این شایعات را درباره سفرهای هوایی اصلا باور نکنید!

به گزارش کشتی کروز، باورهای غلط درباره سفرهای هوایی

هواپیما و سفرهای هوایی با این که سالیان سال است که جزئی از ملزومات زندگی انسان ها شده اند اما با این حال هنوز هم به این خاطر که به هر حال با دیگر اشکال سفرهای انسان همانند سفر با چارپایان، قطار و یا هر وسیله ای دیگر که همگی هم در سطح زمین هستند فرق دارند و با پرواز و ارتفاع همراه است، به همین علت شایعات و باورهای غلط درباره سفرهای هوایی وجود دارد که خود بیشتر باعث ترس از پرواز و هواپیما در افراد می شود. امروز ما در خبرنگاران می خواهیم تا به همراه شما، باورهای غلط درباره سفرهای هوایی که در بین مردم وجود دارد را مورد نقد و آنالیز قرار دهیم.

این شایعات را درباره سفرهای هوایی اصلا باور نکنید!

آلودگی هوای داخل کابین!

تا به حال حتی خود من هم بارها در مقالات و اخبار مختلف هواپیمایی این را خوانده و شنیده ام که هوای داخل کابین هواپیما تمیز نیست در صورتی که این ادعا جزئی از باورهای غلط درباره سفرهای هوایی است. بر اسات تحقیقات و نظرسنجی ها، معمولاً مردم فکر می کنند که هوای داخل کابین به علت ایستایی و خشک بودنش پر از میکروب است و امکان دارد هنگام پرواز برایتان حالت ناخوشی و بیماری به وجود بیاورد. اما باید این را بدانید که در واقع هوای داخل کابین هواپیما آلوده نیست بلکه شرایط پرواز و فشار و ارتفاع است که این حالات را برای شما به وجود می آورند. در این رابطه ضروری است بدانید که حتی بیشتر هواپیماهای تجاری، از سیستم های فیلتر هوای ویژه یاری می گیرند که به طور مرتب، هوای داخل کابین را فیلتر و با هوای تمیز جایگزین کنند. پس نتیجه می گیریم که این نتیجه گیری بسیار غلط و اشتباه است.

احتمال گیر افتادن در سرویس بهداشتی هواپیما!

واقعا منشا شایعاتی از این دست که به احتمال گیر افتادن در سرویس بهداشتی هواپیما و یا پایین ریختن پس ماندهای انسانی در حین پرواز به پایین اصلا معلوم نیست اما چیزی که پر واضح و تعیین است این است که این باور بی شک در زمره باورهای غلط درباره سفرهای هوایی قرار می گیرد.

برخی می گویند که اگر حواستان نباشد، محتمل است در سرویس بهداشتی هواپیما گیر کنید. خب باید به شما بگوییم که از این لحاظ اگر حتی واقعا هم اتفاق افنتاد، اصلا جای نگرانی نیست و حتی اگر در حالت نامناسبی هم که باشید باز شما قابلیت نجات یافتن در صورت گیر افتادن در سرویس بهداشتی هواپیما را دارید.

یا حتی این شایعه که بر اساس آن پسماندهای انسانی به پایین ریخته می شوند، واقعا تفکر اشتباهی است و تنها با کمی تفکر می توان به اشتباه بودن آن پی برد. پسماندهای انسانی پس از اتمام کار هر شخص، به مخزنی در بسته منتقل شده و به انتهای هواپیما منتقل می گردند و بعد از فرود هواپیما، فضولات را از مخزن خارج و به شبکه های فاضلاب انتقال می دهند.

هواپیماها در ارتفاعات بالا اتومات می شوند!

از جمله باورهای غلط درباره سفرهای هوایی که به مسائل فنی پرواز گویی ریشخند می زند، این شایعه است که در ارتفاعات بالا، هواپیماها خودشان حرکت می کنند. در واقع این باور غلط، یکی دیگر از شایعه های افسانه مانند بسیار خسته کننده ای است که اکثرا برای خلبانان بیشتر آزار دهنده است.

عموما مردم نحوه کارکرد حالت اتوماتیک هواپیما و کابین خلبان را اشتباه برداشت می کنند. یکی از خلبانان هواپیما به نام کاپیتان اسمیت در این باره این گونه می گوید که؛ این برداشت اشتباه دقیقا همانند اشتباه درباره عملیات جراحی یک بدن با شرایط بیماری سخت تر و حساس تر است و باور و عمل به آن نتیجه اش بسیار مهلک تر و خطرناک تر است.

در اتاق جراحی هرچند افراد مختلف و دستگاه های تازه تر عملیات جراحی را برای جراح راحت تر می کنند ولی به هیچ عنوان امکان ادامه دادن عملیات بدون جراح وجود ندارد و همین باور درباره پرواز در هر شرایط و ارتفاعی صادق است. پرواز، نیاز به توجه و راهنمایی دائم خلبانی کارکشته و کابینه آن دارد و تا به الان هیچ هواپیمای پیشرفته ای ساخته نشده است که چنین توانایی را داشته باشد زیرا ریسک آن بسیار بالا است.

درهای هواپیما در هنگام پرواز باز می شوند!

این باور که امکان دارد درهای کابین هواپیما هنگام پرواز باز شده و در نتیجه مسافران به بیرون پرتاب شوند، تصوری غلط و ساختگی و از جمله باورهای غلط درباره سفرهای هوایی است. واقعیت این است که به علت فشار هوای داخل کابین، امکان باز کردن درب آن برای انسان وجود ندارد. به عبارت دیگر به طور میانه در حین پرواز، فشاری بسیار زیاد به درب های هواپیما وارد می شود و برای باز کردن آن یا باید قدرت یک ابر قهرمان را داشته باشید یا از جک هیدرولیک استفاده نمایید. واقعا فکر می کنید که اگر همچین اتفاقی بیفتد.

رانندگی بهتر از پرواز است!

از جمله دیگر باورهای غلط درباره سفرهای هوایی این است که با این که امروزه هواپیما، برترین وسیله برای سفر به شمار می رود اما، افراد زمانی معتقد بودند که از لحاظ مصرف بهینه انرژی بهتر است تا با ماشین سفر کنیم. شکی نیست که هواپیماها مصرف سوخت بالایی دارند، اما به همان مقدار نیز مسافران بیشتری را می توان با یک بار پرواز در آن جا به جا کرد. این موضوع به این معنی است که مقدار فراوری کربن دی اکسید به ازای هر مسافر کاهش پیدا می کند و این ویژگی، در حال تبدیل کردن پرواز به یکی از راه های کارآمد برای مسافرت است.

حفره در بدنه هواپیما = سقوط هواپیما!

برخی از مردم بر اساس این شایعات بر این باور هستند که هواپیما در ارتفاعات بالای خودشان حرکت می کنند و از نحوه کارکرد حالت اتوماتیک هواپیما و کابین خلبان را اشتباه برداشت می کنند. این که تمام حالات به صورت اتوماتیک انجام می شود و پرواز بدون خلبان انجام می شود کاملا اشتباه است، و باید بدانید که پرواز بدون خلبان اصلا امکان پذیر نیست. 90 درصد از فرود ها و فرآیند بلند شدن هواپیما به صورت دستی و به وسیله خلبان و یاری خلبان انجام می شود.

ماسک های اکسیژن فشار کشنده هستند!

باورهای غلط درباره سفرهای هوایی حتی به وسایل نجات دهنده و پزشکی هواپیما نیز ورود کرده اند و به ماسک های اکسیژن نیز رسیده اند. در این زمینهه برخی از مردم فکر می کنند که ماسک های اکسیژن با کاهش فشار شمار برای مرگ آماده می کنند. باید بدانید که اگر فشار کابین کاهش پیدا کند مسافران با کمبود اکسیژن روبرو می شوند که بی هوش می شوند، باید بدانید که این ماسک ها اکسیژن نقش پایدار کردن و یک نواخت کردن سیستم تنفسی مسافران را بر عهده دارند تا زمانی که خلبان دوباره هواپیما را در ارتفاع مناسب قرار دهد برای مسافران لازم می باشد.

امواج موبایل باعث سقوط هواپیما می شود!

همواره قبل از پرواز از مسافران تقاضا می شود تا گوشی های تلفن و سایر لوازم الکترونیکی خود را خاموش کنند یا در حالت پرواز بگذارند. تصور رایج و غلط در این زمینه این است که امواج آن ها باعث اختلال در سیستم راهیابی و راهنمایی هواپیما می شود. اما این تصور هم حقیقت ندارد و در واقع هواپیماها، طوری طراحی شده اند که می توانند سیگنال های خارجی را تحمل کنند. بنابراین امواج موبایل شما ضرری برای هواپیما ندارد و تنها فرکانس آن ها با هم متفاوت هستند. نکته این مسئله در اینجا است که وقتی در ارتفاع 3 هزار متری از زمین با کسی تماس می گیرید، امواج گوشی شما به جای یک مورد می تواند با چندین برج مخابراتی در دسترسشان ارتباط را برقرار نماد و این کار می تواند باعث مسدود شدن شبکه های ارتباطی زمینی شود. بنابراین ممنوعیت استفاده از تلفن های همراه در هواپیما به کمیسیون ارتباطات فدرال در زمین بر می شود.

هرگونه آشفتگی جوی به معنای سقوط هواپیما است!

از جمله دیگر باورهای غلط درباره سفرهای هوایی وجود دارد این است که هرگونه آشفتگی جوی در هر شرایطی منجر به سقوط هواپیما می شود. البته که این مسئله پر واضح است که به معنای واقعی هیچکس دل خوشی از تلاطم و یا آشفتگی جوی ندارد و عاملی که باعث تشدید بیشتر آن می شود، تکانه های ناشی از این آشفتگی های جوی است که به حق باعث ایجاد بیشترین نگرانی ها برای مسافران یک پرواز می شود. این حالت در شرایطی است که برای مسافرینی که ترس از پرواز و را در دل مسافران ایجاد می کند و مخصوصاً اگر جزو کسانی باشید که در حالت عادی هم دچار اضطراب پرواز می شوند، آشفتگی در شما بیشتر می شود.

این تلاطم هوایی در 90 درصد اوقات بسیار امری عادی و البته تا حدی کمی آزار دهنده به شمار میرود و در پرواز به حساب می آید و کاپیتان اسمیت خلبانی که کمی بالاتر نیز از آن صحبت کردیم، در این رابطه خیال مسافران را راحت کرده و در این باره گفته است که حتی شدیدترین بادها و چاله های فضایی نیز نمی توانند باعث سقوط هواپیما شوند و عوامل بسیار قوی تری برای این منظور ضروری است.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 2198

به "این شایعات را درباره سفرهای هوایی اصلا باور نکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این شایعات را درباره سفرهای هوایی اصلا باور نکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید