ظلم عجیب خودروسازان در حق مشتریان قرعه کشی!

به گزارش کشتی کروز، تسنیم نوشت: یک کارشناس خودرو گفت: با وجود افزایش نرخ 3 ماه یک بار خودرو منطق حکم می نماید، پیش خریداران به نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند.

ظلم عجیب خودروسازان در حق مشتریان قرعه کشی!

مرتضی شجاعی درباره دلایل اعتراض پیش خریداران قرعه کشی های اخیر گفت: عمده اعتراضات مشتریان به افزایش فصلی در قیمت های کارخانه ای محصولات بر می گردد که در زمان قرعه کشی پیش بینی نشده بود.

وی گفت: کمی بعد از انجام قرعه کشی های پرطرفدار برای پیش فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، موضوع موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت فصلی خودروسازان خبرساز شد. فارغ از این که این اتفاق در تاریخ مداخلات قیمتی شورای رقابت سابقه نداشته و بدعت محسوب می گردد، برای مشتریانی که به نرخ روز خودرو تحویل می گیرند، گلایه هایی ایجاد کرد.

این کارشناس خودرو تأکید کرد: مهم ترین اعتراض این دست از مشتریان که اعتراض به حقی هم هست، ناشی از سود مشارکت بسیار ناچیز یا صفر خریداران توام با این افزایش قیمت های فصلی است. نمی گردد، خودروساز پس از قبول سود مشارکت صفر، آغاز به افزایش قیمت آن هم به صورت 3 ماه یکبار کند. مصرف نمایندگان واقعی که احیاناً لا به لای برندگان قرعه کشی های اخیر بوده اند، عمدتاً در ازای تأمین افزایش قیمت کارخانه ای دچار تنش و کسری بودجه می شوند.

وی اضافه نمود: مضاف بر این مسأله، به دلیل عدم تناسب قیمت کارخانه ای محصولات خودروسازان با یکدیگر، مشتریانی که سود مشارکت صفر را پذیرفته اند، اکنون با قیمت هایی بالاتر از قیمت بازار در زمان واریز وجوه اولیه روبرو و نقره داغ شده اند و در مواردی برای کوییک و ساینا مجبور به پرداخت مبالغی به مراتب بیشتر از انواع خودرو های خانواده پژو می شوند که از این تبعیض هم گله دارند.

شجاعی گفت: البته با توجه به شکل گیری کمپین های اعتراضی درباره ارسال دیرهنگام دستورالعمل های مربوط به قیمت خودرو در پاییز، متقاضیان دریافت خودرو در مهرماه توانستند با قیمت تابستان خودرو دریافت نمایند که این مسأله ناشی از تزلزل در سیاست گذاری های حوزه خودرو است و بهتر بود برای برطرف اعتراض همه متقاضیان و تحویل خودرو با قیمت منصفانه به کلیه پیش خریداران تدبیری گردد.

شجاعی اضافه نمود: برای بعضی از مشتریان در دعوت نامه های فصل پاییز خودروی دیگری درج شده، در حالی که ناتوانی در تحویل خودرو ها هیچ ارتباطی با تحریم ندارد و صرفاً ناشی از معطلی مشخص قیمت از سوی شورای رقابت یا تعلل خودروساز در تحویل خودروی ثبت نامی است. به عنوان مثال پیش خریداران ساینای s باید ساینای معمولی آن هم با نرخ های جدید و بدون سود مشارکت تحویل بگیرند؛ در حالی که سایپا علت تحویل خودروی جایگزین را که قرار بود از اول مهر تحویل مشتریان گردد، تعلل در مشخص قیمت از سوی شورای رقابت اعلام نموده است و یا در خصوص کوییک s اساساً خودروساز اعلام نموده، توان تحویل خودرو را ندارد.

کارشناس حوزه خودرو پیشنهاد داد: منطق حکم می نماید، با وجود افزایش نرخ 3 ماه یک بار خودرو، پیش خریداران به نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند و برای تملک خودرو، الباقی قیمت خودرو را به نرخ روز بپردازند.

قیمت خودرو در بازار کماکان ریزشی خواهد بود

شجاعی درباره آخرین تحولات بازار خودرو نیز گفت: با توجه به فرایند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت بعضی ذی نفعان در برابر کاهش نرخ های کارخانه ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست و این مسأله رکودی مشابه شرایط سال 94 و 95 در پی خواهد داشت. البته این اتفاق درباره بعضی محصولات که قیمت کارخانه ای گزاف و بی منطقی دارند، سریع تر رخ خواهد داد و قاعدتاً پیش خریداران معترض و منصرف بیشتری خواهد داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1564

به "ظلم عجیب خودروسازان در حق مشتریان قرعه کشی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظلم عجیب خودروسازان در حق مشتریان قرعه کشی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید