادر ها در مکان های جنگلی سرسبز و در کنار دریا از اجاره هتل ها خودداری می نمایند و این موضوع ضربه ای به اقتصاد هتلداری و گردشگری در مازندران وارد می نماید.

وی گفت: برای ارائه این سوبسیدها باید میراث فرهنگی به فکر افزایش درآمد خود باشد و در این راستا یکی از راهکارها همکاری با آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش در تابستان با ارائه مدارس خالی به فرهنگیان زمینه اسکان آنها را فراهم نموده است که این مهم می تواند در تعامل با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ارائه خدمات رفاهی از سوی این سازمان در قالب تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش محقق گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه باید امکانات رفاهی و تجهیز مدارس برای فرهنگیان و سایر مردم از سوی میراث فرهنگی فراهم گردد، اعلام نمود: با این کار هم امکانات رفاهی برای مردم در محل اسکان فراهم شده و هم منجربه افزایش درآمد برای میراث فرهنگی و آموزش و پرورش می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 258

به "سرزمینی اسرارآمیز که گردشگران ایرانی کمتر دیده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرزمینی اسرارآمیز که گردشگران ایرانی کمتر دیده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید