گزارش، فرصت سوزی صنعت بانکرینگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

به گزارش کشتی کروز، بانکرینگ از نمونه صنایع ارزآوری به شمار می رود که متاسفانه در سایه بعضی کم توجهی ها، آنچنان که باید از آن بهره گیری نشده است.

گزارش، فرصت سوزی صنعت بانکرینگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

به گزارش خبرنگار ، دسترسی به آب های آزاد به واسطه دسترسی و همجواری با خلیج همیشگی فارس، فرصت های بالقوه بی شماری را نصیب ایران اسلامی نموده است که قاعدتا می باید با برنامه ریزی، تدوین و طراحی دستورکار های هوشمندانه، از این ظرفیت به شایسته ترین نحو ممکن استفاده گردد.

در این میان، صنعت بانکرینگ از نمونه ظرفیت ها و فرصت هایی است که می توان با اعمال راه حل های مقتضی، سودآوری قابل توجهی را برای اقتصاد کشور تامین و مهیا کرد.

صنعت بانکرینگ به سوخت رسانی با کشتی ها و شناور های کوچک و بزرگ در دریا و یا اسکله بنادر می گویند که به تبع با توجه به تکثر انبوه و قابل توجه تردد کشتی ها در خلیج فارس، این امر می تواند فرصتی ویژه برای ایران محسوب گردد.

در کنار سوخت رسانی، بعضی فعالیت های جانبی دیگر همچون ارائه خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشتی، تامین آب و آذوقه، جمع آوری پسماند های نفتی و... از جمله فعالیت ها و خدمات جانبی به شمار می رود که مشمول صنعت بانکرینگ می گردد.

با وجود فرصت ها و ظرفیت های بالقوه متعدد ایران در این عرصه، بنابر اخبار منعکس شده در رسانه ها، سهم ایران در صنعت مذکور کمتر از 10 درصد برآورد شده که قطعا این عدد و رقم هیچ تناسبی با توانمندی های ایران در این عرصه ندارد.

اصلی ترین رقیب ایران در صنعت مذکور کشور امارات است که با برنامه ریزی قاعده مند و دقیق و اصولی، پیروز شده است سهم قابل توجهی از سود ناشی از فعالیت در این صنعت را از آن خود کند.

بصورت طبیعی، بنادر ایران، از کانون های اصلی فعالیت در این حوزه به شمار می رود و آنچنان که مطالعات و آنالیز های صورت گرفته نشان می دهد 12 بنادر ایران از جمله بندر عباس، بندر قشم می توانند به کانون های اصلی نقش آفرینی ایران در صنعت بانکرینگ مبدل شوند.

البته طرح این موضوع بدین معنا نیست که ایران هچگونه فعالیتی در حوزه مذکور ندارد، اما در واقع امر، در شرایطی که کشورمان 80 درصد از سوخت صنعت مذکور در خلیج فارس را تامین می نماید، تنها سهمی 10 درصدی از درآمد های مرتبط با این حوزه نصیب ایران می گردد و این خود گویای فرصت های عظیمِ بالقوه ای است که در این حوزه سوخت می گردد.

در این میان، کشور امارات (به عنوان رقیب اصلی ایران در این صنعت)، با استفاده از ظرفیت های پیدا و پنهان در بندر فجیره، سودی بالغ بر 27 میلیارد دلار را نصیب خود می کند.

توجه به صنعت بانکرینگ در برنامه پنجم و ششم توسعه/تحقق یک پنجم از هدفگذاری های مرتبط با این عرصه

خوشبختانه ظرفیت های بالقوه موجود در صنعت بانکرینگ درک شده است، اما از بُعد اجرایی و عملیاتی، پیروزیت های حاصل شده آنچنان که باید کافی و وافر به نظر نمی رسد.

چندی پیش، مصطفی کشکولی، رئیس انجمن بانکرینگ ایران در گفت و گویی با رسانه ها در ارتباط با میزان بهره گیری ایران از صنعت مذکور در خلیج فارس اظهار کرد: سهم فعلی ایران از صنعت اشاره شده 2 میلیون تن برآورد می گردد، در صورتی که این میزان می باید به بیش از 50 درصد (حدود 10 میلیون تن) ارتقاء پیدا کند.

وی در ادامه می افزاید: حصول چنین توفیقی با اعمال اقداماتی ساده و نه چندان پیچیده میسر خواهد شد.

این در شرایطی است که توجه به این صنعت، در برنامه های پنجم و ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و در واقع از حیث عمق اهمیت مساله، این امر مورد غفلت قرار نگرفته، اما از حیث اجرایی و عملیاتی دستاوردی که باید از این صنعت محقق گردد، نشده است.

سید احسن علوی، رئیس کمیته حمل و نقل مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می گوید: هیچگونه توجیهی برای عدم راه اندازی صنعت بانکرینگ در ایران وجود ندارد و در واقع امر، کم توجهی مسئولان ذی ربط باعث عدم حصول اهداف مورد نظر کشور در این حوزه شده است.

هادی حق شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز در گفت و گویی با رسانه ها در تشریح ابعاد و ظرفیت های صنعت بانکرینگ بیان می نماید که سوخت رسانی به کشتی ها تنها یک وَجه از این صنعت محسوب می گردد و ابعاد و زوایای این صنعت به مراتب متنوع تر و وسیع تر از سوخت رسانی است. برای ورود سازنده و بقاء در این صنعت می باید به مجموعه ای از اقدامات به هم پیوسته و مرتبط در راستای خدمات رسانی به کشتی ها در بخش های گوناگون متمرکز شد.

امارات سوخت مورد احتیاج خود برای عرضه خدمات در صنعت بانکرینگ را از ایران تامین می نماید

اگرچه صنعت بانکرینگ صرفا به سوخت رسانی به کشتی ها خلاصه نمی گردد، اما 30 درصد از فعالیت در این حوزه، به بخش سوخت رسانی معطوف می گردد.

آنچنان که عنوان شد، 80 درصد از سوخت مورد احتیاج در صنعت بانکرینگ در خلیج فارس توسط ایران تامین می گردد، اما بخش عمده سود ناشی از این صنعت به جیب اماراتی ها می رود.

در همین ارتباط، سید حسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می گوید: یکی از صنایع با اهمیت و با ارزش افزوده بالا به صنعت بانکرینگ معطوف می گردد و بسیاری از کشور های دنیا در راستای توسعه و تقویت این صنعت گام بر داشته اند.

وی معتقد است، توسعه صنعت بانکرینگ برای کشور ایران منافع و مزایای بسیاری در پی خواهد داشت، زیرا عرضه مستقیم سوخت به کشتی ها در منطقه خلیج فارس ارز بسیار بالایی (بدون تحت تاثیر قرار دریافت از تحریم ها) برای ایران تامین می نماید و به واقع ارز قابل توجهی به خرانه کشور واریز خواهد نمود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه می افزاید: نکته قابل توجه به این امر معطوف می گردد که علی رغم توفیق بسیار بالای کشور امارات در این صنعت، لذا بخش عمده سوخت مورد احتیاج این کشور برای عرضه به کشتی هایی که در خلیج فارس تردد می نمایند به وسیله ایران تامین می گردد و به واقع کشور مذکور در این صنعت به منابع انرژی ایران وابسته است و به تبع در چنین شرایطی انتظار می رود کشور ایران، خود، پیشتاز صنعت مذکور در خلیج فارس باشد.

80 درصد از تجارت دنیا به واسطه ظرفیت های آبی انجام می پذیرد/خلیج فارس دومین کانون صنعت بانکرینگ دنیا به شمار می رود

چندی پیش، ساطعی، کارشناس ارشد حوزه بندری و دریایی، در گفت و گویی با رسانه ها در تشریح فرصت ها و ظرفیت های صنعت بانکرینگ اظهار کرد: بیش از 80 درصد از تجارت دنیا به وسیله دریا ها انجام می پذیرد و در این میان، از مجموع کشتی هایی که بطور سالانه در آب های اقصی نقاط دنیا با اهداف مالی در حال حرکت هستند، 20 هزار فروند از تنگه هرمز عبور می نمایند.

وی در ادامه می افزاید: مجموع حجم صنعت بانکرینگ دنیا قریب به 200 میلیون تن برآورد می گردد و به تبع با توجه به این واقعیت که 80 درصد از تجارت دنیا به واسطه حضور در آب ها و تردد در آن انجام می پذیرد، فرصت ها و ظرفیت های بالقوه موجود در این صنعت نیز بالا و قابل توجه ارزیابی می گردد.

کارشناس ارشد حوزه بندری و دریایی در ادامه می گوید: قریب به 30 تا 35 درصد و در بعضی مواقع بیش از 40 درصد هزینه کشتی ها، به مصرف سوخت آن معطوف می گردد (سوختی که به واسطه صنعت بانکرینگ تامین و مهیا می گردد).

وی می افزاید: در چندین نقطه از دنیا این صنعت برجسته شده و در این میان خلیج فارس (پس از بندر سنگاپور) دومین کانون بزرگ صنعت بانکرینگ به شمار می رود.

ساطعی می گوید: بندر فجیره، قطب اصلی این صنعت در حوزه مذکور (در بندر خلیج فارس) محسوب می گردد.

امید آن می رود با برنامه ریزی اصولی، هدفمند و سازنده، بهره وری و بهره گیری ایران از صنعت بانکرینگ در خلیج فارس با افزایش و ارتقای هر چه بیشتری همراه گردد که قطع به یقین حصول هرگونه توفیقی در این حوزه با ارزآوری و اشتغالزایی فزاینده تری همراه خواهد بود.

پیروزیتی که پیش احتیاج آن را می باید در تامین زیرساخت های لازم برای پهلوگیری کشتی های عظیم و غول پیکر در بنادر ایران جستجو کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 273

به "گزارش، فرصت سوزی صنعت بانکرینگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، فرصت سوزی صنعت بانکرینگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید