راه اندازی دبیرخانه شهرهای خلاق در یونسکو

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو از راه اندازی دبیرخانه شهرهای خلاق در کمیسیون ملی یونسکو - ایران اطلاع داد و آن را مرکزی مناسب برای انتقال درست فرصت ها و تجربیات جهانی دانست.

راه اندازی دبیرخانه شهرهای خلاق در یونسکو

به گزارش خبرنگاران، شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال 2004 و برای ترویج همکاری بین 180 شهری به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده نموده بودند وبرای رسیدن به هدف مشترکِ قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قالب برنامه های توسعه ای در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین المللی با یکدیگر کار می نمایند.

در استفاده از فرصت های دنیای عملکرد خوبی نداشته ایم

بهمن نامور مطلق - معاون مطالعاتی و مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ایران -، با تاکید بر هم افزایی ملی بیشتر همه نهادهای مرتبط در حوزه شهرهای خلاق، برندسازی شهری را بحثی دارای اهمیت دانست که کشورها و سازمان های بین المللی مانند شوراهای دنیای و یونسکو با آن مرتبط هستند و به آن توجه دارند و گفت: برندسازی شهری چهارچوب و ابزاری را برای ایجاد تمایز، تمرکز و سازماندهی مشخصه های برتر و رقابتی یک شهر فراهم می نماید که باید ریشه در واقعیت ها داشته باشد.

او با اشاره به باور یونسکو که از اساسی ترین محورهای توسعه در دنیا را شهرها می داند، ادامه داد: شهرها نقش کانونی و معین نماینده ای را در جوامع بشری ایفا می نمایند. آینده دنیا، آینده شهرهاست و مرزهای کشورها به مراتب کمتر شده و قدرت و تاکید روی شهرها بیشتر می گردد. به طوری که اکنون بسیاری از کشورها را به واسطه شهرهایشان و پیشرفت در حوزه های شهری می شناسیم.

وی همچنین دنیا آینده را دنیای بدون مرز و با تمرکز روی شهرها معرفی کرد، به اندازه ای که در این زمینه گام های بلندی در اروپا برداشته شده و افزود: حتی مرزکِشی ها و دیوارکشی های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با شکست روبرو شد.

معاون مطالعاتی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، افزود: سازمان های دنیای در مورد پیشرفت پایدار شهری، برنامه هایی را ارائه می نمایند که ما نیز در ایران می توانیم از این موقعیت ها استفاده نموده و آن ها را تبدیل به فرصت کنیم.

نامور مطلق عملکرد ایران در استفاده از فرصت های دنیای را نامناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: متأسفانه ما تاکنون در حوزه استفاده از این فرصت ها کارنامه خوبی نداشته ایم، باید بیش از پیش در استفاده و بهره برداری درست از این فرصت ها بکوشیم. البته تحریم های ناعادلانه آمریکا علیه ایران نیز فرصت مناسبی برای استفاده درست از فرصت های دنیای و حضور هر چه بیشتر ایران در عرصه های بین المللی است.

سهم ایران از 180 شهر خلاق فقط دو شهر است

وی با اشاره به این که یونسکو همواره طرح هایی برای پیشرفت شهرها دارد، یکی از مهم ترینِ این طرح ها را شهرهای خلاق دانست که امروز از مهمترین برندهای توسعه شهری به حساب می آیند و افزود: این در حالی است که متأسفانه از بین 180 شهری که این شبکه را تشکیل داده اند، سهم ایران فقط دو شهر اصفهان و رشت است.

او ادامه داد: این در حالی است که کشور ما از تمدن و قدمتی بالا برخوردار است و این سهم کم، زیبنده ایران که از دیرباز شهرنشینی را شروع نموده، نیست. در واقع باید از این فرصت ها در جهت منافع ملی کشور، بهره بگیریم و هم افزایی ملی در حوزه شهرهای خلاق را تقویت کنیم.

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو - ایران درباره همکاری وزارت کشور با این کمیسیون نیز اظهار کرد: خوشبختانه وزارت کشور از اهمیت این برند سازی ها و برندهای شهری به خوبی مطلع است و می داند که شهرهای دنیای مانند شهرهای هوشمند، شهرهای پاک و شهرهای خلاق تا چه اندازه می توانند در توسعه شهری مؤثر بوده و در تحقق آن مفید باشد.

ایجاد شورای سیاستگذاری برای شهرهای خلاق

او همچنین به برگزاری جلسه ای توسط حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران و مهنام مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی و گروه فرهنگ این کمیسیون با جمالی نژاد معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور و مدیران کل این وزارتخانه اشاره نمود که قرار است برای هماهنگی و هم افزایی بیشتر بین این کمیسیون و وزارت کشور و انتقال این فرصت ها و تجربیات دنیای، فعالیت هایی که هم پوشانی دارند را حذف نموده و دبیرخانه ای به همین دلیل ایجاد نمایند و ادامه داد: در کنار آن، با توجه به برندهای گوناگونی که در نهادهای بین المللی وجود دارد، می توان به اهداف مشترکی در جهت صیانت از منافع ملی کشور رسید.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان ملی یونسکو در ایران، او تاکید نمود: در این جلسه قرار شد تا شورای سیاستگذاری برندهای شهرها در وزارت کشور راه اندازی گردد که در آن نهادهای مرتبط مانند وزارت امور خارجه، وزارت رتباطات و فناوری اطلاعات و کمیسیون ملی یونسکو- ایران، با مشارکت با یکدیگر، در توزیع عادلانه برندها و توسعه شهری ایران با هم همکاری نمایند.

نامور مطلق راه اندازی این دبیرخانه و شورای سیاستگذاری برندهای شهرها را عاملی برای یاری به حضور هر چه پررنگ تر ایران در عرصه های بین المللی دانست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: بروزرسانی: 12 خرداد 1398 شناسه مطلب: 270

به "راه اندازی دبیرخانه شهرهای خلاق در یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی دبیرخانه شهرهای خلاق در یونسکو"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید