حمایت بایدن از اعتراضات خیابانی در بلاروس

به گزارش کشتی کروز، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا از معترضین به نتیجه انتخابات در بلاروس حمایت نموده و از لوکاشنکو نیز خواست تا به حقوق مردم کشورش احترام گذاشته و دست از خشونت علیه آنها بردارد.

حمایت بایدن از اعتراضات خیابانی در بلاروس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اینترفکس، جوزف بایدن نامزد حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در ایالات متحده به حمایت از شرکت نمایندگان در اعتراضات خیابانی در بلاروس پرداخت.

بایدن در بیانیه ای نگرش خود نسبت به اتفاقات در حال رخ دادن در بلاروس را بازگو نموده و تأکید کرد، از کسانی که خواهان شمارش دقیق آراء و شفافیت رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری و آزادی همه زندانیان سیاسی در بلاروس هستند، حمایت می کند.

علاوه بر این ، بایدن الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس را نیز مخاطب قرار داده و از او خواست که به حقوق شرکت نمایندگان در اعتراضات مسالمت آمیز احترام بگذارد و از استفاده از خشونت علیه شهروندان این کشور خودداری کند.

این سیاستمدار همچنین ابراز عقیده کرد که در جریان انتخابات ریاست جمهوری 9 آگوست (19 مرداد ماه) در بلاروس، جعل انجام شده است.

بایدن در خاتمه تأکید کرد: دولت من هرگز از دفاع از اصول دموکراتیک و حقوق بشر دست بر نخواهد داشت و ما با متحدین و شرکای دموکراتیک خود همکاری خواهیم کرد تا در جبهه واحد و متحدی برای دفاع از این حقوق کوشش کنیم.

علاوه بر این، باب منندز سناتور آمریکایی از حزب دموکرات نیز تأکید کرد، ایالات متحده و اروپا باید در صورت عدم بازخوانی یا تکرار انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، تحریم هایی را علیه الکساندر لوکاشنکو و اطرافیانش اعمال نمایند.

وی آنچه را که در بلاروس در حال اتفاق افتادن است را حمله خشونت آمیز به ارزشهای دموکراتیک نامید و نتیجه انتخابات روز یکشنبه را برای مردم بلاروس یک فاجعه خواند.

این سناتور تاکید نمود که اکنون جامعه بین المللی نباید در حمایت مستمر از دموکراسی، حقوق بشر و امید مردم بلاروس برای آزادی تردید کند و دولت ترامپ هم باید مواضع خود در این رابطه را روشن کند.

بر اساس اطلاعات کمیته مرکزی انتخابات بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری کنونی توانست 80.08 درصد آراء را بدست آورد. 10.09 درصد از رای دهندگان بلاروسی از سوتلانا تیخانوفسکایا - نامزد مخالفان حمایت کردند. سه نامزد دیگر پست ریاست جمهوری کمتر از دو درصد آراء را کسب کردند.

خیابان های مرکزی مینسک و دیگر شهرهای بلاروس شب گذشته برای دومین بار صحنه اعتراضات گسترده مخالفان لوکاشنکو بود که به درگیری خشونت آمیز بین معترضین و نیروهای امنیتی منجر شد، یک نفر در این درگیری ها کشته شده و حدود 40 افسر امنیتی و بیش از 50 نفر از مردم مجروح شده اند. تعداد زیادی از شرکت نمایندگان در این ناآرامی ها هم بازداشت شده ا ند.

وزارت امور خارجه لیتوانی نیز امروز اظهار داشت که خانم سوتلانا تیخانوفسکایا - نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس از این کشور خارج شده و در این جمهوری بسر می برد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1348

به "حمایت بایدن از اعتراضات خیابانی در بلاروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت بایدن از اعتراضات خیابانی در بلاروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید