بازی فرهنگ آینده را می سازد ، شرکت های خلاق سفیران فرهنگی ایران

به گزارش کشتی کروز، شرکت های خلاق در حوزه های فرهنگی فعالبت می نمایند که متر و معیاری برای اندازه گیری عملکردشان وجود ندارد، اما محصولاتشان می تواند فرهنگ سازی و سفیر فرهنگی کشور باشد.

بازی فرهنگ آینده را می سازد ، شرکت های خلاق سفیران فرهنگی ایران

گروه فناوری خبرنگاران؛ حمیده آقاجانی - با راه اندازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کم کم تجاری سازی علوم فرا گرفته شده در دانشگاه ها هم رونق گرفت. عناوینی همچون استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان بر سر زبان ها افتاد و کارآفرینان دانشگاهی راه جدیدی را برای توسعه مالی در کشور یافتند.

ماهیت کار استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان تعیین است و برای آن یک تعریف و چارپوب تعیین به وجود آمد. هر شرکت محصولی قابل اندازه گیری و ارائه دارد که قابل لمس است. اما در این میان هستند شرکت هایی که محصولاتشان فناورانه نیست، اما قابلیت تجاری سازی دارد و می تواند نقش موثری هم در اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی داشته باشد.

شرکت هایی که از آن ها با عنوان شرکت های خلاق یاد می گردد. این شرکت های در حوزه های مختلفی که گاهی زمینه های فرهنگی هم دارند فعالند و برخلاف شایر شرکت های دانش بنیان قابلیت اندازه گیری برای محصولات آن ها به صورت فیزیکی وجود ندارد.

شرکت های خلاقی که می توانند از خدمات دانش بنیانی استفاده نمایند به کسب و کار های دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، یادگیری، چاپ و نشر، طراحی و معماری، گیاهان دارویی و طب سنتی، هنر های تجسمی و نمایشی، خدمات زیرساخت و توسعه در صنایع خلاق و صنایع خلاق فرهنگی تقسیم بندی شده است.

با مطالعه هر کدام از زیرگروه های تقسیم بندی شده به طور قطع شاهدیم این توانمندی وجود دارد که علاوه بر صادرات مالی و فرهنگی، به جذب توریست در کشور یاری کند. از سوی دیگر این شرکت های می توانند فرهنگی غنی ایرانی را در کشور خودمان و سایر کشور ها معرفی و به معرض نمایش درآورند. پیش قراول این شرکت های می تواند بازی سازی، صنایع دستی و هنر های نمایشی نمادی از فرهنگ چند هزار ساله ایراین هستند که با تلفیق اسلامی به اوج خود رسیده است؛ برگزاری نمایشگاه مختلف ملی و بین المللی شرایطی را فراهم نموده تا علاوه بر معرفی این گونه خدمات شرایط برای جذب سرمایه گذار نیز فراهم گردد.

کسب تجربه های جدید در دهکده بازی

البته ناگفته نماند که حمایت هایی نیز از سوی بخش دولتی که متولی آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، صورت می گیرد. تا جایی که سید امیر آقایی دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص تحولات و تفاوت های برگزاری دومین نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی که روز های هفتم تا سیزدهم دی ماه در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان نسبت به دوره قبل می گوید: جشنواره ملی اسباب بازی از دو بخش اصلی تشکیل شده است که یکی از بخش ها، نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی است.

به گفته آقایی: مهم ترین تفاوت که این نمایشگاه نسبت به دورهی قبل این است که توانسته ایم فضای دهکده گونه در حوزه بازی های مختلف به وجود آوریم. در این دهکده های بازی، دانش آموزان و بچه ها از طریق همکاری و بازی با یکدیگر و همچنین بازی با والدین و مربیان، صاحب یک تجربه جدید در حوزه بازی می شوند.

وی با اشاره به تمهیدات انجام گرفته برای افزایش غنای این رویداد بیان نمود: مهم ترین دغدغه ما این است که بتوانیم زمینه ای را برای آشنایی مدیران حوزه آموزشی و این شیوه آموزشی بازی محور ایجاد کنیم تا آن ها نیز این طرح های آموزشی را در سیستم خود استفاده نمایند. بر این اساس، تور مدیران آموزشی را تدارک دیده­ایم که در آن، تمام خدمات و سرویس ها به طور مفصل برای مدیران شرح داده می گردد تا به طور کامل با این شیوه آموزش بازی محورآشنا شوند.

مدیر نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی در ادامه اظهاراتش گفت: برنامه دیگر اردوی رایگان دانش آموزی است که دانش آموزان به همراه معلمان خود در این اردو شرکت می نمایند و تجربه مشترک رضایت آفرین از سرویس های آموزشی بازی محور را بدست می آورند و این بازی ها را به صورت عملی انجام می دهند.

دبیرکارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز کرد: نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، مخصوص آموزش های بازی محور در حوزه های تعلیم و تربیت است و هدف آن، حرکت از رویکرد های سنتی ومتن محور، به سمت رویکرد های تعاملی و سرگرم نماینده است. امیدواریم که با ایجاد این تغییر نگرش بوسیله برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، بتوانیم زمینه مناسب عملیاتی برای مجموعه مدیران و سیاست گذاران حوزه تعلیم و تربیت را به وجود بیاوریم.

به طور قطع بازی تنها گوشه ای از توانمندی های شرکت های خلاق است و سایر بخش ها نیازمند یک توسعه هدفمند هستند، و این امکان وجود دارد که هزاران واژه در وصف توانمندی این بخش ها به رشته تحریر بیاید، اما شاید یکی از مهمترین نکات کلیدی در توجه به حوزه بازی و بازی سازی، ساختن آینده ای برای فرزندان این مرز و بوم است، فرزندانی که نسل فردا را خواهند ساخت و امکان فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم در روز های کودکی از طریق بازی وجود دارد و حتما تاثیرگذارتر هم خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cruisero.ir شناسه مطلب: 865

به "بازی فرهنگ آینده را می سازد ، شرکت های خلاق سفیران فرهنگی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی فرهنگ آینده را می سازد ، شرکت های خلاق سفیران فرهنگی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید