کتیبه های تاریخی آب انبار مسجد مولاوردیخان قزوین به سرقت رفت؟ ، واکنش مدیرکل میراث فرهنگی قزوین

به گزارش کشتی کروز، مدیرکل میراث فرهنگی قزوین درباره احتمال سرقت کتیبه های تاریخی آب انبار مسجد مولاوردیخان توضیحاتی ارایه کرد.

کتیبه های تاریخی آب انبار مسجد مولاوردیخان قزوین به سرقت رفت؟ ، واکنش مدیرکل میراث فرهنگی قزوین

خبرنگاران: آب انبار مولاوردیخانی در خیابان امام خمینی قزوین واقع و مالک و بانی آن مولاوردیخان است. این بنای تاریخی مربوط به دوره زندیه و قاجار بوده و دارای تزئینات بسیار نفیس، کاشی کاری، حجاری، رسمی بندی و کتیبه سنگی به خط ملک محمد قزوینی است و با شماره 1435 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

محمدعلی حضرتی ها در کتاب قزوین آیینه تاریخ و طبیعت ایران درباره این آب انبار می نویسد: در قسمت شمالی مسجد و مدرسه مولاوردیخان، آبگیری است که به گواهی کتیبه نستعلیق ممتاز مرمرین آن در سال 1177 بنا شده و به سال 1251 مرمت شده است. بانی اول و دوم آن مولاوردیخان نام داشته است. خان اول معاصر کریم خان زند و خان دوم نواده وی بوده است. ترکیب متناسب سنگ و کاشی در تزیین سردر این آب انبار فوق العاده چشمگیر است.

بعضی منابع خبری از سرقت کتیبه های خطی این آب انبار تاریخی اثر ملک محمد قزوینی از خوشنویسان برجسته ایران خبر داده و به نقل یکی از اساتید خوشنویسی نوشته اند که ارزش مادی کتیبه های آب انبار مسجد مولاوردیخان بیش از 10 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در واکنش به این خبر با بیان اینکه بیشتر سردر مجموعه ها و منازل قدیمی دارای کتیبه هستند و در بعضی اوقات این کتیبه ها جهت انجام طرح های پژوهشی و دانشگاهی و یا ثبت و تهیه مستندات، جمع آوری می شوند گفت: آب انبار مسجد مولاوردیخان قزوین جزء آثار ثبت شده در فهرست ملی است اما مجموعه در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست.

وی ادامه داد: بخش هایی از کتیبه موجود در این بنا در سال های قبل به سرقت رفته بود و بخش باقی مانده جمع آوری شده که در حال آنالیز این موضوع هستیم که آیا موضوع سرقت مطرح است یا خیر.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه امکان دارد متولیان مجموعه خود اقدام به جابه جایی کتبیه نموده باشند و یا درصدد نگهداری آن در یک فضای خاص هستند به ایرنا گفت: موضوع توسط میراث فرهنگی در حال آنالیز و پیگیری است.

منبع: چمدان
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 525

به "کتیبه های تاریخی آب انبار مسجد مولاوردیخان قزوین به سرقت رفت؟ ، واکنش مدیرکل میراث فرهنگی قزوین" امتیاز دهید

1 کاربر به "کتیبه های تاریخی آب انبار مسجد مولاوردیخان قزوین به سرقت رفت؟ ، واکنش مدیرکل میراث فرهنگی قزوین" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتیبه های تاریخی آب انبار مسجد مولاوردیخان قزوین به سرقت رفت؟ ، واکنش مدیرکل میراث فرهنگی قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید