نامه آمریکا به اشرف غنی آمرانه بود، بایدن به دنبال خروج از افغانستان است

به گزارش کشتی کروز، یک پژوهشگر مسائل منطقه با بیان اینکه نامه ای که از سوی آمریکا برای اشرف غنی ارسال شده با لحن آمرانه است گفت: آمریکا به هر شکلی برای به پایان رسیدن مذاکرات افغانستان کوشش می نماید تا تکلیف خودش در خارج کردن نیروهایش از افغانستان هرچه سریعتر معین گردد.

نامه آمریکا به اشرف غنی آمرانه بود، بایدن به دنبال خروج از افغانستان است

فرزاد رمضانی بونش در گفت و گو با خبرنگاران در ارزیابی خود از نامه ای که از سوی دولت آمریکا به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ارسال شده و این که آیا دولت جدید آمریکا هم سیاست دولت ترامپ را ادامه می دهد یا خیر؟ گفت: از شروع انتخابات آمریکا به نظر می رسد رویکرد بایدن با ترامپ تفاوت هایی دارد گرچه با روی کار آمدن بایدن و با توجه به ابهامات و نگاه هایی که به مسائل افغانستان وجود داشت درباره شرایط کنونی فرایند صلح، حضور طالبان و مطالبات جریان های سیاسی، هنوز که هنوز است جهت گیری و رویکرد آمریکا کاملا تعیین نیست.

وی توضیح داد: هر چند به نظر می رسد تداوم رویکرد موافقت نامه صلح آمریکا با طالبان به نوعی با اعمال تغییراتی و همچنین تداوم بخش زیادی از رویکردهای دوره ترامپ وجود داشته باشد، اما در چنین شرایطی نامه ای که از سوی آمریکا برای اشرف غنی ارسال شده با لحن آمرانه است که بعضی از تحلیل گران نسبت به آن انتقاد داشته و موجب بروز واکنش هایی از سوی مقامات و رهبران سیاسی در افغانستان شده است.

این پژوهشگر مسائل منطقه ادامه داد: آن طور که از محتوای نامه بر می آید، آمریکا کوشش می نماید تا فرایند صلح بین الفغانی میان دولت افغانستان و طالبان به خاتمه برسد تا آنها هم تکلیف خودشان را در مورد خروج کامل نیروهای آمریکا بدهد.

رمضانی بونش خاطر نشان کرد: بنابراین در چنین شرایطی فشارهایی را به کابل وارد می نمایند تا به نوعی امتیازات بیشتری را به طالبان واگذار کند و حاضر باشند فرایند گفت و گو با طالبان با شدت و حدت بیشتری پیگیری گردد. از سویی دیگر موضوعاتی مانند حکومت انتقالی، آتش بس حقیقی و توافقنامه صلح نیز مد نظر قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: زلمای خلیل زاد هم نقش مهمی در فرایند مذاکرات دارد و حتی به نظر می رسد این نامه بیشتر از این که از سوی وزیر خارجه آمریکا نوشته شده باشد از سوی خلیل زاد نوشته شده است.

این کارشناس مسائل افغانستان همچنین در مورد افزایش خشونت ها طی یک سال اخیر علی رغم انجام توافق نامه صلح گفت: آنچه بعد از توافق نامه صلح بین آمریکا و طالبان انجام شد در واقع تنش بین آمریکا و طالبان از بین رفت در حالی که شرایط تنش بین طالبان و دولت افغانستان وجود داشت. طالبان هم کوشش کرد تا با اعمال تاکتیک های نوین به اعمال تنش در مناطق مختلف ادامه داده و دست به خود نمایی بزند.

وی در انتها گفت: با توجه به این که شرایط فرایند گفت و گوهای بین الفغانی هنوز تعیین نییست طالبان کوشش می نماید تا به نوعی حضورش در مذاکرات بین الفغانی را تقویت کند و امتیازات بیشتری برای آینده کسب کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1740

به "نامه آمریکا به اشرف غنی آمرانه بود، بایدن به دنبال خروج از افغانستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه آمریکا به اشرف غنی آمرانه بود، بایدن به دنبال خروج از افغانستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید