رصد و تماشای آنلاین انفجار ابرنواختری تازه در دب اکبر را از دست ندهید!

به گزارش کشتی کروز، طی یک رویداد شگفت انگیز، این روزها می توانید انفجار بزرگ کیهانی یک ابرنواختر تازه کشف شده را هنگام توسعه لحظه ای آن با ابزار نجومی رصد و البته به صورت آنلاین و رایگان تماشا کنید.

رصد و تماشای آنلاین انفجار ابرنواختری تازه در دب اکبر را از دست ندهید!

به نوشته اسپیس، این ابرنواختر با نام SN 2023ixf یکی از بزرگ ترین و درخشان ترین ابرنواخترهایی است که در یک دهه گذشته دیده شده است. ستاره در حال انفجار، نخستین بار در تصویری که از طریق کویچی ایتاگاکی (Koichi Itagaki) شکارچی با تجربه ابرنواخترها از یاماگاتا، ژاپن، روز جمعه 19 می 2023 (28 اردیبهشت) گرفت، مشاهده شد. این رصد اولیه، سپس روز شنبه از طریق تلسکوپ های تأسیسات گذر تسوئیکی (Zwicky Transient Facility) یا ZTF در کالیفرنیا دنبال و تأیید شد.

نزدیک بودن SN 2023ixf و این واقعیت که نسبت به قدر (درخشندگی ظاهری) اولیه اش بسیار درخشان شده است، این ابرنواختر را به هدفی محبوب برای منجمان آماتور و رصد با تلسکوپ های خانگی تبدیل کرده است که می توانند آن را به صورت یک ذره کوچک نورانی ببینند. این ابرنواختر نو در کهکشان مسیه 101 (M101) قرار گرفته است که با نام کهکشان فرفره (Pinwheel Galaxy) هم شناخته می شود و موقعیت آشنای آن در صورت فلکی دب اکبر (Ursa Major) آن را هدفی آسان حتی برای رصدگران تازه کار ساخته است.

با این حال، مشاهده این کهکشان و ابرنواختر تازه و خاص آن در آسمان شب بدون شرایط نوری یا تلسکوپ مناسب می تواند سخت باشد. اما خوشبختانه، پروژه تلسکوپ مجازی (Virtual Telescope Project) هم این انفجار بزرگ کیهانی را به صورت زنده در وب سایت و کانال یوتیوب خود از طریق تلسکوپ های رباتیک قدرتمند مستقر در رم ایتالیا پخش می کند. این رویداد آنلاین روز پنج شنبه از ساعت 18:00 منطقه زمانی شرقی (بامداد جمعه 5 خرداد ساعت 01:30 به وقت تهران) آغاز می شود.

جیانلوکا ماسی (Gianluca Masi) اخترفیزیکدان و ستاره شناس ایتالیایی و بنیان گذار این پروژه درباره این رویداد گفت: در حالی که هر سال تعداد زیادی ابرنواختر احتمالی کشف می کنیم، امکان رصد یکی از آن ها از طریق تلسکوپ های کوچک، فوق العاده است. SN 2023ixf به لطف فاصله تنها 20 میلیون سال نوری از ما، یکی از آن هاست. کهکشان مارپیچی میزبان آن، مسیه 101 هم یکی از زیباترین جزایر کیهانی است که چشم انداز این رصد را ارزشمندتر و منحصر به فردتر می کند.

از زمانی که این ابرنواختر به صورت انفجاری در چشم انداز این بخش از فضا فوران کرد، اخترشناسان سراسر جهان با تجهیزات پیچیده تر از جمله تلسکوپ فضایی هابل، به رصد و مطالعه آن مشغول شده اند. برای مثال 22 می هابل در حال بررسی SN2023ixf با طیف نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی (STIS/CCD) بود.

اگر خودتان می خواهید این ابرنواختر را مستقیما مشاهده کنید، جو رائو (Joe Rao) آسمان نگار شناخته شده، توصیه هایی در این زمینه ارائه داده است: کهکشان فرفره که میزبان این ابرنواختر نو است، در نزدیکی مرزی واقع شده است که خرس بزرگ (دب اکبر) را از صورت فلکی گاوران (Boötes) جدا می کند.

به گفته او اگر دب اکبر را پیدا کردید، خطی را تصور کنید که از دو ستاره در دسته ملاقه، یعنی جَون (Alioth) و مئزر (Mizar) امتداد یافته است. ادامه آن خط به مقدار مشابه و فراتر از مئزر، شما را به M101 هدایت می کند. منجمان آماتور با تجربه که با چهره M101 هنگام رصد آشنا هستند، ممکن است این ابرنواختر را از نظر دیداری به صورت یک ذره نوری غیرمعمول در یکی از بازوهای مارپیچی کهکشان دیده می شود.

ابرنواختر SN 2023ixf باید تا چند ماه آینده، پیش از محو شدن، در کهکشان فرفره قابل مشاهده باشد. بنابراین اگر می خواهید در طول این مدت، نگاهی به این انفجار مجذوب کننده کیهانی بیندازید، می توانید ابزار رصدی تازه ای در اختیار بگیرید و در این زمینه راهنمای ما برای خرید بهترین تلسکوپ ها و دوربین های دوچشمی به شما کمک خواهد کرد. مطمئن شوید که چشمی تلسکوپ مناسب با بزرگنمایی کمتر و زاویه باز برای این کار تهیه می کنید.

و اگر در پی گرفتن عکس از ابرنواختر، کهکشان فرفره یا به طور کلی آسمان شب هستید، راهنمای ما را برای عکاسی از آسمان شب بررسی کنید.

چگونه از ویژگی عکاسی نجومی گوشی های سری گلکسی S سامسونگ استفاده کنیم؟

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 خرداد 1402 بروزرسانی: 4 خرداد 1402 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2438

به "رصد و تماشای آنلاین انفجار ابرنواختری تازه در دب اکبر را از دست ندهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصد و تماشای آنلاین انفجار ابرنواختری تازه در دب اکبر را از دست ندهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید