جزییات شرایط واکسن کرونای حجاج

به گزارش کشتی کروز، خبرنگاران : رییس سازمان حج و زیارت بیان نمود: در صورت برگزاری حج تمتع، واکسن کرونای مورد احتیاج زائران با قول مساعد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین می گردد.

جزییات شرایط واکسن کرونای حجاج

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، علی رضا رشیدیان پس از ملاقات با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: با توجه به اینکه برنامه ریزی حج تمتع 1400 در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار گرفته است، در رابطه با سلامت زائران با دکتر نمکی مذاکره شد که برای تامین واکسن مورد احتیاج قول مساعد داد.

او با یادآوری اینکه دولت عربستان بعد از لغو حج تمتع سال گذشته، عمره را به صورت محدود با ظرفیت های مشخص، دوباره برقرار نموده است، گفت: عربستان با عرضه واکسن کرونا از جمله نخستین کشورهایی است که واکسیناسیون را شروع نموده و محتمل است، حج سال جاری را برگزار کند.

وی اضافه نمود: البته عربستان هنوز درباره برگزاری حج بحثی مطرح ننموده، ضمن اینکه ممکن است برای برگزاری شروطی هم مشخص کند. بنابراین، اعلام خبرِ مشخص و روشن درباره برگزاری حج تمتع را به بعد از مذاکره با طرف عربستانی موکول می کنیم.

رشیدیان ادامه داد: ما از هم اکنون برای معاینات سلامت زائران حج تمتع برنامه ریزی خود را شروع نموده ایم و در این رابطه با وزیر بهداشت هم نشستی برگزار و مقرر شد که واکسن مورد احتیاج این زائران در صورت برقرار مراسم حج، تامین گردد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نشست با وزیر بهداشت، به منظور دقت در معاینات پزشکی زائران و دسترسی به سوابق پزشکی برای افزایش دقت، حساسیت و حفظ سلامت آنها، درخواست شد که هیأت پزشکی حج و زیارت به سامانه پرونده الکترونیک سلامت در این مدت مرتبط شده و از اطلاعات آن برای ارائه خدمات بهتر بهره مند شوند که وزیر بهداشت با برقراری این ارتباط و دسترسی به این سامانه موافقت کرد.

وی اضافه نمود: اتصال به شبکه سلامت امکان خوبی برای تکمیل معاینات حج است. ضمن آنکه سوابق پزشکی در موسم حج در پرونده سلامت افراد در این سامانه ثبت و ضبط می گردد.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به جلسات این سازمان از اوایل سال جاری با کارشناسان و متخصصان وزارت بهداشت و درمان، جمعیت هلال احمر و هیأت پزشکی، یادآور شد: طی این نشست ها، پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا و حفظ سلامت زائران برای فرآیندهای مختلف از جمله ثبت نام، معاینات، اعزام، حمل و نقل، اسکان، تغذیه، تدارکات و همچنین در مورد فعالیت فرهنگی و زیارت و بازگشت زائران دستورالعمل هایی تدوین شد.

وی اضافه نمود: وقتی حج 99 برگزار نشد، این اقدامات و دستورالعمل ها نیز بدون کاربرد ماند. ضمن آنکه به دلیل شیوع کرونا تمام اعزام های زیارتی را تعطیل کردیم از جمله سفرهای زیارتی نوروزی عتبات عالیات که 40 هزار نفر ثبت نام نموده بودند هم منتفی شد و مبالغ واریزی به مردم برگردانده شد.

رشیدیان گفت: امیدواریم در آینده ای نزدیک با مهار و کنترل این ویروس جهانگیر، دوباره سفرهای زیارتی عتبات و سوریه از سر گرفته گردد.

عربستان در سال گذشته پس از همه گیری ویروس کرونا، نخست عمره را به حالت تعلیق درآورد و در ادامه، حج را محدود و بدون حضور زائران خارجی و با جمعیتی نزدیک به 10 هزار نفر از ساکنان این کشور برگزار کرد. عربستان با کاهش آمار مبتلایان کرونا در این کشور، عمره را برقرار و گفت زائران خارجی را به تدریج به مراسم عمره دعوت خواهد اما با تشدید دوباره ویروس کرونا، بار دیگر مرزها را بست و حضور زائران خارجی در مراسم عمره را تعلیق کرد.

این کشور با این که واکسیناسیون کووید-19 را شروع نموده اما هنوز برنامه خود را در ارتباط با حج آینده اعلام ننموده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1608

به "جزییات شرایط واکسن کرونای حجاج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات شرایط واکسن کرونای حجاج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید