تکمیل طرح بازسازی ایوان قدمگاه در ارسنجان

به گزارش کشتی کروز، خبرنگاران/فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام نمود که طرح حفاظت و بازسازی اثر تاریخی ایوان قدمگاه که به چاشتخوار هم معروف است، مراحل پایانی را طی می نماید.

تکمیل طرح بازسازی ایوان قدمگاه در ارسنجان

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

حمید فدایی، عصر پنجشنبه 14 اسفند در ارتباطی مجازی با خبرنگاران گفت: طرح بازسازی و حفاظت ایوان قدمگاه، توسط کارشناسان مجموعه میراث جهانی تخت جمشید و با سرپرستی مهندس رخشنده خو، اجرایی شد و اکنون در مراحل پایانی واقع شده است.

او شرح داد: ایوان قدمگاه، یکی از آثار باستانی منحصر به فرد در شهرستان ارسنجان استان فارس محسوب می گردد که به چاشتخوار هم شناخته می گردد و در انتهای جنوب شرقی کوه مهر و رحمت واقع شده است.

فدایی با بیان اینکه طرح بازسازی و حفاظت از این اثر باستانی، به درخواست مسئولین و دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ارسنجان، اجرایی شده است، گفت: اکنون تابلوی معرفی ویژگی های این اثر میراثی در محل نصب شده است و به زودی آماده بهره برداری با حضور مسئولان جامعه محلی ارسنجان، خواهد بود.

او در مورد اقدامات اجرایی شده در این اثر باستانی، گفت: این اقدامات شامل پاک سازی اثر از یادگار نویسی ها، تثبیت و استحکام بخشی قطعات سست و در معرض ریزش و بازسازی سنگ ها، جلوگیری از رویش درختچه ها و گیاهان، پاکسازی طاقچه ها و محوطه، نصب تابلو معرفی و ... بوده است.

فدایی ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی هدفمند از سوی مسئولان در سطوح فرمانداری و میراث فرهنگی شهرستان ارسنجان و با همراهی دوستداران میراث فرهنگی و دیگر شهروندان، ضمن معرفی این اثر ارزشمند، از آن در جهت مطلوبی بهره مند شد.

او به مسئولیت اجتماعی که در زمینه میراث فرهنگی وجود دارد هم اشاره و افزود: میراث فرهنگی از ظرفیت های هویت بخش هر جامعه ای محسوب می گردد و حفاظت و نگهداری از این میراث، وظیفه همگانی است.

فدایی گفت: شاهکار های متعدد معماری با حجاری ها و کاربری های متنوع و منحصر به فردی در دامنه کوه مهر و همچنین در منظر فرهنگی طبیعی تخت جمشید وجود دارد که ارزش های متعددی را در خود دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: آثار میراث فرهنگی در ابعاد پژوهشی و علمی، فعالیت های گردشگری و البته مسائل فرهنگی و اجتماعی مشهود است و برای اینکه در همه این ابعاد شاهد اقداماتی تاثیرگذار باشیم، باید برنامه ریزی همه جانبه در زمینه حفاظت، نگهداری و بهره برداری فرهنگی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1710

به "تکمیل طرح بازسازی ایوان قدمگاه در ارسنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل طرح بازسازی ایوان قدمگاه در ارسنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید