تصمیم شرکت آمریکایی حاضر در پایگاه هوایی بلد به خروج از عراق

به گزارش کشتی کروز، حملات مکرر راکتی به پایگاه هوایی بلد در صلاح الدین موجب شده شرکت آمریکایی مسؤول حفاظت و نگهداری از جنگنده های عراق، تصمیم به خروج از کشور بگیرد.

تصمیم شرکت آمریکایی حاضر در پایگاه هوایی بلد به خروج از عراق

به نقل از میدل ایست نیوز، منابع امنیتی عراق اعلام کردند شرکت آمریکایی مسؤول نگهداری از جنگنده های اف- 16 عراق در پایگاه هوایی بلد در صلاح الدین، به علت حملات مکرر به این پایگاه، تصمیم به خروج از عراق را گرفته است.

شرکت سالی پورت آمریکا متخصص در حفاظت و نگهداری از جنگنده های پایگاه هوایی بلد بر اساس قراردادی با وزارت دفاع عراق برای ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری از جنگنده های اف- 16 عراق فعالیت می کند و 80 کارمند دارد که شماری از آنها امسال و سال گذشته در پی حملات راکتی به پایگاه بلد، مصدوم شده اند.

خبرگزاری های عراقی به نقل از منابعی در دولت عراق گزارش دادند که کارمندان شرکت تصمیم گرفته اند به علت حملات مکرر به پایگاه بلد، عراق را ترک کنند.

یک مسؤول در وزارت دفاع عراق در گفت وگوی تلفنی با العربی الجدید گفت: تا به امروز هیچ یک از کارمندان این شرکت از عراق خارج نشده اند اما مقامات نظامی عراق را از تصمیم خود پس از حمله راکتی هفته گذشته به پایگاه بلد که موجب خسارت در خوابگاه کارمندان خارجی شده، مطلع کردند.

این مسؤول بیان نمود مشاور امنیت ملی عراق در بازدید از پایگاه هوایی بلد تلاش کرد کارمندان خارجی در این پایگاه را از بهبود اوضاع امنیتی و تلاش ها برای عدم تکرار حملات راکتی مطمئن سازد.

وی تاکید کرد که قاسم الاعرجی وعده تامین حفاظت لازم از پایگاه را داده و گفته دولت عراق طرح امنیتی فراگیری برای حفاظت از پایگاه بلد و پر کردن شکاف های امنیتی وضع کرده است.

به همین دلیل، مقامات سیاسی عراق نسبت به تبعات خروج این شرکت هشدار دادند و گفتند در صورت خروج این شرکت، توانایی های نیروهای عراقی در مبارزه با هسته های گروه تروریستی داعش ضعیف می شود.

آنها از دولت عراق خواستند با گروه های مسلحی که عامل حملات راکتی به پایگاه هوایی بلد هستند، مبارزه کند.

ماجد شنکالی، عضو حزب دموکرات کردستان نیز به العربی الجدید گفت که این شرکت مسؤول نگهداری از جنگنده های عراقی است و با تداوم حملات راکتی به پایگاه هوایی بلد، قطعا کشور را ترک خواهد کرد.

وی اضافه نمود که در صورت خروج این شرکت از عراق، نیروی هوایی عراق و کل نیروهای مسلح عراق تضعیف خواهند شد و باید دانست که نیروی هوایی نیز نقش بسزایی در مبارزه با داعش دارد.

شنکالی تاکید کرد که جنگنده های اف- 16 در صورت خروج این شرکت، زمین گیر خواهند شد چرا که پس از هر پرواز نیاز به نگهداری و تعمیرات دارند.

وی همچنین تاکید کرد که دولت عراق باید همانطور که با داعش مبارزه می کند با این گروه های مسلحی که عامل حمله به پایگاه های نظامی هستند مبارزه کند.

پیش از این قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق شنبه به بازدید از پایگاه بلد رفت و تاکید کرد هیچ نیروی نظامی خارجی در پایگاه هوایی بلد حضور ندارد.

وی گفت که هیچ نیروی رزمی خارجی در پایگاه هوایی بلد حضور ندارد و تنها شرکت های خارجی غیرنظامی طرف قرارداد با دولت فدرال هستند که به حفاظت از جنگنده ها و آموزش فنی برای حفاظت از آنها، به نیروهای عراقی اقدام می کنند.

الاعرجی اضافه نمود این بازدید به دستور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و برای اطلاع از شرایط پایگاه هوایی بلد و فرایند اقدامات در خصوص حفاظت از جنگنده ها و دیدار با افسران و مسؤولان آن انجام شد.

عبدالامیر الشمری، معاون فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق و معاون رئیس ستاد ارتش و فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز الاعرجی را همراهی کردند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 1818

به "تصمیم شرکت آمریکایی حاضر در پایگاه هوایی بلد به خروج از عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم شرکت آمریکایی حاضر در پایگاه هوایی بلد به خروج از عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید