حمل و نقل عمومی پنانگ؛ مالزی

به گزارش کشتی کروز، جزیره پنانگ در مالزی به حدی کوچک است که به راحتی می توانید با استفاده از وسایل نقلیه محلی نظیر تاکسی، تریشو و اتوبوس از مناظر زیبای آن دیدن کنید.

حمل و نقل عمومی پنانگ؛ مالزی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

جزیره پنانگ که در ساحل شمال غربی شبه جزیره مالزی واقع شده است، دارای سواحل زیبا و تاریخ چند فرهنگی است و مردم مالزی و سنگاپور به این شهر لقب بهشت غذا مالزی داده اند. برای گردش در این جزیره فوق العاده یا رفتن به شهر می توانید با حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، تاکسی و قطار تردد کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این سیستم حمل و نقل آشنا کنیم.

اتوبوس

اتوبوس های سریع السیر پنانگ، مقرون به صرفه ترین وسیله نقلیه در این جزیره محسوب می شوند؛ هر چند بر خلاف اسم شان سرعتی کمی داشته و غیر قابل پیش بینی هستند. برای دسترسی به آن ها می توانید به ترمینال اتوبوسرانی کومتار (Komtar) یا ترمینال فری (Ferry) بروید.

چنانچه یک سفر چند روزه به پنانگ دارید، پیشنهاد می کنیم از رپید پاسپورت (Rapid Passport) بهره ببرید؛ این کارت هوشمند امکان تردد نامحدود با اتوبوس های سریع السیر پنانگ را برای یک هفته فراهم می نماید. برای تهیه آن می توانید به کلیه باجه های رپید پنانگ، ترمینال اتوبوس کومتار، ترمینال اتوبوس ولد کوئری، پنانگ سنترال و... مراجعه کنید.

اتوبوس های رپید پنانگ دابل دکر (Rapid Penang Double Decker) فعالیت خود را از 20 جولای 2016 آغاز کردند. این اتوبوس ها ظرفیت حمل 108 نفر را دارند که 40 درصد بیشتر از اتوبوس های یک طبقه است. راستا تردد دابل دکر به جاده 101 (بین ولد کوئری و تلوک باهانگ)، جاده 102 (بین فرودگاه بین المللی پنانگ و تلوک باهانگ) و جاده 301 (بین ولد کوئری و رلو) اختصاص دارد.

نباید فراموش کنید که پول خرد داشته باشید و عین مبلغ کرایه را به راننده بدهید، زیرا پول شما را خرد نمی نمایند. اتوبوس رپید پنانگ 203 و 204 به ایر ایتام (Air Itam)، به سمت غرب در لبو چولیا (Lebuh Chulia) می رود و 1500 تومان هزینه برمی دارد، یا راهی جنوب می گردد که برای بازدید از تپه پنانگ و معبد کک لوک سی (Kek Lok Si) مناسب است. کومتار، مقر اصلی اتوبوس ها در جورج تاون به شمار می رود و در رده دوم، ترمینال ولد فری (Weld ferry) واقع شده است. تمام اتوبوس هایی که از ترمینال فری حرکت می نمایند، در کومتار توقف دارند؛ اما اتوبوس هایی که از شهر به مقصد کوتمار می آیند، شاید در ترمینال فری توقف نداشته باشد.

هواپیما

فرودگاه بین المللی پنانگ بایان لپاس (Penang Bayan Lepas) که اخیرا بازسازی شده است، یکی از فرودگاه های بزرگ و مجهز مالزی به شمار می رود. این فرودگاه در ساحل جنوب شرقی جزیره پنانگ قرار گرفته که حدود 30 دقیقه با جورج تاون فاصله دارد. پروازهای مستقیم داخلی به شهرهایی نظیر کوالالامپور، جوهور بهرو، کوتا بارو، کوتا کینابالو، کوچینگ، میری و کوانتان صورت می گیرد. پروازهای بین المللی نیز شامل هنگ کنگ، تایپه، گوانگجو، سنگاپور، بانکوک، جاکارتا، سورابایا و غیره می گردد.

برای سفر به بخش های مختلف پنانگ می توانید از فرودگاه به ترمینال اتوبوسرانی کومتار بروید و از آنجا راهی مقصد مورد نظرتان شوید. این اتوبوس ها سرعت چندانی نداشته و ارزان هستند؛ کرایه اتوبوس از فرودگاه تا ترمینال کوتمار 2700 تومان است.

اما با تاکسی نیز می توانید به مرکز شهر بروید که در صورت داشتن چمدان، گزینه مناسب تری است. کافی است به کانتر تاکسی بروید و با پرداخت هزینه، رهسپار مقصدتان شوید؛ به این ترتیب نه سرتان کلاه می رود و به خاطر ترافیک از شما کرایه بیشتر نمی گیرند.

قطار

قطار بین شهری کی تی ام (KTM) به کوالالامپور و سنگاپور و همچنین شهرهای مابین آن ها تردد می نماید و سفری دلپذیر و آرامش بخش را به گردشگران هدیه می دهد. با وجود واگن های تخت دار می توانید در وقت و پول خود صرفه جویی کنید. این ایستگاه قطار در پنانگ نیست، بلکه در باترورث (Butterworth) مالزی واقع شده است؛ بنابراین برای رسیدن به ایستگاه باید از اتوبوس یا تاکسی بهره ببرید و بالعکس.

تاکسی

تاکسی ها باید طبق قانون از تاکسی متر استفاده نمایند؛ ولی کسی به این موضوع توجه ندارد. به همین دلیل قبل از سوار شدن باید به راننده مقصد خود را اعلام کنید تا مبلغ کرایه را به شما بگوید. البته می توانید سر قیمت با راننده به توافق برسید.

در مراکز خرید، فرودگاه، هتل های مهم و ایستگاه های اتوبوس به راحتی می توانید تاکسی ها را ببینید. معمولا تعداد آن ها به اندازه شهر کوالالامپور و سنگاپور نیست و به همین دلیل در سایر نقاط شهر به وفور یافت نمی شوند. البته در ترمینال اتوبوس کومتار و فری نیز مستقر هستند.

دو نوع تاکسی در خیابان های پنانگ تردد می نمایند؛ تاکسی های معمولی به رنگ قرمز و تاکسی های پریمیم به رنگ آبی. اگر شانس با شما یار باشد، تاکسی آبی دارای تاکسی متر نصیب تان می گردد که از 6 هزار تومان آغاز می گردد و برای هر کیلومتر 2 هزار تومان دریافت می نمایند. با این تاکسی ها می توانید به مسافت ها دور در نزدیکی مرز تایلند و سنگاپور بروید. تاکسی های قرمز هم همان تاکسی هایی هستند که جلوی مراکز خرید تجمع می نمایند. کرایه تاکسی معمولا از یک نقطه به نقطه ای دیگر تعیین است و افراد محلی از این موضوع خبر دارند.

ون

ون هایی به نام رپید موبیلیتی (Rapid Mobiliti) در ماه می 2015 کار خود را در پنانگ آغاز کردند که خدمات آن ها به طور خاص برای افراد معلول جسمی است و بالابر و ویلچر دارد. به این ترتیب این افراد می توانند به راحتی از مبدا خود به مقصد بروند. ساعت کار این ون ها از 8 صبح تا 5 عصر است و کرایه ها از 6 هزار تومان آغاز شده و برای هر 100 متر یا 21 ثانیه، مبلغ 200 تومان اضافه می گردد.

تراموا

جورج تاون در جزیره پنانگ در اوایل قرن بیستم، سیستم تراموای پر رونقی داشت که بخشی از سیستم حمل و نقل نسبتا یکپارچه و کارآمد جزیره بود. اما به تدریج در زمان استعمار انگلیس از بین رفت. در سال های اخیر صحبت راجع به راه اندازی مجدد تراموا و مناطق خودرو ممنوع در شهر قوت گرفته است.

تریشو

بهترین راه تماشای جورج تاون با سرعتی بسیار کم، تریشو (trishaw) محسوب می گردد. با این وسیله می توانید به کلیه گوشه و کنار شهر سر بزنید و از آنجا که دوستدار محیط زیست است، هواداران زیادی بین گردشگران دارد. در پنانگ حدود 200 تریشو وجود دارد که بیشتر آن ها در منطقه جورج تاون تردد می نمایند.

نوع مدرن تریشو به صورت سه چرخه است و دیگری نیازی نیست راننده آن را بکشد. گردشگران می توانند با فراغ بال و آرامش از نقاط مختلف شهر دیدن نمایند و تجربه ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنند. ضمناً می توانید در مکان های مختلف نیز توقف نموده، عکس بگیرید یا سوغاتی بخرید. قیمت کرایه از 15 تا 30 هزار تومان برای هر ساعت متغیر است؛ البته می توانید سر قیمت با راننده توافق کنید.

خودرو

کرایه خودرو به خصوص برای دیدن سواحل غربی و جنوبی جزیره گزینه مناسبی است. البته به یاد داشته باشید که تعدادی از خیابان های این جزیره یک طرفه و جاده ها باریک هستند. در ساعات شلوغی یعنی بین ساعات 7:30 تا 9:30 صبح و 5:30 تا 7:30 عصر به واسطه حضور تعداد زیاد موتورسیکلت و گردشگر سعی کنید سراغ رانندگی نروید.

قایق

قایق ها از بندر پنانگ به باترورث و بالعکس هر روز از ساعت 5:30 صبح تا 1 بامداد در هر 15 دقیقه تردد می نماید. کرایه برای افراد بزرگسال 1200 تومان، بچه ها 600 تومان، دوچرخه 1400 تومان، موتورسیکلت 2000 تومان و خودرو 7700 تومان است.

قایق های سریع السیر نیز موجود است. امکان رزرو آنلاین وجود دارد، ولی باید حتما پرینت بلیط را همراه داشته باشید. در این قایق ها علاوه بر فروش اسنک ها و نوشیدنی با قیمت مضاعف، سرویس بهداشتی نیز خواهید داشت.

یکسری از قایق ها نیز هر روز در ساعت 8:15 و 8:30 به لنکاوی (لنکاوی) و در ساعت 2:30 و 5:15 عصر از لنکاوی به پنانگ حرکت می نمایند. این قایق های خیلی قدیمی، فاقد هر گونه امکانات و رستورانی هستند. خدمه مودبی ندارد و ممکن است رفتار مناسبی نداشته باشند.

منبع: کجارو / penang-traveltips.com / smartertravel.com / wikitravel.org / theguardian.com / penang-vacations.com
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 418

به "حمل و نقل عمومی پنانگ؛ مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی پنانگ؛ مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید