مخالفت حزب بارزانی با برقراری نظام ریاست جمهوری در عراق

به گزارش کشتی کروز، حزب دموکرات کردستان عراق، با پیشنهاد ائتلاف الفتح مبنی بر تغییر نظام پارلمانی در این کشور و برقراری نظام ریاست جمهوری مخالفت کرد.

مخالفت حزب بارزانی با برقراری نظام ریاست جمهوری در عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شیروان دبرانی نماینده حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی از مخالفت این حزب با نظام ریاست جمهوری در عراق اطلاع داد.

وی در گفت وگو با پایگاه خبری المسلة گفت: نیروهای کرد، حامی دولت عبدالمهدی و سیاست او هستند و وی دوست همگی است. برقراری نظامی ریاست جمهوری در عراق، به منزله نادیده دریافت تاریخ احزاب مبارز است.

دبرانی توضیح داد: نمودها مخالف سهم بندی و فساد هستند و از مطالبات مبتنی بر قانون اساسی مردم حمایت می نمایند. اما در عین حال، می گوییم که عراق، تنها با مشارکت سیاسی اداره می گردد حتی اگر شیعیان با اکثریت، دولت را در اختیار داشته باشند.

وی اضافه کرد: قانون اساسی عراق، مانعی بر سر راه دولت ها برای سازندگی کشور و ارائه خدمات نیست و این دولتها هستند که طی سالهای گذشته، قانون اساسی را اجرا ننموده اند. دولت کنونی تاب تحمل فسادهای سابق را ندارد.

مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان نیز، دیروز (شنبه دوم نوامبر) تجربه 15 ساله در عراق را شکست خورده خواند و اضافه کرد که اجرای هرگونه اصلاحات در قانون اساسی این کشور نباید حقوق نمودها را نقض کند.

وی طی بیانیه ای اعلام نمود: آنچه که امروز در جریان است، تازه اتفاق نیفتاده است بلکه نتیجه 15 سال شکستی است که موجب رنج و آزار شدید مردم شده است. این حق شهروندان است که نارضایتی خود از اوضاع جاری را اعلام نمایند اما باید گوشهای شنوایی به دور از خشونت و خونریزی مطالبات آنها را بشنوند.

بارزانی توضیح داد که از مهمترین مسائل عراق، عدم اجرای قانون اساسی است و اگر اجرا گردد، ما دیگر با بسیاری از مسائل گذشته و اکنون روبرو نمی شویم.

وی تاکید نمود: نظام دموکراسی به نفع ملت عراق است نه نظام دیکتاتوری و ما امیدواریم که کلیه تغییرات در چارچوب قانون و سازوکارهای قانونی صورت گیرد.

عراق از یک ماه پیش صحنه اعتراضات و ناآرامی در چندین شهر بوده است. تظاهرات مردم عراق در اعتراض به فساد و مسائل مالی شروع شده، اما در مواردی به خشونت و آسیب به اموال عمومی منجر شده است. دولت عراق تأکید نموده است که از حق مردم برای اعتراض مسالمت آمیز حمایت می نماید و در کوشش است تا برای بهبود اوضاع مالی، اصلاحاتی را در دستور کار قرار دهد.

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح در عراق آدینه شب (دهم آبان) طی بیانیه ای، راه چاره برون رفت از بحران کنونی عراق را اصلاح فرآیند سیاسی زیر نظر قانون اساسی این کشور دانست و گفت که نظام پارلمانی در این کشور شکست خورده و باید به دنبال نظام دیگری بود.

نظام سیاسی در عراق نظام پارلمانی بوده و نخست وزیر در این کشور بالاترین مقام اجرایی است و سِمت ریاست جمهوری بیشتر تشریفاتی و فاقد قدرت اجرایی است.

پیشنهاد رئیس ائتلاف الفتح عراق، نظام ریاست جمهوری در این کشور بود که با مخالفت بعضی احزاب سیاسی از جمله ائتلاف سائرون به ریاست سید مقتدی الصدر همراه بود اما در مقابل ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق از این پیشنهاد حمایت کرد و شرح داد که ملت عراق خواستار تغییر اساسی سیستم حکومتی هستند و روینمودهایی برای تغییر به سمت نظام ریاست جمهوری وجود دارد.

انتهای پیغام/م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 717

به "مخالفت حزب بارزانی با برقراری نظام ریاست جمهوری در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت حزب بارزانی با برقراری نظام ریاست جمهوری در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید