می توان در جشنواره موسیقی فجر یک بخش به عرضه کتاب های صوتی اختصاص داد

به گزارش کشتی کروز، تهران(پانا) - مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه هم اندیشی با ناشران کتاب های صوتی ضمن انتقاد از نبود نظام ارزش گذاری در حوزه چنین کتاب هایی پیشنهاد گنجاندن بخشی مرتبط با کتاب های صوتی در جشنواره موسیقی فجر را عنوان کرد.

می توان در جشنواره موسیقی فجر یک بخش به عرضه کتاب های صوتی اختصاص داد

به گزارش ایرنا، جلسه هم اندیشی ناشران کتاب های صوتی با حضور محمد الله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی و جمعی از ناشران این حوزه روز دوشنبه (14 تیر ماه) در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.

در ابتدای جلسه محمد الله یاری مدیرکل دفتر موسیقی گفت: فلسفه تشکیل جلسه استماع نظر ناشران ارجمند درباره فرآیندی که در دفتر موسیقی برای صدور مجوز کتاب های صوتی طی می گردد و آگاهی از مسائل ناشران ذی ربط در فراوری کتاب های صوتی است.

نظام ارزش گذاری در حوزه کتاب های صوتی نداریم

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر نظام ارزش گذاری نداشته و نمی دانیم کتاب های صوتی که فراوری می گردد، چقدر مورد پسند مردم قرار می گیرد و یا حتی مردم بیشتر کدام گونه کتاب های صوتی را می پسندند. این کتاب ها هم در یک فرایند رقابتی مانند جشنواره، در کنار یکدیگر سنجیده نمی شوند تا از نظر مردم و کارشناسان، برترین ها گزینش شوند.

البته می گردد تمهیداتی اندیشیده گردد که در جشنواره موسیقی فجر یک بخش به عرضه کتاب های صوتی اختصاص داد و یا جشنواره ای خاص برای رقابت کتاب های صوتی پیش بینی کرد.

مشکل مجوز کتاب های صوتی، مشکل نوی نیست

فاطمه محمدی، مدیر مجموعه نوین کتاب گویا در این نشست گفت: یکی از مسائل مهمی که در انتشار کتاب های صوتی وجود دارد، مسئله صدور مجوز است، این موضوع خیلی جدی است و به شکل اساسی باید پیگیری گردد. با اینکه بیش از 14 سال است که مشغول به فعالیت هستم، اما هنوز این موضوع بلاتکلیف به جای مانده چون متولیان دیدگاه های متفاوتی دارند و معتقدند زمانی که کتابی مجوز نشر کاغذی از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می نماید، مجاز هست که به صورت صوتی و سایر اشکال منتشر گردد و احتیاجی به اخذ مجوز نو نیست.

مشکل مجوز کتاب های صوتی، مشکل نوی نیست و از سال ها قبل این مشکل وجود داشته است. ما در سال های پیشین این مسئله را در دفتر موسیقی و بعلاوه معاونت هنری وزارت فرهنگ پیگیری کردیم اما صادقانه می گویم که هیچ اقدامی برای برطرف این مشکل صورت نگرفت. فراوری نسخه صوتی، بسیار پرهزینه است و زمانی که یک کتاب صوتی فراوری می گردد، هزینه های سنگینی در پی دارد اما زمانی که برای صدور مجوز اقدام می کنیم، به مشکل برمی خوریم.

وی توضیح داد: پیشنهاد من این است که ما در طول سال جشنواره های بسیاری را در حوزه موسیقی برگزار می کنیم و یک جشنواره ای مختص کتاب های صوتی هم برگزار کنیم تا انگیزه ای برای فراوریکنندگان برای انتشار آثار بهتر باشد.

لزوم آنالیز آسیب هایی چون قانون حق امتیاز، فرایند طولانی اخذ مجوز و عدم سودآوری

در ادامه جلسه دیگر ناشران به مسائل دیگری این حوزه از جمله احتیاج به دستورالعمل، قانون حق امتیاز، طولانی بودن فرایند اخذ مجوز و عدم سودآوری، عدم نگاه ویژه وزارت فرهنگ به این حوزه، معرفی فراوریات این بخش در جشنواره ای مستقل یا در جشنواره موسیقی فجر، عدم نظارت بر محتواهای منتشر شده فاقد مجوز در فضای مجازی، پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رعایت حق امتیاز به وسیله شبکه رادیویی ایران صدا و... اشاره کردند.

در انتها این جلسه مسائلی چون کوتاه کردن فرایند صدور مجوز کتاب های صوتی با یاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مکاتبه با سازمان صداوسیما در مورد عملکرد شبکه رادیویی ایران صدا و هماهنگی با سازمان سینمایی برای پخش آنونس و ترغیب مردم به وسیله دفتر موسیقی مطرح شد.

جامه دران، نوین کتاب گویا، بانگ جوان، کوک، کلک آزادگان، پندار تابان، نیک و... از دیگر ناشران حاضر در این جلسه بودند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1904

به "می توان در جشنواره موسیقی فجر یک بخش به عرضه کتاب های صوتی اختصاص داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می توان در جشنواره موسیقی فجر یک بخش به عرضه کتاب های صوتی اختصاص داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید