شرایط همکاری ایران با آمریکای لاتین مهیاست، باید از پتانسیل های موجود استفاده کرد

به گزارش کشتی کروز، یک کارشناس آمریکای لاتین با تاکید بر این که شرایط مساعدی فراهم شده تا ایران و منطقه لاتین همکاری های خود را افزایش دهند گفت: کجا بهتر از آمریکای لاتین که دارای پتانسیل های مختلف همکاری است گرچه ایالت متحده همکاری ایران با آمریکای لاتین را نمی پسندد.

شرایط همکاری ایران با آمریکای لاتین مهیاست، باید از پتانسیل های موجود استفاده کرد

الهه نوری در گفتوگو با خبرنگاران، در مورد سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین، اظهار کرد: در حال حاضر شرایطی که در آمریکای لاتین ایجاد شده این امید را در این کشورها ایجاد نموده که دوباره دولت های ضد امپریالیستی فعال خواهند بود، در واقع شاهد بودیم که حزب سوسیالیست و چپ گرای بولیوی پس از گذشت یک سال پرماجرا و کودتا علیه مورالس و از طرف دیگر اخراج او از کشور دوباره روی کار آمده است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم بر روی سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سه کشور آمریکای لاتین تمرکز کنیم باید در نظر داشته باشیم که کوبا کشوری است که با انقلابش علیه امپریالیسم ایستادگی نموده و پس ازگذشت چندین سال آرمانهای خود را حفظ نموده است همچنین ونزوئلا شاهد تحریم های سخت آمریکا بوده که اقتصاد این کشور را به نوعی از کار انداخته است. در واقع آمریکا تحریم های سختی را علیه کوبا و ونزوئلا و حتی نیکاراگوئه اعمال نموده اما با توجه به شرایطی که در آمریکای لاتین وجود دارد این امید می رود که فضا بهتر گردد.

این استاد دانشگاه همچنین بیان نمود: ما امید داشتیم که بتوانیم به وسیله تعامل با کشورهای غربی تحریم ها را کاهش دهیم برای این امر و تحقق آن هم کوشش کردیم اما همان طور که رهبری هم تاکید نمودند هیچ گاه قدرت های غربی قابل اعتماد نیستند و این مساله هم ثابت شد.

این کارشناس آمریکای لاتین اضافه کرد: بنابراین در چنین شرایطی ما باید پا را فراتر از کشورهای شمال جهان بگذاریم و به کشورهای جنوب جهانی هم توجه کنیم و کجا بهتر از آمریکای لاتین که سرشار از منابع مختلف آب و نفت بوده و در حوزه های مختلف دارای پتانسیل همکاری هستند.

نوری خاطر نشان کرد: این در حالی است که ایالات متحده خوشش نمی آید که ایران وارد همکاری با کشورهای آمریکای لاتین گردد. حتی در نوع همکاری ما مداخله می نماید. اما اکنون شرایط کاملا مهیا است که ما وارد این همکاری ها شویم. در واقع ایران و منطقه آمریکای لاتین شرایط مساعدی را برای افزایش همکاری ها با یکدیگر دارند.

وی با تاکید بر این که کشورهای مختلف می توانند در صورت حفظ حقوق ارضی و امنیتی خود به تعامل با یکدیگر بپردازند گفت: طی ماه های اخیر شاهد بودیم که کشتی های ایرانی محموله های نفتی برای راه اندازی کارخانه های ونزوئلا حمل کردند اما در این مساله شاهد مداخلات ایالات متحده بودیم در حالی که ایران و ونزوئلا همانند گذشته با هم همکاری می نمایند. اکنون که آمریکا و چین به عنوان دو قدرت مالی بیشتر بازارهای جهان را در اختیار دارند باید در بازارهای سایر کشورها هم فعال بود.

وی تاکید نمود: چند جانبه گرایی مالی دلیل موجه دیگری است که کشورها می توانند با یکدیگر همکاری نمایند. عملا هر سخنی که از کاخ سفید منتشر می گردد به نوعی مداخله در امور کشورها است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1501

به "شرایط همکاری ایران با آمریکای لاتین مهیاست، باید از پتانسیل های موجود استفاده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط همکاری ایران با آمریکای لاتین مهیاست، باید از پتانسیل های موجود استفاده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید