واکنش چین به اقدام عربستان سعودی در قطع روابط دیپلماتیک با ایران

به گزارش کشتی کروز، چین گفت: پس از تصمیم عربستان سعودی برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران، نگران ابعاد مختلف تشدید تنش در خاورمیانه است.

واکنش چین به اقدام عربستان سعودی در قطع روابط دیپلماتیک با ایران

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، عربستان سعودی روز یکشنبه در واکنش به حمله تعدادی از معترضان به سفارت این کشور در تهران، روابط خود با ایران را قطع نموده است. معترضان در مخالفت و اعتراض با اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعیان توسط رژیم آل سعود، به سفارت این کشور در تهران حمله کردند.

تنش در روابط ایران و عربستان سعودی طی سال های اخیر به اوج خود رسیده و دو کشور بر سر مسائل مختلف منطقه از جمله بحران سوریه اختلاف نظر شدیدی دارند. تجاوز عربستان به خاک یمن نیز با مخالفت شدید تهران روبرو شده است.

هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری خود ضمن اشاره به تنش در روابط ایران و عربستان سعودی، تاکید نمود: چین نیز مانند جامعه بین المللی به شدت نگران تحولات است و نگرانی خود را در مورد این مساله اعلام نموده است که اتفاقات اخیر می تواند موجب تشدید درگیری ها در منطقه گردد. امنیت کارکنان سیاسی باید تضمین گردد.

وی در ادامه توضیح داد: ما امیدواریم طرف های مربوط آرامش و خویشتنداری را حفظ نمایند و اختلافات خود را به وسیله تبادل نظر و رایزنی حل و فصل نمایند و به طور مشترک برای تامین امنیت و صلح منطقه ای کوشش نمایند.

آمریکا، بزرگترین حامی عربستان سعودی در منطقه نیز خواهان تعامل سیاسی در منطقه شده و رهبران ایران و عربستان را تشویق نموده است تا گام های قاطعی را برای کاهش تنش بردارند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین از مقام های سعودی خواسته است تا به حقوق بشر احترام بگذارد. وزارت خارجه آمریکا اعلام نموده است که اعدام شیخ نمر خطر تشدید تنش های فرقه ای را در شرایطی که ضروری است این تنش ها کاهش یابد، به شدت افزایش داده است.

چین به نفت خاورمیانه احتیاج دارد ولی ترجیح داده است تا دیپلماسی در منطقه را به سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله آمریکا، روسیه، فرانسه و انگلیس واگذار کند.

روز شنبه وزارت کشور عربستان سعودی خاطرنشان کرد: شیخ نمر روحانی برجسته شیعه را به همراه 46 نفر دیگر که متهم به فعالیت های تروریستی بوده اند، اعدام نموده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 847

به "واکنش چین به اقدام عربستان سعودی در قطع روابط دیپلماتیک با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش چین به اقدام عربستان سعودی در قطع روابط دیپلماتیک با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید